Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 39 (464) Data wydania: 29.09.09

Większość rozbiera auta na boku

Stare auta nie nadające się do naprawy są w większości złomowane i rozbierane na części w szarej strefie. Na terenie powiatu wodzisławskiego istnieje tylko jedna legalna stacja recyklingu pojazdów.
Zezwolenie na prowadzenie stacji recyklingu pojazdów wydaje marszałek województwa. Procedura trwa nawet kilka lat, więc nic dziwngo, że działalność tego typu odbywa się głównie w szarej strefie.  Może być jeszcze gorzej, ponieważ do Polski trafi więcej złomu. Od kilku dni nie jest już wymagane badanie techniczne samochodów sprowadzanych z zagranicy.
 
Pojazd szczególnie niebezpieczny
 
Kasacja pojazdu przeprowadzona zgodnie z prawem to procedura podlegająca skrupulatnie kontroli Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Zakład dysponujący zezwoleniami powinien posiadać m.in. odpowiedniej wielkości parking, boksy do segregacji odpadów oraz odpowiedni warsztat do rozbiórki pojazdów. Powinien on być wyposażony m.in. w neutralizatory kwasów, separatory tłuszczów ropopochodnych i paliw. Nie może dochodzić tutaj do sytuacji wypływania groźnych substancji chemicznych do środowiska. – Pojazd po zdemontowaniu tablic rejestracyjnych i kasacji dowodu rejestracyjnego jest traktowany jako odpad szczególnie niebezpiecznym. Nie powinien być transportowany nawet na lawecie pomocy drogowej – mówi Krzysztof Skrobisz ze stacji demontażu i recyklingu, która znajduje się w Wodzisławiu przy ul. Marklowickiej.
 
Rozbiórka musi być bezpieczna
 
Pierwszą czynnością jaka powinna zostać wykonana po odebraniu auta do recyklingu jest wypompowanie bądź spuszczenie z niego wszelkich płynów. Opróżnia się więc zbiornik paliwa, wylewa się wszelkie oleje, płyn z chłodnicy, a także freon z klimatyzacji. Większość punktów złomu nie posiada odpowiednich urządzeń do utylizacji wspomnianych substancji. Środki chemiczne wypływają więc do gleby.
 
Kolejnym etapem jest demontaż pojazdu na czynniki pierwsze i posegregowanie odpadów na plastiki, tworzywa sztuczne, gumy, szkło i elementy metalowe, które trafiają do ponownego wykorzystania. 
 
Biznes się kręci
 
Jak najczęściej ludzie pozbywają się starego auta? Jadą do skupu złomu (tzw. szrot) i dogadują się z właścicielem. Nie ma mowy o kasacji auta i jego wyrejestrowaniu, bowiem punkt do którego dotarliśmy nie ma prawa do wydawania stosownych dokumentów. Obie strony dogadują się więc i sprzedają auto jednej z osób pracującej na miejscu. Bywa i tak, że jest to człowiek bezdomny przebywający na miejscu, często pilnujący nocą placu. De facto jest on właścicielem nawet kilkudziesięciu pojazdów, które nigdy nie są już rejestrowane. Na drogę nie wyjadą, więc i kontrola policyjna nie ujawni braku jego rejestracji.  
 
Kto to kontroluje?
 
Skupami złomu zajmuje się Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w ramach kontroli planowanych. Zagląda tam także po interwencjach okolicznych mieszkańców, na wnioski urzędów gmin lub  starostw, a także policji i straży granicznej. W przypadku prowadzenia działalności bez wymaganego zezwolenia określona jest kara grzywny w wysokości 300 zł. Do tego dochodzą naruszenia zasad gospodarowania odpadami, za które łącznie można ponieść grzywnę w wysokości do 500 zł. – Jeśli odpady magazynowane są bez wymaganego zezwolenia, naliczane są karne opłaty podwyższone, których wysokość uzależniona jest od ilości odpadów oraz czasu trwania procederu – mówi Anna Wrześniak, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
 
W przypadku dużej ilości odpadów lub długiego okresu magazynowania odpadów, taka opłata może być bardzo wysoka. W tym roku za każdą tonę odpadów wynosi ona prawie 14 zł. Przy na przykład 10 pojazdach wywożących dziennie średnio ok. 120 ton  kara wyniesie ok. 1700 zł na dobę.
 
(raj)