Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Michał Woś o drodze Racibórz - Pszczyna: Problemem jest brak decyzji

- Rozmawiałem z kilkoma decydentami w tej sprawie. Gorąco zachęcam ich do tego, aby opowiedzieć się, czy idziemy w lewo, czy w prawo - mówi poseł i wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

Michał Woś o drodze Racibórz - Pszczyna: Problemem jest brak decyzji
Wiceminister Michał Woś zachęca władze Raciborza i województwa do podjęcia decyzji: czy przeprojektować drogę Racibórz - Pszczyna, czy też przyjąć ofertę ministerstwa infrastruktury i zbudować drogę według pierwotnych założeń z zastrzeżeniem przyjęcia na siebie kosztów ewentualnej przebudowy drogi w razie rewitalizacji linii kolejowej z Raciborza-Markowic do Olzy.

Cała droga jest kluczowa i konieczna. Najlepiej, gdyby był przetarg na wszystkie odcinki w tym samym czasie. Oczywiście został wydzielony etap 1A z myślą o moście i Programie Mosty+. Tam nie udało się i trzeba to jasno powiedzieć – nie udało się doprowadzić spraw projektowych do szczęśliwego finału. Jest w tym duża odpowiedzialność władz Raciborza, które wzięły na siebie rolę lidera i powinny jak najszybciej skończyć ten projekt.

Kiedy odchodziłem z urzędu marszałkowskiego, doprowadziliśmy do sytuacji, w której minister infrastruktury zaproponował województwu rozwiązanie co do linii kolejowej 176. Miało ono polegać na tym, że marszałek województwa śląskiego zobowiązuje się do tego, że w każdym momencie, kiedy PKP będzie chciało reaktywować tę linię, samorząd wojewódzki będzie uczestniczył w odtworzeniu tej linii.

Dziś trzeba jasno powiedzieć, że obecny problem sprowadza się do braku decyzji władz Raciborza i po części władz województwa – czy przyjmują ofertę Ministerstwa Infrastruktury, czy jej nie przyjmują. Rozmawiałem z kilkoma decydentami w tej sprawie. Gorąco zachęcam ich do tego, aby opowiedzieć się, czy idziemy w lewo, czy w prawo.

Rok dyskusji o tym jaką decyzję podjąć to po prostu za długo, coś takiego nie powinno mieć miejsca.

W świecie inwestycji jest tak, że jeśli jest projekt oraz zgoda na realizację inwestycji drogowej, wówczas łatwiej szuka się środków i one prędzej czy później muszą się znaleźć.

Co jakiś czas rozmawiam z województwem śląskim, Ministerstwem Infrastruktury oraz innymi decydentami, również z panem prezydentem Dominikiem Koniecznym, który w Raciborzu za to odpowiada. I zachęcam ich do podjęcia decyzji. Czy województwo wchodzi w umowę z Ministerstwem Infrastruktury i zobowiązuje się do możliwości ewentualnego odtworzenia tej linii kolejowej, a potencjał do tego jest obecnie większy niż jeszcze pięć – sześć lat temu, bo wiadomo już, że zbiornik Racibórz będzie zbiornikiem mokrym. Druga możliwość to jak najszybsze przeprojektowanie tego odcinka z założeniem, że ta linia po prostu istnieje. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach twierdzi, że byłoby to dużo mniej kosztowne niż pierwotnie zakładano. Jeszcze parę lat temu mówiono, że końcowy koszt inwestycji z tym związany może wzrosnąć o 100 milionów złotych, dziś mówi się o kwotach dużo, dużo niższych, 15 – 20 milionach złotych. Taka kwota byłaby już akceptowalna. Największy problem w tym wariancie jest związany z decyzją środowiskową. Powinniśmy uniknąć podjęcia postępowania środowiskowego na nowo, więc jeśli to możliwe, trzeba tak to zaprojektować, aby zmieścić się w tym korytarzu, który był pierwotnie wyznaczony. Nie mam wiedzy, czy Miasto Racibórz wykonało stosowne analizy, a to na pewno jest pierwszy krok, żeby w ogóle móc jakąkolwiek decyzję podjąć.

Zajmując się tą sprawą w urzędzie marszałkowskim doprowadziłem do powstania zespołu samorządowców. Cieszę się, że on się reaktywował. Rozmawiałem niedawno z ministrem Weberem, który spotkał się z tym zespołem. Dziękuję również pani senator Gawędzie, że zainteresowała się tą sprawą. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych, by potraktowali to priorytetowo, bo budowa tej drogi to najważniejsza wojewódzka inwestycja tego dziesięciolecia.

Zobacz również:

Ludzie

Michał Woś

Poseł na Sejm RP

19 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~tłoczek (188.137. * .64) 23.06.2021 13:18
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@cocolino twoje dane o tym jak polscy kierowcy tirów w niewielkim stopniu dopłacają do autostrad ciekawe ale czy mógłbyś podać źródło na jakie się możesz powołać w linku?

