Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 42 (623) Data wydania: 16.10.12

Wodzisław ujawnia ostateczny przebieg linii komunikacji miejskiej

Pasażerów będą woziły po mieście autobusy czterech linii

WODZISŁAW Władze Wodzisławia zaprezentowały finalną wersję linii komunikacji miejskiej. Zacznie funkcjonować od przyszłego roku. Siatka połączeń składa się z 4 linii. Linia roboczo nazwana „A” przebiega przez osiedla Piastów, XXX-lecia PRL, Dąbrówki, Jedłownik, szpital, dworce autobusowy i PKP, następnie zmierza do szkoły i osiedla na Wilchwach. Linia „B” łączy Wilchwy ze śródmieściem. Linia „C” prowadzi z Zawady przez Kokoszyce, Jedłownik, centrum do Radlina II i dworca autobusowego w Pszowie. Linia „D” obsługuje przede wszystkim Jedłownik – Turzyczkę – Karkoszkę oraz Radlin II. Wszystkie linie mają wspólny przebieg w ścisłym centrum, czyli ul. 26 Marca, ul. Jana Pawła II, Witosa. Oznacza to, że dowolną linią pasażer dojedzie do dworców autobusowego i kolejowego czy szpitala. Dworzec autobusowy jest ewentualnym punktem przesiadkowym dla linii MZK, czy połączeń organizowanych przez powiat.

Regularne kursy

Największą rewolucją systemu są regularne odstępy między kursami. Rozkład ma być czytelny dla pasażerów. Autobusy linii „A” w godzinach szczytu czyli od 6.00 do 8.00 oraz od 13.00 do 16.00 mają jeździć co pół godziny. Od 5.00 do 6.00, od 8.00 do 13.00 i od 16.00 do 18.00 będą jeździć co godzinę. Potem do 22.00 autobusy będą się meldować na przystankach co 2 godziny. Dla linii „B” i „C” bazowym odstępem będzie godzina, zaś po godz. 18.00 częstotliwość kursów spadnie do jednego na dwie godziny. – Jednak dzięki koncepcji wspólnego przebiegu linii na kluczowych odcinkach autobusy będą się pojawiać na przystankach nawet co 15 minut – mówi Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia. Z taką częstotliwością do centrum będą mogli dostać się mieszkańcy wymienionych na wstępie osiedli. – Wodzisławianie będą więc mogli iść na przystanek z przekonaniem, że do 15 minut autobus podjedzie. Uważamy, że dzięki temu komunikacja będzie atrakcyjniejsza i więcej osób z niej skorzysta – mówi Szymczak.

Obecnie odstępy między kursami nie są jednakowe, np. linia 202 z dworca autobusowego pierwszy kurs ma o godz. 4.35, kolejny za 45 minut, następny za 50 minut, a kolejne za 55 minut i 75 minut. Gotowego rozkładu jeszcze nie ma. Przygotowuje go ta sama firma, która prowadziła badania.

Ankiety dały wiedzę

Schemat linii opracowała firma zewnętrzna bazując m.in. na wynikach ankiet zbieranych wśród pasażerów autobusów MZK od 10 do 14 września. Ankieterzy przepytali ponad połowę pasażerów jeżdżących wszystkimi liniami Międzygminnego Związku Komunikacyjnego na terenie Wodzisławia. Pasażerowie jasno powiedzieli, że brakowało regularnych połączeń z dzielnic peryferyjnych ,czyli Zawady i Wilchw. Badania wykazały również potrzebę zachowania bezpośredniego połączenia z dworcem autobusowym w Pszowie.

Siatka uwzględnia nowy rozkład połączeń MZK, który wejdzie w życie z początkiem przyszłego roku. Do Wodzisławia dochodzić będzie 8 linii MZK, w tym E-3. Dlatego linie miejskie nie będą się z nimi dublować. Chodziło o to, aby nie podbierać sobie pasażerów.

Rok próby

Miasto podpisze umowę z przewoźnikiem na rok. Ten okres wykorzystanie zostanie do przetestowania połączeń w praktyce. Ankiety mogły nie wykazać wszystkich potrzeb. Urzędnicy zakładają, że pewne uwagi mogą się pojawić również w trakcie roku. Zmiany w rozkładzie może też wprowadzić MZK, co również powinno skutkować korektami w połączeniach wodzisławskich.

Tomasz Raudner



Bilety nie drożej, kontrolerów brak

Ceny biletów jeszcze nie są ustalone, ale zgodnie z założeniem nie będą droższe, niż w MZK. Bilety mają być dostępne przede wszystkim u kierowcy. Urzędnicy za namową firmy doradczej postanowili zrezygnować z kontrolerów. Do autobusów będzie można wejść przednimi drzwiami. Zatem jeśli ktoś nie kupi biletu u kierowcy, ani nie okaże biletu okresowego, nie pojedzie. - Podstawową obawą tego rozwiązania jest wydłużenie kursu. Ale taki system funkcjonuje doskonale w krajach zachodnich, w wielkich aglomeracjach. Zakładamy też, że stawki będą zaokrąglone, więc wydawanie drobnych resztówek będzie uproszczone.