Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Szpital w Rydułtowach zostanie zlikwidowany? Starosta Bizoń: Jest to sprawa otwarta

- Musimy szukać nowych rozwiązań i innych form funkcjonowania naszego szpitala - mówi starosta wodzisławski Leszek Bizoń o możliwej likwidacji Szpital w Rydułtowach.

Szpital w Rydułtowach zostanie zlikwidowany? Starosta Bizoń: Jest to sprawa otwarta
Starosta Leszek Bizoń zwraca uwagę, że bez decyzji radnych nie ma żadnych przenosin i nie ma też żadnych zmian co do funkcjonowania Szpitala w Rydułtowach. (fot. Justyna Koniszewska)

Oddział rehabilitacyjny, oddział chorób wewnętrznych z pododdziałem geriatrycznym oraz oddział pediatryczny. Łącznie na Szpital w Rydułtowach, który jest częścią Powiatowego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (PPZOZ) w Rydułtowach i Wodzisławiu Śl. składa się 113 łóżek. Być może już niedługo będzie ich okrągłe 0. Dlaczego? Bo rozważana jest możliwość rezygnacji z rydułtowskiej lokalizacji.

Szpital w Rydułtowach. (fot. Zbigniew Harazim)

Sytuacja finansowa

Nie jest tajemnicą, że Szpital w Rydułtowach i Wodzisławiu Śl. notuje coraz większe straty finansowe. Przychody PPZOZ-u w minionym roku wyniosły nieco ponad 140,5 mln zł i były wyższe w stosunku do przychodów w roku 2020 o około 30 mln zł. Koszty wyniosły z kolei 144,5 mln zł i także były wyższe w stosunku do 2020 r. o 30 mln zł. Rok 2021 lecznica zamknęła kwotą wynoszącą prawie 3,3 mln zł na minusie. W 2020 r. strata była większa i wyniosła ponad 4 mln zł. Za pierwsze półrocze 2022 r. szpital także odnotował wynik ujemny. To prawie 3,3 mln zł. Zobowiązania w minionym roku uplasowały się na poziomie prawie 65 mln zł, gdzie na koniec 2020 r. wyniosły one nieco ponad 55 mln zł. Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śl. ocenia, że sytuacja finansowa zakładu jest bardzo trudna i zagraża jego funkcjonowaniu, a prognoza na kolejne trzy lata jest również niekorzystna. Tegoroczna strata szpitala ma wynieść aż 8 mln zł.

Jest specjalny zespół

Jak przekuje nam starosta wodzisławski Leszek Bizoń, w przestrzeni prawnej i organizacyjnej od lat brakuje rozwiązań, które sytuację zapaści służby zdrowia, by naprawiły. Jeśli już pojawiają się propozycje, to centralizacji czy konsolidacji szpitali tak, aby ograniczać ich straty finansowe. - Toczą się rozmowy i wstępne przymiarki do tego, aby na terenie województwa śląskiego zlikwidować około 5-7 szpitali. Obawiamy się, że jednym z nich może być nasz - mówi Leszek Bizoń. Dlatego włodarze poszukują rozwiązań, aby zminimalizować stratę finansową Zakładu. Powołano nawet specjalny zespół ds. opiniowania działań naprawczych PPZOZ.

Będzie likwidacja Szpitala w Rydułtowach?

Jednym z pomysłów jest rezygnacja z rydułtowskiej lokalizacji i w miarę możliwości przeniesienie tamtejszych oddziałów do Szpitala w Wodzisławiu Śl. - Decyzja o przeniesieniu ich zależy od wielu kwestii m.in. czy uda się znaleźć miejsce w Szpitalu w Wodzisławiu Śl. - mówi starosta Bizoń. Przypomnijmy, że także dyrektor PPZOZ-u Krzysztof Kowalik w rozmowie z nami zauważył, że pewnym problemem w pozyskaniu m.in. nowych pediatrów jest usytuowanie oddziału dla małych pacjentów. - Młodzi lekarze bardzo często podnoszą, że oddział nie ma zabezpieczenia anestezjologicznego i różnego typu możliwości konsultacji. Jest to przedmiotem dyskusji ze Starostą, żeby ten oddział w przyszłości znalazł się w Wodzisławiu Śl., co znacznie ułatwiłoby rozmowy z potencjalnymi lekarzami, którzy chcieliby pracować w tym oddziale - mówił. O sprawie oddziału pediatrycznego pisaliśmy w artykule pn. Pediatrzy z Rydułtów złożyli wypowiedzenia. Co dalej z oddziałem?.

