Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego zebrała się w sprawie CPK

Samorządowcy reprezentujący poszczególne gminy oraz mieszkańcy we wspólnym stanowisku wezwali stronę rządową do ponownej analizy wariantów przebiegu trasy kolei dużych prędkości budowanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. To efekt kwietniowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (WRDS) zwołanej na wniosek marszałka województwa śląskiego Jakuba Chełstowskiego.

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego zebrała się w sprawie CPK
Przed rozpoczęciem obrad WRDS, które odbyły się 5 kwietnia mieszkańcy kilku gmin m.in. Czerwionki-Leszczyn, Mikołowa i Orzesza kolejny raz protestowali przed gmachem Sejmu Śląskiego przeciwko planowanej przez rząd inwestycji. (fot. Samorząd Województwa Śląskiego)

Przed rozpoczęciem obrad WRDS, które odbyły się 5 kwietnia mieszkańcy kilku gmin m.in. Czerwionki-Leszczyn, Mikołowa i Orzesza kolejny raz protestowali przed gmachem Sejmu Śląskiego przeciwko planowanej przez rząd inwestycji. Wspierali ich lokalni samorządowcy oraz parlamentarzyści, m.in. posłowie Ewa Kołodziej, Gabriela Lenartowicz i Wojciech Saługa, a także radni Sejmiku: przewodniczący prof. Marek Gzik i Grzegorz Wolnik stojący na czele Komisji Doraźnej ds. CPK powstałej przy Sejmiku województwa. Kilka dni wcześniej duży protest przeciwko kolejom dużych prędkości odbył się w Mikołowie.

- Dla nas CPK nie stanowi właściwie żadnej wartości dodanej. Układ komunikacyjny szlaku kolejowego wygląda tak, że pociąg ma pojechać przez teren boiska, które dopiero co zostało wybudowane i to w sąsiedztwie szkoły. To po prostu niedorzeczność – krótko ocenia burmistrz Orzesza, Mirosław Gacki. Poseł RP Wojciech Saługa zwraca z kolei uwagę, że strona rządowa nie może pozostawać głucha i bierna wobec protestów mieszkańców, podyktowanych strachem przed wywłaszczeniem. - Aby przystępować do realizacji inwestycji o takiej skali, należy przede wszystkim wsłuchać się w głos ludzi. A tego wyraźnie tutaj brakuje. Przekonuje się mieszkańców, że to inwestycja dla ich dobra. W takim razie skąd tyle obaw? Władza, sprawując swój mandat, ma w obowiązku dbać o drugiego człowieka. Mieć choć trochę empatii. Jeśli bezpieczeństwo choć jednej osoby jest tu zagrożone, to sprawę trzeba przedyskutować raz jeszcze. Nie wolno decydować za obywatela - mówi.

Podczas WRDS w dyskusji online uczestniczył Marcin Horała, który jest pełnomocnikiem strony rządowej ds. CPK. Jak zaznaczył wszystkie uwagi zarówno władz lokalnych, jak i mieszkańców są brane pod uwagę w fazie projektowej, dodał jednak, iż będą już składane wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowych. - Właściwie nic nowego nie usłyszeliśmy. Strona rządowa musi wreszcie zrozumieć, że nie można projektować przebiegu szybkich kolei przez tereny zurbanizowane, bo zawsze w takiej sytuacji ucierpią mieszkańcy, ich dobytek i nie może odbyć się to bez uszczerbku na środowisku naturalnym. Nawet w krajach Europy Zachodniej, na których przykład tak bardzo strona rządowa lubi się powoływać, możliwości szybkich kolei wykorzystuje się w około 30%. Nigdy zaś tras nie prowadzi się przez tereny mocno zaludnione – podkreślił radny Sejmiku Grzegorz Wolnik, przewodniczący Komisji Doraźnej ds. CPK.

Efektem zwołanej na 5 kwietnia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego jest wspólne stanowisko zarządu województwa, samorządowców i mieszkańców wzywające rząd do ponownego przeanalizowania wszystkich wariantów dotyczących przebiegu szybkich kolei. - Żadna inwestycja nie może być realizowana kosztem krzywdy mieszkańców. Nie można płacić takiej ceny. Kwestia konsultacji społecznych też jest tutaj dyskusyjna, bo słyszeliśmy, że były one realizowane w sposób budzący kontrowersje. Budowa CPK i trasy szybkich kolei musi odzwierciedlać interes społeczny. Ma łączyć w praktyce, a nie dzielić. Dlatego naszym wspólnym stanowiskiem jest wezwanie strony rządowej do ponownego przeanalizowania proponowanych wariantów budowy tych tras na terenie naszego regionu – podkreślił Krzysztof Klimosz, członek zarządu województwa, który w imieniu marszałka Jakuba Chełstowskiego uczestniczył w posiedzeniu WRDS.

Ludzie

Gabriela Lenartowicz

Poseł na Sejm RP

2 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~TakDlaCPK (89.64. * .174) 08.04.2023 05:50

PO chamulcowi nowoczesnej Polski.
TAK dla szybkich kolei, jak na całym świecie.

~VateuszZlodziejski (5.184. * .213) 06.04.2023 18:03

A protestujcie i tak zrobimy po swojemu.