Wpływ reklamy na konsumenta - to warto wiedzieć
Promocja produktu jest jednym z podstawowych elementów tzw. marketing-mix autorstwa McCarthy, jest czymś oczywistym i niezbędnym. Jednak oblicze reklamy przez kilka ostatnich lat bardzo się zmieniło. Dobrze uwidacznia się to w klipach reklamowych, które oglądaliśmy w latach 90-tych.
Warto zauważyć, jak ewoluowały wartości i priorytety, na których opierał się ówczesny obraz. Wtedy miał na celu przede wszystkim uświadomić widza o zaletach proszku do prania czy niesamowitego mydła. Ogromną rolę pełniło chwytliwe hasło, często w reklamach brały udział znane i rozpoznawalne osoby. Teraz reklamy z tamtych lat śmieszą nas i żenują, a jednocześnie z sentymentem wspominamy hasło "Ojciec prać?". Co teraz rządzi reklamą? Jakie filmy reklamowe zachęcają nowoczesnych klientów do wyboru danej marki?
W gąszczu obrazów i dźwięków
Dane Europejskiej Unii Nadawców (EBU) z 2014 roku wykazują, że reklamy emitowane w polskiej telewizji publicznej zajmują 20 procent wszystkich pokazywanych materiałów. To bardzo wysoki wynik, w porównaniu do średniej w Unii Europejskiej - około 1-2 procent. Reklamy towarzyszą nam już niemal w każdej sferze życia, można powiedzieć, że jesteśmy do nich tak przyzwyczajeni, jak do piosenek w radiu. Jest to dla nas tak naturalne, jak ulotki rozdawane na ulicy, które po kilku sekundach lądują w koszu. Jednak celem producentów filmów reklamowych jest jak najdłuższe utrzymanie przekazu w głowie odbiorcy. Przekaz ten nie może wylądować w mentalnym koszu zbyt szybko, dlatego musi być dopracowany i przemyślany.
Polacy nie lubią reklam?
Badania sondażowe CBOS z 2011 roku wykazywały znaczną niechęć Polaków do reklamy ogólnie, natomiast jedynie 5 na 100 osób ogląda reklamy w telewizji. Negatywne nastawienie klientów do reklam nie odzwierciedla się jednak w ich konsumenckich zachowaniach zakupowych, które możemy podzielić na racjonalne i irracjonalne. Na tym drugim typie zachowań, a więc pewnych formach naśladownictwa, impulsach i nieuświadomionych potrzebach, bazuje współczesna reklama wizualna.
Kształtowanie marki
Każda marka firmy niesie za sobą określony system ocen, a promocja w różnych formach służy do pracy nad nim. Główną formą przekazu jest oczywiście informacja, a więc sposób komunikowania potencjalnym klientom na temat danego produktu czy działalności firmy. Materiały promocyjne: filmy reklamowe, filmy korporacyjne bazują na sprawdzonych już, popularnych metodach i mechanizmach perswazji. To między innymi reguła wzajemności, wzbudzenie zaangażowania, społeczny dowód słuszności (to co robią inni jest dobre), wzbudzanie sympatii (np. poprzez udział znanych i lubianych celebrytów), a także stworzenie wrażenia unikatowości i niedostępności.
Efektywność reklamy telewizyjnej
Skupmy się teraz na efekcie filmów reklamowych, które zajmują bardzo dużą część czasu antenowego na oglądanych przez Polaków kanałach, a dla reklamodawców stanowią spory wydatek. Czy to się opłaca? Czy reklama utrwala wizerunek marki i skłania do zakupów? Badania wykazują, że tak. Reklama telewizyjna ma przede wszystkim walor informacyjny - wielu użytkowników o produkcie, firmie czy usłudze dowiaduje się po raz pierwszy oglądając telewizję. Odpowiednia konstrukcja reklamy, wyemitowanej kilkukrotnie pozwala zapamiętać potencjalnemu konsumentowi nazwę marki lub produktu, a widząc go na półce - chętniej po niego sięga, zgodnie z zasadą znajomości i posiadania informacji.
Reklama idealna
Wiele dużych firm i korporacji o utrwalonej marce stosuje reklamę w nieco innym celu. Wchodząc na wyższy pułap działalności, zaczynają utrwalać wizerunek w świadomości klientów, budując ich zaufanie, coraz większe zaangażowanie oraz lojalność. Czy złapaliście się kiedyś na tym, że oglądając reklamę stwierdziliście, że jest dobra? To marzenie każdego reklamodawcy, a ogrom wiedzy, doświadczenia i pracy pozwala je zrealizować.
Materiał zewnętrzny