Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 48, (460) Data wydania: 25.11.08

Wyłącz dziecku komputer

Gry komputerowe uczą i rozwijają, czy ograniczają i uczą przemocy? Na to pytanie odpowiedziała sobie młodzież z Syryni.
Wanda Gruszka, pedagog szkolny w Zespole Ogólnokształcącym Szkół w Syryni. 
 Gdy pada hasło – profilaktyka, to natychmiast kojarzy się ona z takimi zagrożeniami jak narkotyki i alkohol. Tymczasem nie docenia się często wielkiego zagrożenia dla dzieci i młodzieży, które wiąże się z uzależnieniami od gier komputerowych.
 Od ponad roku obserwujemy wśród   dzieci i młodzieży naszych szkół: podstawowej i gimnazjum  rosnące zafascynowanie grami komputerowymi. Młodzież poświęca  na nie codziennie od 2–8 godzin, często pięciokrotnie więcej, niż na naukę szkolną, sport, czytanie książek. Jakie zagrożenia dla zdrowia fizycznego i psychicznego powodują gry komputerowe?
Elektroniczne LSD
 Zagrożenia te przedstawiono bardzo wyraźnie w Szkolnym Dniu Profilaktyki, który zorganizowano 29 października Zespole Ogólnokształcącym Szkół w Syryni. Podczas debaty młodzieżowej na  temat: „Gry komputerowe uczą i rozwijają, czy ograniczają i uczą przemocy?”, młodzież spierała się, walcząc na argumenty w dwóch przeciwnych sobie obozach. Jeden z nich  bronił gier, przypisując im zalety i korzyści. Drugi obóz widział jasno zagrożenia z grami związane. Uczniowie z tegoż stronnictwa przygotowali miażdżące argumenty świadczące przeciwko grom: brutalna przemoc jako środek do celu zdobycia punktów, wejścia na wyższy poziom gry, zdobycia lepszego uzbrojenia, pokazana została w całej swojej okropności w formie ciekawych i błyskotliwych  prezentacji multimedialnych. Głośno powiedziano, że zło nie może być zabawne, gdyż zawsze pozostaje złem, nawet jeśli jest przedstawione wirtualnie. Pokazano jak obrazy przemocy oglądane  w grach niezauważalnie zmieniają psychikę gracza, uodparniając go na przemoc oglądaną w rzeczywistości, a często wyzwalają w nim samym agresję.  Umiejętności pirackie,  tak powszechnie uznawane  przez młodzież jako spryt i zaradność życiową, nazwano po imieniu – kradzież. Pokazano, że gry mogą uzależniać podobnie jak narkotyk, dlatego często nazywa się je „elektronicznym LSD”. Wielogodzinne siedzenie przed komputerem przyczynia się do powstawania wad wzroku, skrzywienia kręgosłupa, ogranicza aktywność ruchową dzieci, tak niezbędną dla prawidłowego rozwoju fizycznego.
To sprawa rodziców
 Skłonić młodzież do myślenia i racjonalnego podejścia do gier komputerowych, to główny cel debaty młodzieżowej jako dojrzałej  formy profilaktyki z powodzeniem stosowanej w syryńskim gimnazjum. Nikt w debacie nie zaprzeczył, że gry stanowią  niezwykle atrakcyjną formę rozrywki i zabawy, pełną barw, dźwięków i trójwymiarowej grafiki,  zabawy kuszącej i  bez reszty wciągającej. Chodzi jednak o  umiar w korzystaniu z gier komputerowych oraz wybieranie  takich spośród nich, które oprócz zabawy mogą czegoś nauczyć a tych jest zaledwie 12%.
 Czy debata zmieni spojrzenie młodzieży na gry komputerowe? Czy będą bardziej starannie je wybierać? Czy zrezygnują z gier nielegalnych, pirackich, niedozwolonych dla nich (duża część gier dozwolona jest od 17 lub 18 roku życia). Wątpliwe w przypadku tej części młodzieży, dla której gry stanowią podstawową formę aktywności – grają w nie prawie „zawodowo”. Można jedynie pokazać drugie, ciemne i straszne oblicze gier, reszta należy do rodziców. Na nich spoczywa odpowiedzialność za wychowanie.