Transport
Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Czas nas Śląskie
Czas nas Śląskie Konkurs promujący lokalne i regionalne produkty i usługi wraz z przyznaniem znaku jakości „Czas na Śląskie”
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy potrzebna jest aplikacja, żeby pojechać A4 do Katowic

1 grudnia skończyła się udręka tych, którzy podróżowali do Katowic z Raciborza, a także z Rybnika (przez Nieborowice). Nawet ci, którzy zainstalowali sobie aplikację viaToll musieli często stać w kolejkach na bramkach w punkcie poboru opłat Żernica, nie mówiąc już o tych, którzy czekali jeszcze dłużej, tylko po to żeby oddać (bez płacenia) bilet pobrany na węzłach Ostropa czy Bojków.

Czy potrzebna jest aplikacja, żeby pojechać A4 do Katowic
Przez wjazdy/zjazdy w Ostropie (na zdj.) i Bojkowie przejeżdża się już bez pobierania/oddawania biletów.
Czytasz ten artykuł w ramach limitu 10 artykułów.

Zarejestruj się lub zaloguj aby korzystać z portalu bez ograniczeń!
Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać.
Zarejestruj się
Zostało Ci 9 artykułów do przeczytania.
Zarejestruj się lub zaloguj i czytaj bez ograniczeń!

Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać!

Teraz automaty do wydawania biletów i budki, w których pobierano opłaty są zabezpieczone czarną folią, wszystkie szlabany są podniesione i ruch odbywa się wręcz sielankowo płynnie. Trzeba jedynie zwolnić co najmniej do 50 km/h podczas przejazdu przez wąskie przejazdy (docelowo niepotrzebne już bramki mają być zdemontowane). Wciąż jednak dla wielu kierowców, zwłaszcza tych bardzo okazjonalnie podróżujących do Katowic, nie jest w pełni jasne, czy w takim wypadku muszą mieć zainstalowane w telefonie specjalne aplikacje lub szukać elektronicznych biletów autostradowych (bo przy wjeździe na autostradę nie da się ich pobrać czy kupić). Wyjaśniamy zatem wątpliwości, które zgłosili nasi czytelnicy.

1.

 Przebieg bezpłatnego odcinka autostrady A4 na Śląsku się nie zmienił: za darmo można jechać od Kleszczowa aż do Mysłowic (gdzie wjeżdża się na odcinek A4 do Krakowa).

2.

Jeśli ktoś jedzie do Katowic z Raciborza lub Rybnika i wjeżdża na A4 to także jedzie za darmo (chyba, że wybrał jakąś nieprawdopodobnie okrężną trasę, np. przez Kędzierzyn).

3.

Z Rybnika chyba wygodniej jest jechać przez Bełk, gdzie wjeżdża się na A1, a następnie (jak do tej pory) z A1 zjeżdża się na A4 lub na Drogową Trasę Średnicową (nr 902) w Sośnicy, czyli już za bramkami. Ale jeśli ktoś pojedzie przez Nieborowice to wjedzie na A4 przez Bojków, czyli też za darmo (jak do tej pory), tylko że teraz już bez pobierania i oddawania biletu.

4.

Z Raciborza do Katowic możemy jechać przez Sośnicowice lub przez Stanicę/Kuźnię Nieborowską (oczywiście jeśli mówimy o częściowym korzystaniu z A4). W pierwszym wypadku wjedziemy na A4 przez punkt Ostropa, w drugim, jak z Rybnika, przez Bojków.

Jadąc z Racibora do Katowic w tym miejscu podejmujemy decyzję czy jechać przez Sośnicowice czy przez Stanicę/Kuźnię Nieborowską.

5.

