Czwartek, 21 marca 2019

imieniny: Benedykta, Lubomiry, Mikołaja

RSS

14.10.2014 12:59 | 0 komentarzy | red

W ramach opracowania dziennikarskiego podsumowującego ostatnią kadencję samorządową pt. „Liderzy samorządu” został zrealizowany „Ranking stron internetowych urzędów gmin”. Objął on gminy powiatów raciborskiego, wodzisławskiego i rybnickiego (oraz miasto Rybnik).

Radlin, Rybnik, Racibórz... Ranking samorządowych stron internetowych
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ranking stron internetowych urzędów gminnych

  1. Radlin 189
  2. Rybnik 184
  3. Racibórz 183
  4. Gorzyce 177
  5. Czerwionka-Leszczyny 177
  6. Kornowac 176
  7. Godów 173
  8. Wodzisław Śląski 171
  9. Krzyżanowice 167
  10. Mszana 160
  11. Rydułtowy 153
  12. Pietrowice Wielkie 143
  13. Pszów 142
  14. Marklowice 142
  15. Świerklany 135
  16. Lyski 133
  17. Jejkowice 125
  18. Lubomia 123
  19. Krzanowice 116
  20. Gaszowice 115
  21. Kuźnia Raciborska 110
  22. Nędza 103
  23. Rudnik 93
O rankingu

Ranking został przeprowadzony przez zespół składający się z dziennikarzy, ekspertów od zagadnień samorządowych, specjalistów od realizowania stron internetowych oraz użytkowników w oparciu o opracowany arkusz ocen szczegółowych. Oceniane były następujące kategorie:

1. Aktualność treści - czy na stronie internetowej zamieszczane są bieżące (aktualne) informacje, komunikaty, kalendarze imprez, relacje/galerie zdjęć z gminnych wydarzeń.

2. Przejrzystość, wygląd, łatwość korzystania - ocenie podlega layout/grafika, łatwość nawigacji, wykorzystanie multimediów, funkcjonowanie wersji mobilnej, RSS, wersji językowych, ułatwień, np. dla niedowidzących

3. Użyteczność dla odbiorców - czy publikowane są treści pożyteczne dla odbiorców, np. różne informatory, wykaz telefonów, przewodnik po jednostkach organizacyjnych, nazwiska i dane kontaktowe władz gminy i kierownictwo urzędu, baza firm i instytucji, numer konta urzędu, informacje o środkach komunikacji, plan miejscowości, aktualne dane o utrudnieniach w ruchu, prowadzonych remontach, informacje pogodowe, itp.

4. Interaktywność - czy strona ułatwia kontaktu z urzędem, czy można łatwo zadajć pytanie wójtowi, czy jest możliwość komunikacji przez skype, komunikator (np. GG), chat, forum, czy można zamówić newsletter, czy są powiadomienia SMS o załatwieniu sprawy.

5. Możliwość załatwiania spraw urzędowych - czy na stronie działają formularze urzędowe do wypełniania on-line, czy jest możliwość dokonania płatności internetowej (np. Pay-U, Dotpay).

Każdy z członków zespołu oceniał strony internetowe w pięciu powyższych kategoriach, w każdej z nich przyznając od 0 do 10 punktów. Suma punktów przyznanych w poszczególnych kategoriach przez wszystkich ekspertów decydowała o pozycji strony w rankingu.

Komentarze zespołu oceniające strony internetowe

Patrycja Szostok - adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego, specjalizuje się m.in. w zagadnieniach związanych z komunikowaniem lokalnym i mediami samorządowymi. Jest współautorką książki "Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki informacyjnej samorządów".

Z przeprowadzonych analiz wynika, że wykorzystanie Internetu w komunikacji samorządowej nadal nie wykracza znacząco poza traktowanie go jako elektroniczną wersję dostępnych fizycznie dokumentów czy informacji. W znikomym stopniu realizowana jest funkcja interakcyjna, potwierdzają to również badania nad stronami internetowymi w pozostałych regionach naszego województwa (Szostok, Kornacka), jak również w całej Polsce (Polak. Przybylska, Porębski). Jest to zasadniczym błędem z perspektywy tworzenia aktywnego społeczeństwa obywatelskiego. Wciąż nie do końca pozostają także wykorzystane możliwości załatwiania spraw drogą elektroniczną, co jest uwarunkowane między innymi zaniedbaniami w trakcie wdrażania ePUAP. Stosunkowo dobrze wypełniane są natomiast funkcje bieżącego informowania oraz dostarczania użytecznych informacji dla mieszkańców, mogą być więc analizowane strony źródłem wiedzy praktycznej, ułatwiając funkcjonowanie w przestrzeni lokalnej. Duże wątpliwości budzi funkcjonalność wielu serwisów, niektóre są bardzo trudne w nawigacji, mają archaiczną grafikę lub, na odwrót, ich twórcy nadmiernie wykorzystują dostępne środki techniczne, czyniąc serwisy nieczytelnymi. Tylko niewielka część analizowanych stron ma intuicyjną nawigację, ułatwiającą użytkowanie. Również nieliczne strony są dostępne w innych wersjach językowych lub z ułatwieniami dla osób niepełnosprawnych. Jednak ogólna średnia ocena analizowanych stron każe je określić jako dobre, niewątpliwie służące swoim użytkownikom, aktualne, estetyczne i funkcjonalne. Niewątpliwie w ciągu ostatnich kilku lat zdołały się one bardzo rozwinąć, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców i podążając za ogólnymi tendencjami zmian w przestrzeni wirtualnej.

