Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Samorządowcy z Mszany mówią stanowcze "nie" budowie linii szybkiej kolei

- Samorząd gminy Mszana jest od początku przeciwko i nie wyraża zgody na poprowadzenie linii kolejowych na naszym terenie - mówił wójt gminy Mszana Mirosław Szymanek podczas spotkania informacyjnego nad budową linii kolejowej nr 170 Katowice – granica państwa – Ostrawa.

Samorządowcy z Mszany mówią stanowcze "nie" budowie linii szybkiej kolei

Zainteresowani mieszkańcy miast i gmin województwa śląskiego od kilku dni mają możliwość uczestniczyć w serii wirtualnych spotkań informacyjno-konsultacyjnych dotyczących wariantów przebiegu linii szybkiej kolei. Przypomnijmy, że ma ona być częścią jednej z tzw. "szprych" komunikacyjnych w ramach inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wczoraj (16.02) spotkanie odbyło się dla mieszkańców gminy Godów (o sprawie pisaliśmy w artykule pn. Mieszkańcy Godowa krytycznie o CPK. "Ta inwestycja nic nam nie da"), a dziś (17.02) zorganizowano je dla mieszkańców gminy Mszana.

Kilka słów o inwestycji

Podobnie jak wcześniej spotkanie rozpoczęła jego moderatorka Izabela Kielusiak. Podkreśliła, że aktualne spotkania prowadzone w formie online, nie zastępują konsultacji na żywo. Mają się one odbyć na przełomie marca i kwietnia. Następnie głos zabrali: Kazimierz Peryt z CPK oraz Hubert Bobrowski z firmy Egis Poland.

Pierwszy z mówców przypomniał, że przygotowano dotąd Strategiczne Studium Lokalizacyjne (SSL), które określiło korytarze planowanych linii. Po wypracowaniu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) formalne konsultacje społeczne mają się odbywać na etapie decyzji środowiskowej w 2023 r. Dalsze spotkania są planowane na etapie procedowania tzw. decyzji lokalizacyjnej. Do 2026 r. planowane jest przygotowanie projektu budowlanego, a do 2030 r. - realizacja inwestycji. Przedstawiciel CPK wskazał też, że pierwotnie na podstawie SSL wypracowano 11 wariantów połączenia od Katowic do granicy państwa, z których po konsultacjach z branżą górniczą pozostały 4 warianty podstawowe i 2 podwarianty. To one są podstawą analiz w ramach prac nad STEŚ.

Kazimierz Peryt oraz Hubert Bobrowski zgodnie podkreślali, że zależy im aby lokalnej społeczności pokazać jak najszerszy kontekst inwestycji, przybliżyć rozwiązania i ich uwarunkowania oraz wskazać obszary możliwe jeszcze do weryfikacji na podstawie zbieranych informacji, które będą przedmiotem analiz. - Traktujemy obecne 4 warianty z podwariantami w sposób równy. Dla każdego z nich zbieramy dane i będziemy je analizować, aby uzyskać kompleksowe wyniki w kwestii środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i przyszłościowych - podkreślał przedstawiciel Egis Poland. Dalej zwrócił uwagę, że obecnie trwają prace przedprojektowe mające wyłonić w drodze analizy wielokryterialnej w połowie roku postulowany wariant przebiegu nowej linii.

Pytania mieszkańców, sprzeciw włodarzy

W spotkaniu uczestniczyli także zainteresowani tematem mieszkańcy. Pytali oni m.in. o zasady wywłaszczeń, wartości odszkodowań, sensowność inwestycji, czy kwestie prowadzenia linii na terenach szkód górniczych. - To wojewoda będzie prowadził procedurę wywłaszczania. Mieszkańcy będą mieli czas na zakup nowej nieruchomości, budowę nowego domu lub zamiany nieruchomości - mówili organizatorzy spotkania. - Przepisy jasno określają, że odszkodowanie za zajęcie nieruchomości powinno być słuszne. Na pewno nie będzie tak, że za stary dom kupi się o podobnej kubaturze i na podobnej działce całkiem nowy budynek. Z całą pewnością jednak za stary dom kupi się obiekt z podobnego okresu w podobnej lokalizacji - dodawali.

Magdalena Herman, która jest sołtysem Połomi oraz radną gminną zwróciła uwagę na kwestię hałasu. - Mieszkam przy autostradzie, gdzie zamontowane są ekrany dźwiękoszczelne, ale nie zdają one egzaminów. Hałas jest tak duży, że nie da się spać w nocy przy otwartym oknie. Nasz teren jest pagórkowaty i hałas przenosi się zupełnie inaczej niż w prostej przestrzeni - mówiła. Jeden z przedstawicieli Egis Poland podkreślał, że jest wiele różnic między hasłem drogowym a kolejowym. - Myślę, że może być pani spokojna. Hałas kolejowy nie będzie tak uciążliwy, jak ten samochodowy - przekonywał.

