Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 49 (474) Data wydania: 08.12.15
Czytaj e-gazetę

Koleją do Czech i stolicy

– Kto raz skorzystał z pociągu i zobaczył, że przejazd jest wygodny i szybki, to wraca do kolei – tak przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zachęcają do korzystania z nowych połączeń.

Od połowy grudnia powrócą pociągi pasażerskie na trasę Rybnik – Chałupki. Odcinek ten pokonają w 40 minut. Stało się to możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych o wartości 178 mln zł wkracza właśnie w ostatnią fazę. Prace torowe zostały już zakończone, a na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. 30 listopada odbyła się w Wodzisławiu konferencja prasowa, podczas której przedstawiciele PKP PLK podsumowali kończącą się inwestycję i zachęcali do korzystania z kolei. – Cała inwestycja sprowadza się do stwierdzenia: 40 minut z Rybnika do Chałupek, doskonała obsługa pasażerów na stacjach i przystankach, a także konkurencyjny transport kolejowy wobec obecnego transportu w regionie – mówił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Otwarcie na świat

Już 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek ma stać się alternatywą dla transportu drogowego. W rozkładzie jazdy dokonano wielu zmian i udogodnień dla podróżnych. Wydłużona została relacja linii S71, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a wybrane do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik – Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy. Priorytetem przy  konstruowaniu rozkładu jazdy pociągów był możliwie dogodny dojazd z oraz do  Katowic. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach.

Będzie też można pojechać bezpośrednio pociągiem Intercity Eurocity do Warszawy czy Ekspres Intercity do  Pragi. Do stolicy naszego kraju codziennie odchodzić będą trzy składy, a podróż do stacji Warszawa Centralna zajmie około 3 godz. 30 min. Do Pragi jeździć będą codziennie dwa składy, cel osiągną po około 4 godz. 20 min. Codziennie trzema ekspresami dotrzemy do Ostrawy. Dzięki rewitalizacji podniesiona została prędkość rozkładowa do 80 km/h na odcinku Wodzisław Śl. – Chałupki.

Wiaty, monitoring

Na zrewitalizowanej trasie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 13 nowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Wyposażono je w nowe systemy oświetlenia, wiaty, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowano monitoring. Jednym z priorytetów inwestycji była również poprawa bezpieczeństwa. Na odcinku z Rybnika do Chałupek wymieniono łącznie aż 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ku końcowi ma się montaż nowoczesnych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów. Tak duży projekt to wiele korzyści dla regionu, szczególnie że z nowych torów będą korzystać nie tylko pociągi pasażerskie, ale również towarowe. – Stanowi to ważny impuls rozwojowy dla firm inwestujących w regionie. Co równie ważne, dzięki wygodnemu połączeniu z Czechami,  zyska również branża turystyczna. Wszystko to pozytywnie wpłynie na wzrost atrakcyjności gospodarczej regionu, który w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie liczby miejsc pracy oraz poprawę sytuacji ekonomicznej mieszkańców – informuje PKP PLK.

Zintensyfikowali prace

Przebieg samej inwestycji, która miała zakończyć się pod koniec października, był dość burzliwy. Samo przygotowanie zadania wiązało się kilkumiesięcznym procesem odwoławczym w  Krajowej Izbie Odwoławczej, co spowodowało, że start inwestycji był nieco opóźniony. – Później mieliśmy do czynienia z różnymi falami, jeśli chodzi o intensyfikacje prac, natomiast w ostatnich miesiącach wykonawca zmobilizował wszystkie siły i wszystko wskazuje na to, że odniesiemy sukces i bezpieczny start – podsumowuje Artur Gliwicki, dyrektor projektu.

(mak)


LICZBY W INWESTYCJI:

30 km zrewitalizowanej linii kolejowej
13 nowych peronów
43 wymienione rozjazdy
24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
3014 ścianek peronowych
4138 m2 kostki brukowej
124 tys. ton tłucznia
69,8 km szyn
54,5 tys. podkładów