Jeśli wjeżdżamy na A4 tylko w dwóch, wymienionych wyżej miejscach i jedziemy do Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Katowic czy Mysłowic (czyli poruszamy się po bezpłatnym odcinku śląskiej A4) NIE MUSIMY mieć zainstalowanej żadnej aplikacji autostradowej, ani nie potrzebujemy kupować żadnego biletu. Nasz wjazd przez otwarte bramki zostanie zarejestrowany przez system kamer i dopóki nie wyjedziemy poza bezpłatny odcinek autostrady możemy po nim jeździć do woli, za darmo.

6.

Gdyby jednak okazało się, że ktoś jednak przez nieuwagę (choć trochę trudno sobie to wyobrazić) lub w wyniku zmiany planów, wracając z Katowic np. nie skręcił w Bojkowie na Rybnik czy w Ostropie na Sośnicowice/Racibórz, ale wybrał się do Krapkowic, Opola czy Wrocławia bez uruchomienia wcześniej odpowiedniej aplikacji w telefonie lub kupienia biletu autostradowego, to trochę ryzykuje. Jeśli nie złapie go po drodze radiowóz „skarbówki” (monitorujący przy pomocy elektroniki ewentualnych „gapowiczów”) to może jeszcze do 3 dni uiścić wstecz opłatę za przejazd. Jeśli będzie miał pecha i namierzy go podczas przejazdu autostradą patrol Krajowej Administracji Skarbowej, to przyłożą mu karę administracyjną – 500 zł (przy zapłaceniu do 7 dni – 400 zł). Kara dla kierowców ciężarówek to aż 1500 zł.

7.

Jeśli planujemy używać autostrady A4 nie tylko na odcinku bezpłatnym i częściej, to mamy do wyboru kilka opcji: zainstalować sobie w telefonie którąś z bezpłatnych aplikacji służących do płacenia za przejazdy (np. e-TOLL PL, Autopay, mPay), kupować za każdym razem przez internet e-bilet autostradowy lub kupować tenże bilet na stacjach Orlen lub Lotos (to bardziej uciążliwa opcja, ale przy niej nie jesteśmy śledzeni przez aplikacje).

AG

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~placiplacz (93.176. * .134) 28.01.2022 19:52

Nie zrobią winiety bo zapłacisz za rok 150zl z tak rocznie wydasz 500. Tu nie chodzi o to żeby było nam wygodniej i taniej, rząd ma to gdzieś. Oni chcą aplikacja pobierać opłaty za wszystkie jeszcze niepłatne odcinki autostrad..

~henrykwala (37.120. * .149) 26.01.2022 22:37

Akurat korzystam z mpay wymienionego w materiale i muszę powiedzieć, że jest super

~Paranojacd (178.43. * .171) 26.01.2022 20:53

Zgadzam się z przedmówcą. A trzeba jeszcze przypomnieć jaka wielka kasa poszła na ten system, który był do tej pory. I jakie miliony godzin kierowcy ze strony Raciborza i Rybnika tracili w kolejkach do bramek żeby oddać bilet bez opłaty bo jej nie było na tym odcinku,

~Obywatelka24 (91.204. * .100) 26.01.2022 18:23

Czemu nie zrobią systemu jak w Czechach. Wineta elektroniczna - prosto, TANIO. Banalnie prosty system zakupu (niczym doładowanie telefonu), bez zacięć. A tak zamiast stać na bramkach musisz zjechać przed bramkami - uruchomić kilka razy aplikację (bo się zacina) i po potwierdzeniu możesz jechać (i modlić się żeby nic się nie zawiesiło, nie utraciło sygnału gps ani dostępu do internetu). A jak przyjdzie zjechać wcześniej lub później (np wskutek wypadku czy zamknięcia zjazdu) - to albo nie odzyskasz kasy, albo a AUTOMATU dowalą karę. A kup bilet na stacji - powodzenia - stoisz w kolejce (a jeszcze ci wciska płyn do szyb, zapach, kanapkę, ofertę myjni, punkty pan zbiera, a chce pan wyrobić kartę? itp) - a tu system się zawiesił. Na nieintuicujną aplikację poszła gruba kasa...