Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Szymon Warsz i jego wyprawa na Zieloną Wyspę

Raciborzanin kontynuuje projekt Korona Europy dla Miasta Racibórz. Tym razem poprowadził 8-osobową wyprawę na jedyne trzy tysięczniki Irlandii.

Szymon Warsz z tatą Markiem na szczycie Carrauntoohill.

Z Poznania do Cork

W naszą pierwszą tegoroczną podróż wybraliśmy się 3 lutego. Celem - najwyższy szczyt Irlandii, Carrauntoohill 1038 m n.p.m. Wraz z ekipą 8 osób wyjechaliśmy z Raciborza w kierunku nietypowego lotniska. Zawsze latamy z dużych lotnisk międzynarodowych, ale tym razem trafiło się lotnisko w Poznaniu. Jest ono bardzo małe, kameralne i obsługuje niewiele połączeń. Z Poznania przelecieliśmy do drugiego największego miasta w Irlandii - Cork. Jest ono położone na południu wyspy. Dzięki temu znacznie skróciliśmy sobie drogę dojazdową pod szczyt. Bardzo sprawnie wypożyczyliśmy samochody i popędziliśmy w kierunku miasta Killarney. Jest to niewielkie miasteczko, które leży u podnóża Carrauntoohilla. Sprawdzając prognozy pogody podjęliśmy decyzję, że następnego dnia idziemy na szczyt.

Irlandzka pogoda

Wstaliśmy o godzinie 7.00. W pensjonacie zjedliśmy śniadanie, a następnie do samochodu i w drogę. Dojechaliśmy do parkingu położonego pod szczytem. Były tam tylko nasze samochody, więc wychodzi na to, że tego dnia nikt poza nami szczytu zdobywał nie będzie. Wyruszyliśmy o godzinie 9.30 i już na samym początku spotkała nas pierwsza fala deszczu. Irlandzka pogoda towarzyszyła nam przez całą wędrówkę. Celem było zdobycie trzech najwyższych szczytów tej wyspy. Carrauntoohill, Beenkeragh oraz Caher.

Na początku zaczęliśmy kierować się w stronę góry Beenkeragh. Podmokłe tereny wraz z nabywaniem wysokości zaczęły zamarzać, zaczął się śnieg. Była to bardzo dobra informacja, ponieważ nie musieliśmy brodzić w błocie. Charakterystyczną cechą tego szczytu jest to, że bardzo często po wyprawie jest się całym przemoczonym. U nas było na szczęście inaczej. Ścieżka praktycznie nie jest oznaczona. Szliśmy po prostu jej śladem, który czasami widać pod powierzchnią śniegu. Dotarliśmy do grzbietu góry Beenkeragh i przed nami była ostatnia prosta na drugi najwyższy szczyt Irlandii. Tam zaczęło się robić wietrznie. Wkroczyliśmy również w chmury, więc przez długi czas była mgła.

Na Beenkeragh zameldowaliśmy się o godzinie 12.15. Od tego miejsca zaczął się najtrudniejszy fragment trasy. Grań Beenkeragh - Carrauntoohill. Trasa ciągle pokryta była kilkucentymetrową warstwą śniegu. Było ślisko, więc przez cały czas trzeba było mieć się na baczności. Na całe szczęście najtrudniejsze miejsca dało się obejść dołem. Były jednak momenty, w których jeden nieprzewidziany ruch mógłby skończyć się tragicznie. Pokonaliśmy najtrudniejszy fragment grani. Teraz przed nami była już tylko ostatnia prosta na Carrauntoohill.

Samonta wędrówka

Szczyt zdobyliśmy całkowicie sami, nikogo po drodze nie spotkaliśmy. O godzinie 14.30 stanęliśmy na 31. szczycie do projektu Korony Europy. Nawet na chwilę pojawiło się okno pogodowe, więc mogliśmy coś z samego wierzchołka zobaczyć. Na górze spędziliśmy 45 minut, ale przed nami był jeszcze trzeci najwyższy szczyt Irlandii - Caher. Dzieliło nas od niego kilkadziesiąt minut wędrówki.

Na Caherze zameldowaliśmy się o godzinie 16.00. Radość ogromna, bo zdobyliśmy jedyne 3 tysięczniki, jakie na tej wyspie są położone. Dodatkowo to właśnie na ostatnim wierzchołku mogliśmy zobaczyć przepiękną panoramę na całą drogę, którą przebyliśmy. Chmury całkowicie się rozsunęły.

Dwie godziny później byliśmy już na parkingu przy samochodach. Wyprawa rewelacyjna, ekipa świetna, a pogoda irlandzka - zmienna. Jeden z piękniejszych szczytów z Korony Europy - pomimo pozornie niewielkiej wysokości. Cały film z wejścia na szczyt dostępny jest na YouTube na kanale Szymon Warsz - Szlakiem w nieznane. Nasze zmagania można również obserwować na Facebooku oraz Instagramie pod nazwą Szymon Warsz - Szlakiem w nieznane. Zapraszamy do wspólnych podróży!

Szymon Warsz

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].