Nad oddziałem pediatrycznym wisi widmo jego zawieszenia, z powodu braku lekarzy. (fot. Zbigniew Harazim)

Starosta Bizoń zwraca uwagę, że bez decyzji radnych nie ma żadnych przenosin i nie ma też żadnych zmian co do funkcjonowania Szpitala w Rydułtowach. - Mocno ten temat analizujemy. Jest to sprawa otwarta. Decyzja należy do rady powiatu. Ale może być tak, że za pół roku, czy za kilka miesięcy taka propozycja zostanie radzie przedstawiona - mówi. Dodaje, że PPZOZ generuje olbrzymie koszty. - Za ostatni miesiąc ponad 600 tys. zł szpital jest pod kreską. Musimy szukać rozwiązań i innych form funkcjonowania tego szpitala. Nie zakładam, że rachunek będzie się bilansował, czy przynosił zyski, ale chcemy ograniczyć koszty funkcjonowania. Niech szpital będzie mniejszy, niech świadczy mniejszą ilość usług, ale niech jest. Aby w podstawowym zakresie funkcjonował i był na terenie powiatu wodzisławskiego - dodaje.

Możliwy sprzeciw społeczny

Zapytaliśmy Leszka Bizonia, czy w razie całkowitej rezygnacji z rydułtowskiej lokalizacji PPZOZ-u nie obawia się sprzeciwu społecznego, w tym mieszkańców Rydułtów. - Wierzę w rozsądek mieszkańców naszego powiatu - podkreśla. - Mieszkańcy Rydułtów to nie jest cały powiat. Cały powiat to 156 tys. mieszkańców. Zarówno ja jak i cały zarząd robimy wszystko, aby zabezpieczyć wszystkich mieszkańców - dodaje.

Ludzie

Leszek Bizoń

Starosta Wodzisławski

107 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~_Redakcja_ (94.254. * .148) 05.03.2023 23:01
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~doniżej (188.137. * .10) 05.03.2023 22:50
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Dlatego nie oceniam narracji a wypowiedzi poszczególnych osób i najczęściej wiedzę czerpię z Polsatu i Interii .

~do_nizej (185.213. * .111) 05.03.2023 22:40
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

masz rację........
o faktach się nie dyskutuje
a fakty (przypomnę) są na TVN-ie a nie tvpis bo tam jest dziennik pisowski
doszło??

~doniżej (188.137. * .10) 05.03.2023 21:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Przede wszystkim to nie są moi. Ale dobrze pamiętam wypowiedzi niektórych europosłów, dzisiaj każda informacja zostaje zapisana i dotyczy to wszystkich uczestników życia publicznego i politycznego. o faktach się nie dyskutuje .

~MyslecTrzeba (217.115. * .198) 05.03.2023 20:56
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś


doniżej (188.137. * .10)
jakby ci "twoi" nie majstrowali przy konstytucji i nie zmieniali pod siebie prawa w Polsce to kasa by już dawno była o czym ci w tvp nigdy nie powiedzą a sam na to nie wpadniesz niestety Myśleć Trzeba

~do_nizej (193.161. * .11) 05.03.2023 20:36
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

za dużo tvp człowieku oglądasz i NIE myślisz samodzielnie

~doniżej (188.137. * .10) 05.03.2023 19:51
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

A może byś ocenił twoich europosłów, którzy wręcz namawiali władze KE o blokadę środków unijnych należnych Polsce. Żenadą dla tego kraju jesteś ty i tobie podobni

~nigdywiecejpis (185.78. * .182) 05.03.2023 19:05
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Na realizację projektów CEPIS, POHO Park, EDEN Karviná oraz PODOLU PARK miastu Karwina udało się pozyskać z Europejskiego Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji kwotę w wysokości 11,5 miliardów koron. Projekty mają być zrealizowane do 2027 roku.

