Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 34 (1477) Data wydania: 25.08.20
Czytaj e-gazetę

Szkoły średnie w powiecie są przygotowane nawet na czerwoną strefę

Sytuacja rozwija się dynamicznie, bo jednego dnia jesteśmy w strefie żółtej, drugiego w zielonej, ale musimy być gotowi także na czarny scenariusz – mówi wicestarosta raciborski Marek Kurpis o przygotowaniach placówek powiatowych na rozpoczęcie nowego roku szkolnego.

Po drugiej, ale jeszcze nie ostatniej (28 sierpnia jest zaplanowana kolejna) naradzie dyrektorskiej placówek oświatowych starostwa wiadomo już jak ma wyglądać w nich nauczanie w dobie pandemii koronawirusa. Co jest kluczowe dla wicestarosty Kurpisa odpowiedzialnego za oświatę to przygotowanie się szkół na wszystkie okoliczności, które mogą zaistnieć w ciągu najbliższych miesięcy. – Przewidujemy działanie w strefie czerwonej, zwłaszcza w okresie października i listopada, które zwykle obfitują w infekcje. To prawdopodobne, choć sądzę, że nie będzie długotrwałe – uważa zastępca Grzegorza Swobody.

11 autobusów ekstra

Istotne w funkcjonowaniu szkół będzie dowożenie do nich uczniów. Warunki podróżowania młodzieży zależą od obowiązujących stref zagrożenia epidemicznego. Najlepiej, by powiat znajdował się w strefie zielonej, gdzie wystarczy, że pasażerowie komunikacji zbiorowej noszą maseczki na twarzy. Trudniej jest w strefie żółtej. Tu autobus może zabrać połowę pasażerów. Jeszcze mniej – tylko połowę z tych, którzy mogą zająć miejsca siedzące – pojedzie autobusem w strefie czerwonej. Rozwiązaniem tych problemów jest ustalenie, że pierwsze lekcje w poszczególnych klasach będą się zaczynać dla połowy szkoły o godz. 8.00, a dla drugiej – o 9.50. – Gdybyśmy chcieli w strefie żółtej rozpoczynać naukę dla wszystkich o godz. 8.00 potrzebnych byłoby dodatkowych 11 autobusów z 11 kierowcami. To kłopoty natury organizacyjnej oraz znaczące koszty – wyjaśnia M. Kurpis, który w starostwie zajmuje się także komunikacją powiatowo-gminną. Wówczas wszyscy uczniowie powinni dojechać na czas w warunkach strefy żółtej, a w czerwonej Powiatowi będzie łatwiej podołać trudnościom organizacyjnym i finansowym.

Przerwa w maseczkach

Jak zaznacza Kurpis, wejście uczniów na teren szkolny w dwóch ratach pozwoli też na ograniczenie tłoku panującego przy rozpoczynaniu pracy w placówkach. Mają być tam otwarte wszystkie wejścia, a przy każdym znajdzie się dezynfektor. – Chcemy, żeby kontakt między uczniami był ograniczony możliwie najbardziej – mówi M. Kurpis. Na zajęciach nie będzie trzeba nosić maseczek, ale na przerwach a także podczas przechodzenia do sali gimnastycznej ich używanie będzie obowiązkowe.

Otwarte rozpoczęcie

W kompetencji dyrektorów placówek jest ustalenie jak będzie wyglądał pierwszy dzień nowego roku szkolnego. – Na obecną chwilę w większości przypadków oficjalne rozpoczęcie roku w placówkach będzie dotyczyło głównie klas pierwszych, może również ostatnich. – Nie jesteśmy w stanie tego ujednolicić w tych warunkach. Są przecież szkoły, gdzie jest 1100 uczniów jak w „Mechaniku”, a także takie jak Zespół Szkół Specjalnych, w którym uczy się ich 170. Najlepiej jeśli rozpoczęcie będzie się odbywało na otwartej przestrzeni, o różnych porach dla poszczególnych roczników – zaznacza M. Kurpis. W tym roku władze powiatu zrezygnowały z oficjalnej inauguracji roku szkolnego, w którejś z placówek, co było coroczną tradycją.

