Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 12 (1113) Data wydania: 22.03.22
Czytaj e-gazetę

Reklamowali, pytali, skarżyli. Z jakimi sprawami zwracali się mieszkańcy do rzecznika konsumentów?

15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Praw Konsumenta i Europejski Dzień Konsumenta. Była to doskonała okazja, by sprawdzić, z jakimi problemami przychodzili w zeszłym roku mieszkańcy naszego regionu do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl.

POWIAT Rzecznicy praw konsumenta funkcjonują niemal w każdym powiecie. Także w naszym. Funkcję tą piastuje Dariusz Kalemba. Jego rolą jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad oraz informacji prawnej. „Działalność rzecznika cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców powiatu wodzisławskiego, świadczy o tym liczba mieszkańców kontaktujących się z rzecznikiem” – czytamy w sprawozdaniu Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl. za 2021 r.

Ponad 1,5 tysiąca udzielonych porad

W zeszłym roku wodzisławskie biuro powiatowego rzecznika konsumentów udzieliło 1655 porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. Na ich wniosek sporządzono 136 spraw pisemnych oraz wystosowano 554 pisma. Ponadto 2-krotnie zawiadomiono policję o popełnieniu wykroczenia i 10-krotnie wystąpiono do mundurowych z prośbą o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi przez przedsiębiorców. „W ramach udzielanych porad wykonano kilkaset czynności nierejestrowanych związanych z powyższymi zadaniami m.in.: wymiana informacji pomiędzy rzecznikami konsumentów oraz innymi organizacjami chroniącymi interesy konsumentów, a także pomoc seniorom i osobom niezaradnym życiowo w napisaniu reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy” – czytamy w sprawozdaniu.

Na co skarżyli się mieszkańcy?

Udzielone przez rzecznika porady i informacje prawne dotyczyły reklamacji jakości towarów i usług oraz informacji ogólnych i spraw niekonsumenckich. Udzielane były bezpośrednio w biurze, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej. O co najczęściej pytali i na co się skarżyli mieszkańcy powiatu wodzisławskiego? Jak informuje w swoim sprawozdanie Dariusz Kalemba, najwięcej reklamacji dotyczyło reklamacji towarów, w tym: 338 porad dotyczyło urządzeń RTV i AGD, telefonów oraz sprzętu komputerowego; 213 – mebli, artykułów wyposażenia wnętrz; 153 – odzieży i obuwia; 117 – samochodów i środków transportu osobistego. Porady reklamacji usług dotyczyły usług: 112 – remontowo-budowlanych; 73 – turystycznych; 69 – telekomunikacyjnych; 51 – energetycznych i wodnych.

Skąd najczęściej proszono o pomoc?

„Negatywnym zjawiskiem powodującym spory konsumenckie jest nierespektowanie lub niekorzystne interpretowanie praw przez sprzedawców i usługodawców, ograniczanie swojej odpowiedzialności, niedostateczne informowanie klientów o właściwościach towarów oraz stosowanie agresywnej reklamy. Ważną rolą rzecznika okazuje się działalność interwencyjna i mediacyjna w tym zakresie” – czytamy w zeszłorocznym sprawozdaniu. Dariusz Kalemba dodaje w nim, że działalność biura rzecznika jest bardzo ważna dla mieszkańców powiatu, gdyż w tym miejscu uzyskują wsparcie i pomoc w egzekwowaniu swoich praw. W 2020 r. do biura rzecznika trafiło 136 wniosków i pism od konsumentów z prośbą o pomoc. Najwięcej z nich, bo aż 54 wystosowali wodzisławianie. Następni byli mieszkańcy: Rydułtów – 26, Gorzyc – 14, Godowa – 12, Pszowa – 10, Radlina – 8, Marklowic – 6, Mszany – 4, Lubomi – 2.

(juk)