5 kompetencji miękkich, które przydadzą Ci się w (prawie) każdej pracy
To prawda, że zawody z odległych branż często różnią się diametralnie pod kątem zakresu działań. Niektóre kompetencje miękkie mogą jednak pomóc Ci w odnalezieniu się w różnych środowiskach pracy i kulturach organizacyjnych, niezależnie od sektora, w którym funkcjonują. Jakie umiejętności warto więc rozwijać?
Nastawienie na rozwiązywanie problemów
Prędzej czy później trudności związane z realizacją codziennych działań, relacjami w zespole, kontaktem z klientem czy w innym zawodowym zakresie prawdopodobnie pojawiają się i w Twoim miejscu pracy. Niezależnie od tego, czy będzie to drobne nieporozumienie, czy poważny kryzys, ważne jest podejście do sytuacji. Skupianie się na szukaniu winnych i przerzucanie odpowiedzialnością nie jest receptą na sukces. Zdecydowanie lepiej sprawdza się nastawienie nakierowane na zdefiniowanie sytuacji i wyciąganie wniosków na przyszłość. Kultura akceptacji błędów przyczyniła się do sukcesu już niejeden start-up czy firmę z branży IT, dzięki konstruktywnemu podejściu i szukaniu innowacyjnych rozwiązań.
Otwarta komunikacja
Nie tylko w obliczu problematycznych sytuacji przydatna jest otwarta komunikacja. Ta kompetencja miękka pomoże Ci zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Ćwicz więc jasne formułowanie swoich myśli i potrzeb, a także przekazywanie i przyjmowanie feedbacku i asertywne komunikowanie swojego zdania z poszanowaniem drugiej strony. Kolejnym krokiem jest rozwój inteligencji emocjonalnej, rozumianej jako zdolność do rozpoznawania, rozumienia i zarządzania emocjami własnymi oraz innych osób. Pracownicy, którzy się nią wykazują, dobrze radzą sobie z relacjami interpersonalnymi, są bardziej odporni na stres i potrafią lepiej motywować siebie i innych.
Kreatywność
Choć kreatywność to kompetencja miękka kojarzona często z typowo twórczymi zawodami, przydaje się na wielu stanowiskach – czasem zupełnie niezwiązanych z kreacją czy nowymi koncepcjami. To pewien sposób myślenia pomocny w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Przejawia się też w nieszablonowym podejściu do czasem schematycznych i powtarzalnych działań, co może usprawniać ich realizację. Nie daj sobie wmówić, że kreatywność to coś, z czym się rodzimy i zarezerwowana jest dla wąskiego grona wyjątkowo twórczych osób. Możesz ją ćwiczyć, jak każdą inną kompetencję.
Analityczne myślenie
Umiejętność identyfikowania wzorców, związków przyczynowo-skutkowych i przewidywania konsekwencji jest kluczowa w rozwiązywaniu złożonych problemów, podejmowaniu decyzji i opracowywaniu strategii. Logiczne i systematyczne analizowanie informacji oraz wyciąganie z nich wniosków przydaje się także w kontekście codziennych działań, m.in. w takich dziedzinach jak finanse, IT, zarządzanie projektami czy badania rynkowe. Kompetencje analityczne niejednokrotnie poszukiwane są również u kandydatów przez firmy logistyczne, np. LPP Logistics – spółkę zarządzającą na blisko 40 rynkach siecią zaopatrzenia i dystrybucji Grupy LPP, do której należą popularne marki odzieżowe: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay.
Nastawienie na rozwój i otwartość na zmianę – klucz do kolejnych kompetencji miękkich
W dynamicznym kontekście społeczno-gospodarczym ostatnich lat, można pokusić się o stwierdzenie, że jedynym, co pewne, jest zmiana. Innowacyjne technologie czy sztuczna inteligencja dokonują rewolucji na naszych oczach. Pojawiają się nowe zawody, inne tracą na znaczeniu. Rynek pracy niejednokrotnie wymaga od jego uczestników przebranżowienia lub dostosowania sposobu wykonywania dotychczasowych zadań, przy pomocy innych narzędzi. W takich okolicznościach szczególnie ważne staje się nastawienie na rozwój oraz umiejętność adaptacji do zmieniającego się świata.
Choć ćwiczenie niektórych kompetencji miękkich może przychodzić Ci z większą łatwością w związku z Twoim typem osobowości, nie zniechęcaj się do kształcenia pozostałych! Ich rozwój pomoże Ci z większą otwartością i spokojem poruszać się po rynku pracy.
Materiał partnera