Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie? [ZDJĘCIA]

Regionalny przewoźnik kolejowy - Koleje Śląskie korzysta z ponad 60 pojazdów od sześciu producentów. Miłośnicy transportu kolejowego na pewno będą zainteresowani naszym zestawieniem najciekawszych pociągów Kolei Śląskich. 

Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie? [ZDJĘCIA]
Jakie pociągi Kolei Śląskich spotkacie na liniach w naszym regionie? fot. Patryk Farana

Poznaj tabor Kolei Śląskich. Jakimi pociągami jeździmy po regionie?

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 -

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 - "FLIRT"

EN75 - przez producenta określany jako „FLIRT" (Fast Light Innovative Regional Train ang. - szybki, lekki, innowacyjny, regionalny zespół trakcyjny). Pojazdy przeznaczone na polski rynek, montowane są w zakładach firmy STADLER, które mieszczą się w Siedlcach. Pierwsze pojazdy tego producenta zadebiutowały w 2004 roku.

EZT typu „FLIRT" dotarły do województwa śląskiego w 2008 r. W barwach Kolei Śląskich pojazdy rozpoczęty pracę 1 października 2011 r. Polskie egzemplarze przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego na terenie Śląska otrzymały oznaczenie EN75, natomiast ich malowanie nawiązuje do barw województwa (żółto-niebieskie). Koleje Śląskie dysponują łącznie 4 pojazdami tego typu.

Pojazd składa się z 4 członów, z których dwa skrajne są napędowe, a środkowe to człony toczne. Komfort podróży, na który wpływają wygodne fotele, wydajna klimatyzacja, przestronne wnętrze i odpowiednie wyciszenie sprawia, że nawet dłuższa podróż pociągiem może być przyjemna. Pojazdy są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Posiadają jednoprzestrzenne wnętrze, dużą toaletę, rampy oraz miejsca dla wózków inwalidzkich.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 -

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 - "ELF"

EN76 „ELF" - (Electric Low Floor ang. - elektryczny niskopodłogowy) nowoczesny, normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny, przeznaczony do eksploatacji w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest PESA Bydgoszcz SA. Premiera pojazdu odbyła się na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu 2010 roku.

Pojazdy EN76 przeznaczone do obsługi ruchu w województwie śląskim to pojazdy czteroczłonowe, które eksploatowane są od 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 9 sztuk pojazdów tego typu. Charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, które zapewnia wysoki komfort podróży. Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, posiadają szerokie drzwi, rampy wejściowe, miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb -

Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb - "ELF"

27WEb - sześcioczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 27WEb został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2013 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd jest przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich na terenie województwa śląskiego. Koleje Śląskie eksploatują 6 sztuk pojazdów typu 27WEb. 4 pojazdy zostały włączone do ruchu w lutym 2013 r., natomiast pojazdy o nr 005 i 006 w marcu 2013 roku.

Pojazdy ze względu na obszerne bezprzedziałowe wnętrze kwalifikują się do obsługi dużych potoków pasażerów. W pojazdach zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu. Ponadto zastosowanie monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego wpływa na bezpieczeństwo podróżnych.

W wagonie A każdego z pojazdów zabudowany został przedział sanitarny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim. Przedział ten został wyposażony w system toalety próżniowej w układzie zamkniętym.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd -

Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd - "ELF 2"

22WEd - czteroczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 22WEd został wyprodukowany dla Województwa Śląskiego przez firmę PESA Bydgoszcz SA.

Pojazd Elf drugiej generacji wyposażony jest w rozwiązania mające ułatwić podróżowanie pasażerom o zróżnicowanych wymaganiach. Dostosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma również przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów, klimatyzację, gniazdka elektryczne, toaletę próżniową w układzie zamkniętym oraz energooszczędne oświetlenie LED. W nowym „Elfie 2” jest zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych. Ponadto „Elf 2” posiada interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą. Pojazd wyposażony jest również w specjalny system „parkingowy” oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSM-R.

W „Elfie 2” zainstalowany jest wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa -

Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa - "ELF 2"

21WEa - trójczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 21WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa -

Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa - "ELF 2"

34WEa - dwuczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WEa został wyprodukowany dla Kolei Śląskich w 2017 roku przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd ma wyposażenie analogiczne do 22WEd - "ELF 2" oraz 21WEa - "ELF 2". 


Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE

14WE - elektryczne zespoły trakcyjne typu 14WE wyprodukowane zostały przez NEWAG w Nowym Sączu w latach 2005-2007 na bazie popularnych jednostek EN57. Oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako w październiku 2005 roku w Gdańsku. W tym samym roku SKM Warszawa wprowadziła do eksploatacji 6 sztuk pojazdów.

Łącznie wyprodukowano zaledwie 9 sztuk jednostek tego typu, z czego Koleje Śląskie dysponują 2 pojazdami. Pojazdy 14WE o numerach 01 i 03 zostały wprowadzone do eksploatacji przez Koleje Śląskie w grudniu 2012 roku. Pojazdy charakteryzują się całkowicie nową konstrukcją pudła w stosunku do powszechnie znanych pojazdów typu EN57.