Grzegorz Wójkowski - socjolog, współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Bona Fides w Katowicach, koordynuje projekty związane z prawem do informacji publicznej i prowadzenia konsultacji społecznych.

Przeglądając strony widać, że są wśród nich takie, które traktują swoją obecność w Internecie poważnie i takie, które nie za bardzo się do tego przykładają. Te pierwsze zdają sobie sprawę, że serwis internetowy jest często pierwszym, a nawet jedynym kontaktem mieszkańca z urzędem. Ich strony są czytelne i można na nich znaleźć wiele potrzebnych i aktualnych informacji. Te drugie nadal niestety nie doceniają roli Internetu. Ich serwisy są nieprzejrzyste, siermiężne i mało przydatne.

Konkrety: Racibórz - bardzo ciekawy pomysł z tygodniowym planem pracy prezydenta, Pietrowice Wielkie - w teorii strona tłumaczona na 2 języki obce, w praktyce to nie działa, Rudnik - kilka zakładek pustych, nie ma informacji na temat składu rady ani odnośnika do BIP, trudna w nawigacji, Godów - w zakładce planowane imprezy są także te, które już się odbyły, Lubomia - wielokrotnie informacje podane są tak, że bez wejścia w nie nie wiadomo o co chodzi.

Tomasz Nowakowski - jest dyrektorem zarządzającym agencji reklamowej Progres Media we Wrocławiu (http://www.progresmedia.pl/), specjalizującej się m.in. w realizacji stron internetowych.

Strony urzędów w większości nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Duży plus za aktualność informacji i bogactwo treści dla mieszkańców, inwestorów i turystów. Na niektórych stronach zdarzają się jednak niedziałające linki, nieraz do bardzo ważnych z punktu widzenia użytkownika podstron (np. „Załatwianie spraw” na stronie Gminy Nędza). Szaty graficzne są mocno szablonowe, żadna z nich nie wyróżnia się poziomem wykonania.

Artur Krzykała - dziennikarz oraz samorządowiec. W latach 1994-2010 był radnym gminy Krzyżanowice (w tym dwie kadencje jej przewodniczącym). Jako osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku inwalidzkim, bardzo dużą wagę przywiązuje do internetowego przekazu wszelkiego rodzaju wiadomości.

Oceniając strony internetowe wybranych gmin stwierdzam, że chyba wszystkie są administrowanie przez pracowników poszczególnych urzędów, którym przełożeni do zakresu obowiązków „dołożyli” dodatkową robotę, na którą nie zawsze znajdują czas. Krótko chciałbym zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty.

Kategoria 1 – nie zauważyłem na żadnym portalu systematycznych aktualizacji, czasami pojawia się kilka wiadomości dziennie, po czym następuje kilkudniowa przerwa.

Kategoria 2 – nie ma gminy, którą mógłbym szczególnie wyróżnić, co nie oznacza całkowitej negacji, bo wedle własnego odczucia każda z nich ma swoją „specyfikę”.

Kategoria 3 – śmiało mogę użyć określenia „w miarę dobrze” prowadzone są portale w tym obszarze, gama i różnorodność „zakładek” jest bardzo szeroka.

Kategoria 4 – w otwartości na relacje z mieszkańcami muszę wyróżnić gminę Radlin, która oferuje szerokie spektrum możliwości pozyskiwania informacji i bezpośredniego kontaktu.

Kategoria 5 – najsłabiej rozwinięty dział, który „kuleje” z powodu ciągłych zmian w procedurach i przepisach, dot. załatwiania spraw urzędowych.

Paweł Okulowski - redaktor naczelny portalu Nowiny.pl. Od kilkunastu lat zajmuje się projektowaniem graficznym i fotografią. Zdobył wiele nagród w konkursach fotograficznych oraz medialnych (np. za Prasową Okładkę Roku w konkursie GrandFront).

Oceniane strony spełniają swoje funkcje informacyjne. Zawierają dużo informacji przydatnych i użytecznych dla odbiorców. Są w miarę aktualne, czytelne i poza kilkoma wyjątkami - estetyczne. Na niektórych stronach jednak zdarzają się tzw. martwe linki, nie działają kamery on-line, są nieaktualne dane w bazach firm oraz pliki niezintegrowane z całością (trzeba je pobierać na komputer). Strony nie są przygotowane pod telefony i tablety - jedynie wersję mobilną posiadają trzy gminy: Kornowac, Wodzisław Śl. i Radlin (za co dostały dodatkowe punkty). Najgorzej jest z interaktywnością - brak nowoczesnych form komunikacji z urzędnikami typu skype, GG, chat, forum - pozostaje tylko telefon. Tylko gmina Radlin wykorzystuje innowacyjne serwisy społecznościowe typu Twitter, Instagram i Pinterest. Dodatkowe punkty dostały gminy, które mają profile na portalu Facebook i budują tam społeczność - (szczególnie Rybnik, Czerwionka-Leszczyny, Radlin i Wodzisław Śl. (również Twitter). Dodatkowe punkty przyznano za bezpłatny system ostrzegania i informowania mieszkańców SMS. Należy pochwalić też strony przystosowane dla niedowidzących i z wieloma wersjami językowymi). Przez oceniane strony trudno załatwić sprawy urzędowe. Nie posiadają one formularzy on-line ani możliwości płatności przez internet. Niektóre jednak mają wtyczki ePUAP i SEKAP.