Wyciągamy wnioski

Jeśli w ciągu roku szkolnego ziści się czarny scenariusz czyli pojawią się ogniska zapalne i zajdzie potrzeba wprowadzenia nauki zdalnej, konieczne będą decyzje sanepidu i starostwa jako organu prowadzącego żeby zawiesić zajęcia w placówce.

Formuła w jakiej będzie prowadzone nauczanie zdalne leży po stronie dyrektora szkoły – mówi wicestarosta Kurpis. Rozważane są wersje nauki zdalnej dla całej szkoły, a także takiej, gdzie tylko pierwsze oraz maturalne klasy zostają w nauczaniu stacjonarnym. – Wyciągamy wnioski z ostatnich, słabszych maturalnych wyników w naszych szkołach, bo wiemy, że mogły być lepsze – wyjaśnia wicestarosta. Kurpis przyznaje, że na naradzie dyrektorskiej dyskutowano też o wersji hybrydowej, gdzie nauka odbywa się dla niektórych przed komputerami, a dla reszty w placówce. – Tego raczej nie będziemy realizowali – przypuszcza Marek Kurpis.

Doposażą szkoły

W starostwie zamierzają w pełni zabezpieczyć swoje placówki jeśli chodzi o wyposażenie w komputery do nauki. – Jeśli wróci nauczanie zdalne to ma być prowadzone przez nauczycieli z placówek. – Uzupełnimy tam gdzie jeszcze czegoś brakuje. Sądzę, że wystarczy na to kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali potrzeb sześciu placówek – oznajmia M. Kurpis. Od wicestarosty słyszymy, że do szkół kierowanych jest wiele zapytań: czy PKS będzie dowoził uczniów; czy będą zajęcia w szkole i jak będzie z rozpoczęciem roku szkolnego.

Rocznik na piętrze

Żeby ograniczyć spotykanie się uczniów różnych klas w trakcie przerw, to nauczyciele będą chodzić między lekcjami. Zaplanowano też zgromadzenie poszczególnych roczników na piętrach budynków szkolnych. – Wszystkiego tak się nie da zorganizować, bo w drugich i trzecich klasach mają miejsce tzw. rozszerzenia, dotyczące uczniów z różnych klas i muszą się przemieszczać – zauważa M. Kurpis. Postanowiono również, że na zajęcia praktyczne uczniowie będą mogli wyjść wcześniej z poprzedzających je zajęć teoretycznych.

(ma.w)


Szukają przyczyn wyniki matur – będziemy oczekiwali analizy, szczególnie „Ekonomik” i I LO; humanistyczna klasa (poniżej 50%) trzeba wyciągnąć wnioski dlaczego, z reguły humaniści mieli około 90%;

Trafiony nabór Do 18 sierpnia kandydaci na uczniów szkół ponadpodstawowych dostarczali oryginały dokumentów. – Nabór mamy już prawie domknięty. Zostały jeszcze losowe, pojedyncze przypadki i niecałe 20 osób, jakie znalazły się poza systemem. Są także zgłoszenia osób, które przeprowadzają się z zagranicy – tłumaczy wicestarosta. Wolnych miejsc nie ma już w „Mechaniku”. Kilka zostało w I LO, „Ekonomiku”, więcej w tzw. branżówkach, szkołach trzyletnich, po których można kontynuować naukę w technikum.

Trafiliśmy dosyć dobrze z liczbą uczniów w stosunku do przygotowanych dla nich miejsc. Finalnie spodziewamy się 860 osób w tym naborze. W tym roku Powiat zmniejszył liczbę oddziałów w technikach (o 1) oraz w liceach (o 2). – Uzgadnialiśmy to z dyrektorami tych szkół, wiedząc, że ósme klasy będą miały 65 mniej absolwentów niż rok wcześniej. Nie spadła liczba oddziałów w branżówkach i nie było czwartego oddziału w „Budowlance” i „Gastronomiku”. Analizując punktację ósmoklasistów widzieliśmy, że część z kandydatów nie rokuje, że będzie w stanie zdobyć dyplom technika. Ale dla uczniów branżówek szansa ukończenia szkoły średniej pozostaje, bo można pójść po niej do technikum i nauka też trwa ogółem 5 lat (3 w branżowej i 2 w technikum) – podsumowuje Marek Kurpis.