PODOLU PARK, czyli nowoczesny park przemysłowy zbudowany na terenach poprzemysłowych w oparciu o zasady smart city. Głównym celem projektu jest zbudowanie kompleksu, w którym zostanie zastosowana technologia przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych na czysty wodór.
POHO Park, czyli plan rewitalizacji nieczynnej Kopalni „Gabriela”. Celem projektu jest przebudowa zabytkowych budynków kopalni –  hali kompresorowni i dwóch szybów górniczych. W ten sposób ma powstać centrum, w którym znajdować się będą restauracje i przestrzeń do organizowania różnego rodzaju imprez.
EDEN Karviná, którego celem jest budowa olbrzymiej szklarni, przeznaczonej do celów naukowych, ale także edukacji ekologicznej. Żywe laboratorium ma być łącznikiem między badaniami naukowymi, edukacją, kulturą i turystyką. 
CEPIS (pol. Centrum Przedsiębiorczości oraz Studiów Zawodowych i Międzynarodowych). Celem projektu jest stworzenie unikalnego środowiska na rzecz wspierania kształcenia, innowacji i przedsiębiorczości.

A co na to wasze pisowskie posły i senatory coście na nich głosowali???
nawet szpitala nie potrafią utrzymać ani kasy z unii pozyskać
żenada

~Obiektywny_ (185.104. * .78) 05.03.2023 18:19
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś


masz rację!!!
większych szkodników od pis-u nie ma i nie było

~PeOwiec (155.133. * .231) 05.03.2023 18:07

kiedyś znalazłem artykuł w dzienniku zachodnim gdzie jednego z naszych rządzących nazwano "likwidator" i chyba do tego to dąży w naszym powiecie z służbą zdrowia

~Gosccccc (91.200. * .18) 05.03.2023 02:12

Wierzyc to sobie mozesz ze wygrasz w totka,rozsadek mieszkancow jest taki ze sluzba zdrowia w naszym regionie i szpitale sa w slabej kondycji,a zamkniecie szpitala w Rydultowach to blad grzech rzadzacych w kazdym miescie,jestescie niekompetentni w swoich zadaniach,piszac prosto z mostu w regionie rzadza mat.......ły od x lat

~op (91.192. * .86) 04.03.2023 18:48
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

ci wszyscy otumanieni przez tvn potrafią tylko pisać do trola niżej Czy to jest jakiś uszczerbek na mózgu? bo nie wiem?

~do_nizej (146.70. * .226) 04.03.2023 18:04
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

pisowi płacisz i pis cię leczy(od 8 lat) z bardzo marnym skutkiem co pokazujesz w kometarzach biedny trollu

~30mln (89.200. * .30) 04.03.2023 17:38
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Szpitale są likwidowane tam gdzie rządzi PO w powiecie w Wodzisławiu mamy przykład .

~do_trolla_nizej (146.70. * .202) 04.03.2023 17:32
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

za pis-u jest tak dobrze,że trzeba likwidować połowę szpitali w Polsce,brawo
gratuluje trollu myślenia ale skoro ciągle słuchasz tvp to można się tego spodziewać
zresztą to nie twoje zmartwienie ty powinieneś poszukać innych szpitali, tych od głowy

~op (91.192. * .86) 04.03.2023 10:29
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

W czsie rzadów PO PSL SLD AWS przychodnie z utęsknieniem czekały na pacjentow,szpitale miały pełno wolnych łóżek,dostęp do specjalistów był na bieżąco,pielęgniarki zarabiały oszałamiające pieniądze ~mamydosc -obudz się wreszcie

~mamydosc (212.44. * .25) 04.03.2023 09:30
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

8 lat nieudolnie rządzi pis doprowadzając za zapaści samorządów i szpitali (czego mamy przykład u nas)
a 30% społeczeństwa oglądając tvp nadal twierdzi, że to wina tuska,ruska,niemca i lgbt
Ludzie obudźcie się wreszcie

zxc 04.03.2023 09:27
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

szczerze to dwa szpitale w jednym powiecie to o jeden za dużo.

