Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Gdzie indziej PKS-y upadają. W Raciborzu się trzyma i ma wizję rozwoju

Powiat Raciborski, który prowadzi w oparciu o PKS komunikację powiatowo-gminną, chce stworzyć związek samorządowy, żeby zdobyć więcej pieniędzy na działalność swego przewoźnika. Radni powiatowi spotkali się 24 października z prezesem spółki Damianem Knurą i szefem wydziału komunikacji Andrzejem Chwalczykiem.

Gdzie indziej PKS-y upadają. W Raciborzu się trzyma i ma wizję rozwoju
Andrzej Chwalczyk szef referatu komunikacji w starostwie i Damian Knura prezes PKS Racibórz na posiedzeniu komisji budżetowej Rady Powiatu Raciborskiego

Według starosty raciborskiego Grzegorza Swobody prowadzenie PKS w obecnych warunkach jest trudnym zadaniem. Wskazuje na okres pandemicznych obostrzeń i wymuszony przestój w spółce. - Wychodzimy z trudnego okresu - mówił radnym włodarz.

Strzał w dziesiątkę

Swoboda wskazał, że to raciborski PKS był jednym z pierwszych przewoźników, jacy uzyskali pomoc finansową ze specjalnego funduszu przewozowego, który rekompensuje w pewnym stopniu utrzymanie spółki.

Aktualnie na barkach Powiatu jest 75% kosztów jej prowadzenia. Kluczowa jest tu współpraca z powiatami ościennymi. Uruchomiono m.in. nowe linie do powiatu głubczyckiego. Udana była akcja wakacyjnego, bezpłatnego podróżowania młodzieży na terenie powiatu. - Zrobiliśmy ją drugi raz i znów była strzałem w dziesiątkę. Dzięki takim działaniom możemy zachować miejsca pracy u przewoźnika - podkreślał Grzegorz Swoboda.

Teraz na stole jest propozycja utworzenia związku komunikacyjnego, w skład którego weszłyby Powiaty i Gminy. To umożliwi samorządom aplikowanie o dodatkowe środki na usługi transportowe.

- Pod względem zapotrzebowania na usługi PKS, to dziś to dobrze wygląda. Młodzież dojeżdża do szkół, dorośli jeżdżą do pracy. To, co rodzi problemy w spółce to rosnące koszty paliwa i serwisu oraz koszty osobowe. Wspólnie z gminami wypełniamy zadanie zapewnienia transportu na terenie powiatu. Nasz samorząd scala te zadania w jedną całość. Dziś wyniki spółki są lepsze, ale decyzja o jej utrzymaniu nie należała do łatwych - opowiadał radnym G. Swoboda.

Stabilizacja w działalności

O trudnym roku dla PKS mówił też szef referatu komunikacji w starostwie - Andrzej Chwalczyk. Nauka zdalna w szkołach spowodowała, że na lekcje nie jeździła młodzież - główny klient przewoźnika. Tylko dzięki środkom pozyskanym przez Powiat z państwowego Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych udało się utrzymać siatkę połączeń po ziemi raciborskiej i ościennych gminach.

- W trzecim roku organizacji transportu powiatowo-gminnego obserwujemy ustabilizowany poziom działalności. Wcześniej się to wszystko docierało. Nastąpiła też stabilizacja w finansowaniu ze strony gmin, które same dostrzegają tą potrzebę - mówił A. Chwalczyk.

Trudność sprawia przewoźnikowi okres wakacyjny, gdy młodzież nie korzysta z połączeń, ale tu pomocna okazała się dlań akcja dofinansowana przez Powiat - młodzież mogła jeździć za darmo. 

- Obecnie obserwujemy znaczący wzrost kosztów działalności. W górę idą wypłaty kierowców, rosną ceny paliw. Daje się to odczuć. Sprzedaż biletów jest stabilna. We wrześniu wpływy były bardzo dobre, bo do szkół udało się więcej młodzieży. Teraz uczy się w szkołach średnich 1,5 rocznika. Środki wystarczą na pewno do końca roku - prognozował szef referatu obecny na posiedzeniu komisji.

Specyfika gminy

Szef komisji budżetu Artur Wierzbicki był ciekaw różnic, jakie są pomiędzy wpłatami poszczególnych gmin na utrzymanie linii autobusowych. Okazuje się, że decyduje o tym wiele czynników: liczba kilometrów do przejechania, liczba pasażerów, specyfika gminy - położenie jej miejscowości. - Trudno to porównywać. Decyduje np. także ciągłość linii, bo autobus jedzie przez Pietrowice Wielkie do Kietrza - wyjaśniał A. Chwalczyk.

Radny Łukasz Mura uważa, że w gminach “nikt łaski nie robi”. Podał za przykład nakład z gminy Kornowac, gdzie wydatek roczny na PKS wynosi 177 000 zł. Zdaniem radnego za takie pieniądze nie sposób, by gmina w pojedynkę zorganizowała sobie sama transport publiczny, a to przecież jej zadanie ustawowe.

Prezes PKS Damian Knura tłumaczył, że stawki dotacji gminnych oparte są na kalkulacji faktycznych kosztów i przychodów. - Mamy z gminami przyzwoite relacje jeśli chodzi o korekty linii czy miejsc przystankowych - dodał.

Zasługa gmin

Doświadczony w działalności samorządowej Andrzej Chroboczek podkreślił: rozmawiamy o PKS, bo go mamy. - PKS-ów upadło sporo i nasz to jest ewenement. Bielski PKS też funkcjonuje. Musimy wszystko robić, by ta forma transportu istniała. Utworzenie związku komunikacyjnego samorządów to dobry pomysł - mówił członek zarządu. Starosta dodał, że w całej Polsce zostało już tylko kilka PKS-ów.

- To, jaki PKS mamy, jest zasługą gmin, które pomagają go utrzymać. Sami byśmy tego nie udźwignęli - zaznaczył włodarz. Wypowiedział się o pracach nad utworzeniem związku. Omawiano ten temat już dwukrotnie na konwencie wójtów w powiecie raciborskim.

- Był na tym spotkaniu także prezes PKS. Trwa analiza materiału. Wicestarosta Kurpis zapoznał się z działalnością takiego związku w Bielsku. Jesteśmy po rozmowach w tej sprawie ze starostą głubczyckim - oznajmił G. Swoboda.

Ludzie

Andrzej Chroboczek

Radny Powiatu Raciborskiego.

Artur Wierzbicki

Radny Powiatu Raciborskiego.

Grzegorz Swoboda

Starosta Raciborski

Łukasz Mura

Radny Powiatu Raciborskiego

3 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Eleonora (89.151. * .115) 06.11.2022 09:27

Gdyby jeszcze przywrócono kurs do Wisły, byłoby super.Emeryt też chciałbym pojechać w Beskidy, choć na 1 dzień. Nie każdy ma auto.

~Kk79 (91.225. * .244) 06.11.2022 08:53

Byłoby jeszcze lepiej gdyby kierowcy zatrzymywali się na przystankach po to one są,nie straszyli pasażerów karami i nie gadali przez telefon jak jadą!!

~Andreasvontusk (94.254. * .254) 05.11.2022 20:40

Zazdroszczę Racibórz się rozwija odkąd pojawiły się EKO okna. Mądrze zarządzany nie to co ościenne miasta, gdzie kasę wydaje się na głupoty