~Maruda (94.254. * .155) 10.06.2021 09:11
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Priorytetem powinno być zbudowanie nowego mostu na nowej drodze od zakrętu Piaskowej na Dębicz oraz dokończenie obwodnicy w stronę Bieńkowic czy Sudołu. Drogą przez pola do Pstrążnej może poczekać, zwłaszcza że kończy się remont 935 do Rzuchowa.

~Krypp (80.246. * .44) 09.06.2021 22:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Panie Stoliczkow, wystarczy śledzić profil Michała na fb i i zweryfikować jakie podejmuje działania. To naprawdę nie jest trudne. Mimo tego, że jest wiceministrem sprawiedliwosci to na bieżąco działa w sprawach naszego miasta.

~DarekSprzedawcaKoparek (131.255. * .105) 09.06.2021 22:49
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Michał Woś: co jakiś czas rozmawiam (...) również z panem prezydentem Dominikiem Koniecznym, który w Raciborzu za to odpowiada.

Panie Ministrze, panowie prezydenci z panem Polowym na czele mają większe zmartwienia niż jakaś tam droga. Przyszłością i kamieniem milowym w rozwoju miasta jest lodowisko. Bez tej inwestycji miasto padnie ekonomicznie, sportowo i kulturowo. Trzeba mieć w życiu priorytety.

cocolino 09.06.2021 22:26
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Dżiibi masz dużo racji tylko za autostrady tiry musza znikome opłaty uiścić, za drogi poboczne nic.
A tak naprawdę to tranzyt powinien iść koleją, bo jest tańszy, no ale niestety drogi w Polsce są najbardziej dotowane w Europie koszt dla kierowcy - właściciela tira to tylko 6 gr na km w Niemczech koło 60 gr za km a w Szwajcarii 2 zł. Gdyby nie dopłacano z naszych podatków do żadnych środków infrastruktury czy to drogowej, kolejowej , wodnej czy lotniczej to koleją szłoby około 60 % transportu reszta drogami potem wodą i powietrzem. Niestety mamy chory system i dzieje się co się dzieje.

~Dżiibi (195.254. * .110) 09.06.2021 21:53
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Wy lepiej stwórzcie mechanizm , aby ruch tranzytowy z południa Europy jechał autostradą A1 , a potem A4 w kierunku Wrocławia i dalej , a nie rozpieprzał do końca drogi krajowe ( 45 , 40 , 94 ) budowane w latach 70. Skoro autostrady były budowane do przenoszenia nowoczesnego taboru kołowego , to niech do tego służą. Tranzyt na autostrady!

~Stoliczkow (37.120. * .148) 09.06.2021 21:41
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Dobre te opowieści ministra. Takie ciężkie do zweryfikowania. Jutro usłyszymy że Michał wieczorami własnoręcznie kopał ziemię pod nową drogę

~Auslander (131.255. * .84) 09.06.2021 21:38
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Ja się cieszę, że robią fragment przez gminę Kornowac. Wygląda na to, że będzie droga na poziomie europejskim jak w Nimcach.

~Enolog (5.253. * .156) 09.06.2021 20:45
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

No tak, facet ma rację. Nie ma co dywagować 100 lat. Trzeba podjąć decyzję i budować a nie spotykać się w kółkach wzajemnej adoracji.

~FredZgred (88.156. * .169) 09.06.2021 20:40
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jak Woś bezpośrednio kierował sprawą w województwie to jakoś się to szybciej toczyło. Teraz znów marazm...

~Kolejasz (89.151. * .199) 09.06.2021 20:37
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Cyrk! W Niemczech bardzo dużo linii kolejowych jest niezelektryfikowana, szczególnie jednotorowe i działają sprawnie.

~TeżMichał@@@@ (46.204. * .188) 09.06.2021 20:03
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Michal W(ielki), co ja to chciałem, co ja to obiecałem, gdzie ja to nie bylem. A Racibórz nadal w lesie. Już taki jeden tu był.

kałuża 09.06.2021 19:35
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Izabel Kloc.......................... jest pod ochroną!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pani od religii zna się na górnictwie ..................... Żenada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kałuża 09.06.2021 19:33
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

nic nie wiedziałem, nic nie ...............................................

~CiekawskiSasiad (31.132. * .12) 09.06.2021 19:24
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Mocno ogólnikowo panie ministrze. Najważniejsze pytanie to czy ewentualne odtworzenie lini kolejowej nie będzie droższe od samej drogi???

~MWMWMW (89.238. * .252) 09.06.2021 19:15
oceniono 3 razy
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~PL2050 (37.120. * .180) 09.06.2021 19:12
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Czy to ten minister za którego przepraszano na rynku?

~Raciborman (37.120. * .180) 09.06.2021 19:11
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

To jak to za bytności Wosia w województwie szacowano koszty na 100 milionów a teraz na 15 do 20 mln. Czyli jak go nie ma to jest taniej?