~PeOwiec (94.254. * .238) 04.03.2023 08:43
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

Do poniżej to nie rząd zamyka a starosta z dyrektorem do spoly nie martw się jeszcze chwila i wodzisławski zamkną za długi jak tak dalej będą robić no chyba że prywata calkowita

~Luke (89.64. * .20) 04.03.2023 07:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Lekarze i pielęgniarki odchodzą bo kazali im dobrowolnie się zwolnić i to dosłownie. Wiem bo mam w rodzinie... Szykują do zamknięcia gn#je jedne

~Luke (89.64. * .20) 04.03.2023 07:18
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Najpierw zwolnolili wszystkich lekarzy i później gadał ze nie ma kto lecyc i się nie opłaca w sensie dali wypowiedzenia a później resztę pielęgniarek. Szpital ma ponad 120 lat i przeżyl dwie wojny komunę i zabory był wybodowany z wielkim trudem przez górników którzy nie mieli gdzie się leczyć teraz zamkną szpital później do 27 roku kopalnie rydułtowy i Jankowice a do 31 dwie pozostałe (chwlaowoce i Marcel) i będzie wesoło. Bo podatek od metanu dla dobra klimatu.... Złodzieje unijne i pisowskie. Lepiej byli pod ruska okupacja niż okupacja unijna (zachodu) i polskiego skorumpowanego rządu jednego czy drugiego....

~Jajco (87.207. * .160) 06.01.2023 07:26
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Szpital jest szabrowany od dluzszego czasu i przygotowywany dla prywatnych celow!ostatnio przeniesiono apteke szpitalna,teraz wewnetrzny i pracownie endoskopii.Jest wyremontowany za unijne pieniadze ktore trzeba bedzie zwrocic.przeniesienie wewnetrznego zagraza zdrowiu i zyciu mieszkancow ze wzgledu na wydluzenie transportu,przyklad mielismy ze smiercia pacjenta wozonego od szpitala do szpitala.wyremontowany szpital jest szykowany pod prywate wiec czekamy na odp.sluzby kontronlne min.Niedzielskiego i min.Kaminskiego.poza tym zawsze mozna ruszyc na starostwo a w Rydultowach ciagle pracuja gornicy

~PeOwiec (94.254. * .222) 18.12.2022 12:36
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Bylem na badaniach i wiem co pisze

~do_nizej (93.179. * .78) 18.12.2022 11:01
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

co za typ.............. byłeś w tych kolejkach czy ci w TVP powiedzieli ?
a tk to by ci się przydało ale głowy

~PeOwiec (94.254. * .222) 18.12.2022 09:39
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

A jaki procent PKB na szpitale był za lewaków tylko 1 i nic więcej dlatego na badanie TK ,cr czekało się 3 lata a teraz 3 dni i taka jest różnica, a co do tego szpitala to kiedyś był on na ustach całej Polski bo jako jeden był na plusie a jak później dorwali się do władzy lewaki to teraz jest do zamkniecia

~brawopis (93.179. * .78) 17.12.2022 22:14
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

rządzący planują wydać na ochronę zdrowia w 2023 roku 159,6 mld zł (wzrost o 12,6 mld zł w stosunku do 2022 roku). To 6,09 proc. PKB, ale tego sprzed 2 lat.Gdyby liczyć według prognozowanego PKB na najbliższy rok (3317,7 mld zł), wydamy na zdrowie zaledwie 4,81 proc. PKB, tj. o 1,19 pkt proc. poniżej wymaganego celu ustawowego.
Jak podawał niedawno „Dziennik Gazeta Prawna” pomimo stałego wzrostu nakładów znajdujemy się nadal w ogonie Europy w wydatkach na ten cel. W 2020 roku byliśmy na przedostatnim miejscu w Unii.
Według najnowszego raportu OECD Health at a Glance 2022 wynika, że o ile w Polsce publiczne wydatki na zdrowie wciąż oscylują wokół 4,7 proc. aktualnego PKB, o tyle średnia unijna wynosi 8,9 proc. Niemcy wydają na ochronę zdrowia 10,9 proc. PKB, Czesi 8,1 proc.

