środa, 26 czerwca 2019

imieniny: Jana, Pawła, Miromira

RSS

06.11.2015 11:42 | 3 komentarze | tora

Do końca listopada potrwa montaż tablic świetlnych na przystankach MZK. Urządzeń będzie 205.


Tablice świetlne, nowe autobusy - ofensywa MZK
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Tablice informacyjne są częścią projektu dotyczącego elektronicznej obsługi pasażerów. Instalacja pierwszej setki ruszyła kilka miesięcy temu. Obecnie trwa montowanie 105 kolejnych. Przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za wykonanie zadania przekonuje, że wszystkie tablice pojawią się do końca listopada.

Obecnie na tablicach wyświetlany jest rozkład jazdy, wraz z aktualnym czasem dotarcia konkretnego autobusu na przystanek. Znajduje się na nich także herb gminy, na terenie której są instalowane, zegar oraz aktualne informacje ważne dla pasażerów. Od najbliższego poniedziałku na tablicach pojawią się imiona solenizantów, data oraz informacja o długości dnia.

 

Projekt pod nazwą "Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi" to także czytniki e-kart, monitoring (urządzenia zainstalowano w 130 autobusach), 140 punktów doładowań i serwer systemu. Koszt całości to ponad 14 mln zł, w tym blisko 12 mln zł stanowi dotacja unijna. - Istniały obawy, że wprowadzenie biletów elektronicznych spowoduje mniejsze zainteresowanie ich kupnem. Okazało się jednak, że tak nie jest. Do tej pory wydaliśmy ponad 45 tys. kart elektronicznych i systematycznie dokupujemy kolejne - mówi Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK.

Dodajmy, że pod koniec października MZK zaprezentował nowe autobusy, które od stycznia będą kursować głównie po drogach Jastrzębia, ale też na trasach Jastrzębie-Zebrzydowice, Jastrzębie-Pawłowice Śląskie, Jastrzębie - Mszana. Nowe pojazdy to propozycja firmy Warbus, głównego wykonawcy kontraktu zawartego z MZK na obsługę miasta Jastrzębie-Zdrój. Autobus Scania Citywide o długości 12 metrów jest produkowany w Słupsku. Należy do najnowocześniejszych autobusów miejskich na świecie. Napędzany jest ekologicznym silnikiem EURO-6, posiada niską podłogę we wszystkich wejściach, wzmocnioną konstrukcję zapewniającą większe bezpieczeństwo pasażerów, a także najnowsze rozwiązania w zakresie wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. - Co ważne, warunki pod tym względem są identyczne zarówno dla kierowcy jak i dla pasażerów. Jeśli kierowca nie włączy klimatyzacji sam również będzie się męczył. Nie ma możliwości regulacji odrębnej - wyjaśnia Eugeniusz Szymanik, pełnomocnik zarządu firmy Warbus. Dodaje ponadto, że w przeciwieństwie do większości autobusów miejskich, drzwi w Scanii Citywide otwierają się na zewnątrz. Po zamknięciu są natomiast bardzo szczelne.

Jak mówi, Kazimierz Kulig, prezes zarządu Warbus Sp z.o.o, w przyszłym roku w Jastrzębiu pojawi się kilkadziesiąt tego typu pojazdów, które będą jeździć pod szyldem MZK. - Dokładnej liczby nie jestem w stanie określić. Myślę, że maksymalnie mówimy o 50 autobusach - dodaje prezes.