W celu zwiększenia funkcjonalności pojazdu w ruchu aglomeracyjnym zdecydowano się na stworzenie bezprzedziałowego wnętrza, w którym zamontowano wandaloodporne siedzenia, poręcze i słupki stanowiące uchwyty dla pasażerów stojących, a także półki bagażowe. W pojazdach znalazły się także dwie windy ułatwiające wsiadanie osobom z niepełnosprawnością ruchową, 4 specjalne miejsca do przypięcia wózków inwalidzkich oraz 8 stojaków na rowery. W kabinach maszynisty zainstalowano całkowicie nowe pulpity sterownicze i regulowane fotele.

W latach 2016-2017 wyposażono pojazdy w toaletę z obiegiem zamkniętym i dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowano również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu i interkomu.


Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE -

Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE - "IMPULS"

35WE - elektryczny zespół trakcyjny typu 35WE „Impuls" został wyprodukowany dla województwa śląskiego przez Spółkę NEWAG SA z Nowego Sącza w 2012 roku. Sześcioczłonowy pojazd o numerze 007 jest eksploatowany przez Koleje Śląskie od listopada 2012 roku.

Pojazd ze względu na obszerne jednoprzestrzenne wnętrze może obsługiwać duże potoki podróżnych. Dobrze wyciszone wnętrze z wygodnymi siedzeniami zapewnia wysoki komfort podróży. Zarówno kabiny maszynisty, jak i przedział pasażerski wyposażone są w wysokowydajną klimatyzację.
Pojazdy są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych: posiadają szerokie, odskokowo-przesuwne drzwi, w skrajnych wagonach silnikowych urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie (rozkładane platformy transportowe), miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę z zamkniętym zbiornikiem. Istnieje również możliwość przewozu rowerów.

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa -
Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa - "IMPULS"

36WEa „Impuls" - normalnotorowy, elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do realizacji przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym oraz międzyregionalnym. Producentem pojazdów jest Spółka NEWAG SA z Nowego Sącza. Pojazdy zostały dostarczone w 2014 roku dla województwa śląskiego w ramach zamówienia Południowej Grupy Zakupowej. Koleje Śląskie dysponują 3 jednostkami tego typu.

Pojazdy 36WEa o numerach 008, 009 i 010 oddano do eksploatacji w październiku 2014 r. Składają się z trzech członów opartych na dwóch dwuosiowych wózkach napędnych i dwóch tocznych typu Jacobsa. Pojazdy charakteryzują się klimatyzowanym, jednoprzestrzennym i bezprzedziałowym wnętrzem, zapewniającym wysoki komfort podróżowania, a także rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ

EN57AKŚ - zmodernizowana wersja jednego z najbardziej popularnych EZT w Polsce. Pojazd produkowany był w Państwowej Fabryce Wagonów Pafawag, a modernizację dla Kolei Śląskich przeprowadziły zakłady NEWAG SA i Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych Gliwice. Podczas modernizacji zmieniono czoło pociągu, wprowadzono ergonomiczną kabinę maszynisty. Zmiany zaszły także w układzie napędowym, wymieniono silniki szeregowe na asynchroniczne. Zmodernizowano również przedział pasażerski. Zamontowano osobne fotele, zmieniono układ każdego członu na jednoprzestrzenny, pozostawiając jedynie drzwi przesuwne w przejściach między członami.

Pierwsze egzemplarze oddano do eksploatacji w grudniu 2011 r. Koleje Śląskie posiadają łącznie 7 egzemplarzy pojazdów typu EN57AKŚ. EZT składa się z 2 członów skrajnych sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 120 km/h, co w zupełności wystarcza do obsługi połączeń międzymiastowych wewnątrz aglomeracji. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W celu ułatwienia wsiadania i wysiadania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd wyposażono z obu stron wagonu Rb w 2 lekkie podesty transportowe.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM

Koleje Śląskie posiadają 2 EZT typu EN57KM, które wprowadzono do eksploatacji w październiku 2011 roku. Pojazd składa się z 2 członów sterowniczych i środkowego napędowego. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 110 km/h. Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W członie sterowniczym znajduje się rampa dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wewnątrz pojazdu wydzielone są miejsca na wózki i rowery.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ

W ramach modernizacji pojazdy wyposażono w nowoczesne, komfortowe i funkcjonalne wnętrze jednoprzestrzenne, w którym umieszczono wandaloodporne fotele, nowoczesny system informowania pasażerów, monitoring, a także klimatyzację i ogrzewanie sterowane automatycznie. Pojazd posiada toaletę przystosowaną dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.


Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57 fot. Patryk Farana

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57

EN57 - elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57 produkowane były w latach 1966-1993 przez Państwową Fabrykę Wagonów Pafawag we Wrocławiu. Pojazdy zwykle nazywane „jednostką" na długi okres czasu stały się najpopularniejszymi zespołami trakcyjnymi, jakie można było spotkać na liniach kolejowych w Polsce. Zespół trakcyjny składa się z trzech członów: dwóch sterowniczych (Ra i Rb) oraz jednego środkowego członu silnikowego (S).

W członach rozrządczych tuż za kabiną maszynisty, znajduje się przedział dla podróżnych z większym bagażem, gdzie istnieje możliwość przewozu rowerów. Znajdują się tam siedzenia stałe i składane oraz stoliki. Przedział pasażerski składa się z siedzeń podwójnych, pomiędzy którymi umieszczone są stoliki oraz śmietniczki. Człon silnikowy posiada dwa przedsionki wejściowe i trzy przedziały pasażerskie. Pojazdy wyposażone są w dwie toalety z otwartym systemem spłukiwania nieczystości.

Zdjęcia w prezentowanym materiale pochodzą z archiwum Kolei Śląskich, autorem jest Patryk Farana.

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~tłoczek (188.137. * .64) 24.04.2022 11:24

Nie ma co się dziwić, że tabor Kolei Śląskich jest w dużo lepszym stanie niż to co stoi na parkingach. Jednostki kolejowe są kupowane jako nowe, a jeżdżąc po szynach wolniej się żużywają niż pojazdy drogowe. A większość aut jeżdżących po drogach to albo wraki, składaki lub używki. Polska to złomowisko Europy. @WkurzonyNaPiS @dżesika może za 10 lat wrócą szlaki kolejowe do Jastrzębia ale czy będzie kasa na ruch pociągów? Popatrz na Żory - stacja po remoncie, linie kolejowe też, a liczba pociągów nadal wynosi tylko 4 na dobę... Jeśli z Jastrzębia miałoby być uruchamiane 4 pary pociągów to pytanie o sens takich inwestycji?

~Maniano (46.134. * .69) 23.04.2022 18:06
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jechałem jednego dnia Pendolino i kolejami śląskimi. Siedzenia w lokalnym Kolei Śląskich znacznie wygodniejsze. Jazda pociągami jest znacznie wygodniejsza niż autem. Przydałoby się więcej pociągów w różnych kierunkach.

~MieszkaniecSWD (94.254. * .105) 23.04.2022 13:16
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

W mojej opinii produkty z Newagu są ładniejsze - nawet te zmodernizowane EN57.
@ ~Dżesika_z_Rybnika, @ ~WkurzonyNaPis
Mieli okazję puścić po starym śladzie kolej do Jastrzębia (Wodzisław - Godów - Jastrzębie - Zebrzydowice/Pawłowice) to woleli przerobić na szlak rowerowy (oczywiście z dotacją UE). Inwestycję która zablokowała możliwość powrotu kolei po starym szlaku - na który UE też chciała dać kasę. Dziś jest to bardzo trudne - część infrastruktury rozkradli złomiarze, część rozebrano, część działek posprzedawano, zlikwidowano przejazdy. Przy powrocie do tej koncepcji można by było wybudować łącznik Jastrzębie/Godów - Chałupki, co we współpracy z PKP i CD mogło by utworzyć pętlę transgraniczną łączącą Chałupki - Bohumin - Cesky Tesin - Cieszyn - Zebrzydowice - Jastrzębie. Ale to sfera marzeń...

~Dżesika_z_Rybnika (46.134. * .101) 22.04.2022 22:58
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nie bój nic, pisiory zrobią z Jastrzębia węzeł kolejowy, wszystkie linie chcą tam ciść. Ku chwale ojczyzny.

~WkurzonyNaPis (5.173. * .107) 22.04.2022 21:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Cóż z tego że tabor dobry, skoro nie ma kolei w Jastrzębiu...

Arteks 22.04.2022 11:19
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tabor bardzo wygodny w podróży tylko, żeby jeszcze oferta rozkładowa była lepsza. W naszym subregionie mamy miejsca dobrze skomunikowane kolejowo jak i takie gdzie Koleje Śląskie zaglądają okazjonalnie jak np. Żory lub w ogóle jak np. Jastrzębie...

~AndyK76 (5.173. * .15) 22.04.2022 10:29
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@ ~Truth
A ja miałem "przyjemność" podróży pesozłomem. Podjechał na stację, otworzyły się drzwi i nie chciały zamknąć. Jak udało się zamknąć (po 15 minutach) - przez kolejne 15 minut pociąg próbował ruszyć. Nie pomagało "resetowanie". Ściągneli jednostkę zastępczą - podjechała kolejna Pesa - i też dożnała awarii (kolejny pesozłom). W końcu podjechał stary poczciwy EN57 (kibel, cyku-cyku) i ten bez problemów, szybko zawiózł pasażerów na miejsce.

~Truth (83.7. * .116) 22.04.2022 08:31
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Z powodu ryzyka przejazdu złomem EN57, nie korzystam z usług tej firmy kolejowej w ogóle.