~PeOwiec (155.133. * .231) 17.12.2022 14:37
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

Do poniżej ale powielacz bzdury z TVN i innych tropi lewackich a właśnie PiS dał kasę na podwyżki dla pracowników na etatach i gówno go obchodzą pracownicy zatrudnieni na umowach cywilnych a do takich umów dążą dyrektorzy z PO bo wtedy nie mają żadnych ludzi zatrudnionych o których trzeba dbać a nie tylko wydawać bez mózgu kase

~Żegnam (5.173. * .48) 17.12.2022 14:35
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Zobacz poniżej ile twoich marnych postów musieli wykasować
Idz lepiej poodśniezać będzie więcej pożytku

~Żegnam (5.173. * .48) 17.12.2022 14:26
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

Skąd ty trollu możesz wiedzieć cokolwiek o ekonomii
Powiem tylko,ze pis podniósł odgórnie pensje lekarzy i pielęgniarek ale nie dał na to środków wiec życzę ci leczenia w takim szpitalu przez sprzątaczkę bo na resztę nie stać ale w tvp ci tego oczywiście nie powiedzą

~PeOwiec (155.133. * .231) 17.12.2022 12:37
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

D poniżej piszesz głupoty bo się nie znasz jak rząd ma obnizyc koszty szpitali to jest domeną rządzących tymi szpitalami a że nie potrafią to ich rozliczają bo wydają na bzdurne zakupy miliony zlotych, dlaczego mają ponieść podatki bo ci z PO nie umieja ekonomii i trzeba im pomóc,

~Proste_jak_drut (93.179. * .78) 17.12.2022 11:39
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Do kogo macie pretensje że lekarze czy pielęgniarki tyle zarabiają?
Ja płace składkę i mam mieć zapewnioną opiekę.
Odpowiedzialny za to jest tylko i wyłącznie rząd czyli pis tylko oni mogą z tym cokolwiek zrobić(np.obniżyć koszty,podnieść podatki itd.) a nie my!
Skoro nie dają rady to znaczy że nie potrafią rządzić i tyle
A ci co na nich głosowali powinni siedzieć teraz cicho a nie narzekać bo te kłopoty macie na władne życzenie
Wesołych świat

~PeOwiec (5.173. * .165) 18.11.2022 15:50
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~Polecam (5.173. * .184) 18.11.2022 11:37
oceniono 1 raz
-1

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~PeOwiec (5.173. * .165) 18.11.2022 11:06
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~Do_nizej (5.173. * .184) 18.11.2022 10:50
oceniono 1 raz
-1

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~PeOwiec (5.173. * .165) 18.11.2022 09:25
0

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~Qubba (5.173. * .184) 17.11.2022 22:46
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

"Sejm przegłosował w środę nocy nowelizację ustawy o zawodzie lekarza. Budżet NFZ zostanie w przyszłym roku pomniejszony o 13 mld zł. Pieniądze zaoszczędzone na leczeniu rząd będzie mógł wydać na dowolny inny cel"
wkrótce więcej szpitali padnie a wy dalej głosujcie na pis......

~PeOwiec (155.133. * .231) 11.11.2022 18:07
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Do poniżej widzisz w tych szpitalach wywala się kasę w błoto bo jak nazwać to gdy się płaci od 400-600 a nawet 700 zł za godzinę byle tylko mieć spokój i dobra wyplate

~do_trolla (93.179. * .78) 11.11.2022 17:54
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Ważne,że ty się znasz na zarządzaniu szpitalami ............biedy trollu.

~loki (83.30. * .113) 11.11.2022 13:14
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

Tak to jest jak w starostwie rządzi PO, wszystko się wali!