Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 2 (1103) Data wydania: 11.01.22
Czytaj e-gazetę

Nowe logo ma nawiązywać do historii

PSZÓW To pierwsze logo Pszowa w historii miasta. Nad jego koncepcją pracował zespół wybrany spośród pracowników urzędu i jednostek miejskich pod kierunkiem Krzysztofa Pietrka – analityka marki, stratega i designera. Logo jest monochromatyczne, a swoją kolorystyką nawiązuje do herbu miasta. Jest też przygotowana wersja czarno-biała.

– W logotypie, a właściwie w literze „o” starałem się zawrzeć historię Pszowa. Odcięta część litery wskazuje na główny podmiot miasta, którym kiedyś była Kopalnia Anna, a wokół której toczyło się całe miejskie życie. Pszów „odcięty” od kopalni zatracił swoją tożsamość, jednak ta odcięta część litery „o” nie zginęła, bo została przeniesiona do góry. Stała się w ten sposób symbolem odrodzenia miasta, które na bazie doświadczenia zaczyna budować swoją nową tożsamość – wyjaśnia Krzysztof Pietrek, autor logotypu miasta.

Odcięta część litery „o” jest ponadto znakiem diakrytycznym charakterystycznym dla gwary śląskiej. Logo ma funkcjonować m.in. w materiałach promocyjnych miasta, na papierze firmowym oraz na wizytówkach.

Historia przemian w symbolicznym znaku

– Pszów najpierw rósł w siłę jako miasto pątnicze, potem kierunek rozwoju wyznaczała kopalnia. Dzisiaj jesteśmy na początku nowej drogi. Kopalnia, wokół której toczyło się życie zarówno gospodarcze, jak i społeczno-kulturalne została zlikwidowana i to wymusza konieczność szukania nowych rozwiązań. Trwają prace nad nową strategią rozwoju miasta. W poszukiwaniu przestrzeni do rozwoju chcemy również korzystać z potężnego bagażu doświadczeń, które mamy. Wszyscy chcemy zmiany wizerunku miasta i w tym ma pomóc nowa strategia, której symbolicznym początkiem jest właśnie nowe logo miasta – mówi Piotr Kowol, zastępca burmistrza Pszowa.

Konieczność wyznaczania nowych kierunków rozwoju miasta pokazały ankiety wypełniane przez mieszkańców, a dotyczące strategii rozwoju Pszowa. Wynika z nich m.in. że mieszkańcy oczekują, by miasto zaspokajało ich podstawowe potrzeby bytowe. Władze miasta, wsłuchując się w głosy mieszkańców wyrażone w ankietach i na spotkaniach, już dzisiaj deklarują, że celem działań samorządu będzie zapewnienie mieszkańcom możliwie najwyższego standardu życia. Efektem tych działań ma być miasto ukierunkowane na ułatwienie mieszkańcom ich codziennego funkcjonowania.

– Z ankiet i dyskusji panelowych wynika, że głównym oczekiwaniem jest spokój, wygoda i bezpieczeństwo mieszkańców Pszowa. Zależy nam, by miasto zaczęło się przeobrażać i oprócz zabezpieczania podstawowych potrzeb, takich jak drogi i chodniki, czy też dobrze wyposażone przedszkola i szkoły, zapewniało również ciekawe propozycje spędzania wolnego czasu po pracy. Chcemy zorganizować bazę kulturalno-rekreacyjną na miarę potrzeb mieszkańców i możliwości budżetu miasta – dodaje Piotr Kowol.

Strategia miasta i marki już wkrótce

Lokalizacja Pszowa jest specyficzna. Z jednej strony ze względu na odległość od głównych tras komunikacyjnych trudno zainteresować miastem dużych przedsiębiorców, dla których ten aspekt jest bardzo ważny. Z drugiej strony blisko stąd do dużych ośrodków miejskich. Jednocześnie usytuowanie w obszarze Bramy Morawskiej dodaje szczególnego uroku licznym lasom i terenom zielonym znajdującym się w mieście. Dużym potencjałem jest bazylika i kalwaria pszowska zarówno jako symbole miasta pątniczego, jak i ciekawe obiekty architektury sakralnej. Nie zapominamy również o potencjale kulturalno-rekreacyjnym terenów pokopalnianych wraz z obiektami pokopalnianymi zaprojektowanymi częściowo przez znanego, niemieckiego architekta epoki modernizmu – Hansa Poelziga.

– Chcielibyśmy, by ta nowa strategia, nowe kierunki wytyczające działania na najbliższe lata, mam nadzieję, że również stabilny i harmonijny rozwój Pszowa stały się impulsem, który zmobilizuje mieszkańców do działania. Samorząd sam niczego nie zrobi. Inicjatywa oddolna jest dla nas szczególnie cenna, bo świadczy o zaangażowaniu każdego z osobna i pozwoli na wspólne działania, mieszkańców i samorządu. A na tym wspólnym działaniu bardzo nam zależy – dodaje Kowol.

Szczegółowa strategia rozwoju miasta, wyznaczająca kierunki w jakich Pszów zmierza w najbliższych latach zostanie przyjęta uchwałą Rady Miasta w pierwszym kwartale 2022 r.

(ska)