Głos w dyskusji zabrali także przedstawiciele gminy, m.in. wójt Mirosław Szymanek oraz jego zastępca Błażej Tatarczyk. - Samorząd gminy Mszana jest od początku przeciwko i nie wyraża zgody na poprowadzenie linii kolejowych na naszym terenie. Warianty są dla nas niekorzystne - mówili zgodnie. Błażej Tatarczyk zwracał uwagę, że budowa kolei nie leży w interesie gminy np. ze względu na mniejsze wpływy do gminnego budżetu, czy ze względów społecznych wynikających z przesiedleń mieszkańców. - Budowa autostrady A1 doświadczyła nas w tych kwestiach. Dlatego jesteśmy tak pełni obaw. Po raz kolejny będziemy ograniczeni terytorialnie, społecznie. Nam ta kolej nic nie da - mówił stanowczo.

22 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
Arteks 28.02.2022 17:56

Ostatnie dni mogą nawet największym sceptykom odebrać argumenty przeciwko budowie i rozbudowie niezależnego transportu opartego na prądzie, a nie na ropie! Szybkie linie kolejowe mogą zmniejszyć zapotrzebowanie ropy przez samoloty czy samochody ciężarowe oraz uniezależnić się od niepewnych krajów z ambicjami wojennymi tak jak Rosja. Nowa linia kolejowa musi powstać. Interes państwa, interesy międzynarodowe są jednak ważniejsze niż interesy sołtysów i wójtów. Ostatnie dni pokazały też jak kolej potrafi w masowy sposób przewozić gigantyczne ilości ludzi.

~yggiH (31.0. * .65) 19.02.2022 10:26

Widzisz, problem Twojego rozumowania polega na tym że zamykasz Górny Śląsk w granicach województwa śląskiego i utożsamiasz go ze sztucznymi miastami GOP-u. Górny Śląsk tymczasem to także a może i przede wszystkim województwo opolskie gdzie górnośląski nie jest tylko powiat namysłowski.
Tam jak wiesz nie ma problemu z górnictwem i jego pozostałościami. Kraina Górnej Odry już niestety górnictwem została naruszona ale nie w całości więc zostawmy jej wsie i pozwólmy śląskim wioskom zachować swój pierwotny charakter.

Porównania z Tyrolem i Bawarią najwyraźniej nie zrozumiałeś.

Ja11 - nie mogę się już doczekać !

~do_yoggi (5.173. * .195) 19.02.2022 08:44
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ale cie poniosło yoggi porównujesz Toskanię i Bawarię do śląska , dawno się tak nie uśmiałem
Nie widzisz jaki syf zostawiło u nas górnictwo ?
Zawalone drogi zasyfiałe rzeki zatrute powietrze szkody i ogólny syf,my z tego nie wyjdziemy za 200 lat!!!

~do_trump (5.173. * .195) 19.02.2022 08:31

Chińczycy już są numerem 1 ale z kim my mamy gadać jak pis pokłócił się ze wszystkimi na świecie,z wegrami :)))))))))))

~Ja11 (185.228. * .163) 18.02.2022 21:45

Przecież twoje marzenie się spełnia. Śląsk gwałtownie się wyludnia, zostaniesz w swojej wiosce zabitej dechami, nareszcie sam bez złych goroli, chcesz mieć skansen to będziesz go miał.

~Trump2020 (188.117. * .115) 18.02.2022 21:35

CPK to gigantyczna szansa na rozwój Polski, otwarcie się na światowe rynki. Takie inwestycje dają nam większe bezpieczeństwo, byli byśmy dla Chińczyków ważnym hubbem na mapie świata, a przypomnian że za kilka lat oni będą mocarstwem nr.1 Więc warto mieć ich po swojej stronie.

~yggiH (31.0. * .147) 18.02.2022 20:47
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Nie zaatakowałem nikogo, po prostu zupełnie inaczej widzę pewne sprawy. Gdyby Tobie myślącym udostępnić Toskanię, Bawarię, Tyrol czy Morawy to miernikiem rozwoju tych regionów będą blokowiska, torowiska i drogi budowane na wykarczowanych winnicach i lawendowych polach.

Na Górnym Śląsku nie brakowało nikogo bo liczba specjalistów o których wspominasz była adekwatna do liczby ludności. Braki zaczęły się w momencie w którym zaczęto sprowadzać werbusów.

Tak, korzystam z autostrady tak samo jak Ty korzystasz z leków testowanych na zwierzętach a w przeszłości także na ludziach co nie oznacza że popierasz takie praktyki. Ja również nie jestem wrogiem rozwoju ale dla mnie rozwój nie koniecznie oznacza wykarczowania puszczy i wysiedlenia ludzi z domów pod budowę czegoś co i tak w momencie oddania do użytku będzie przestarzałe. Oczywiście budujmy i rozwijajmy ale nie za cenę życia społeczności lokalnych.

CPK niech sobie rewolucjonizuje co chce ale z dala od Śląska. Z resztą myśl rewolucyjna - jaka kolwiek by nie była- nigdy niczego dobrego nie przyniosła. Więc od rewolucji jestem daleki.

PS : Tak ! Zabrać ze sobą drogi, szpitale, szkoły i nigdy na Śląsk nie wracać ! Zbudujemy własne wedle naszych standardów i na pewno nie będzie to Jastrzębie ani Tychy. To nie jest nasze !

~tłoczek (188.137. * .64) 18.02.2022 18:02

@yggiH zaatakowałeś ludzi z bloków a nie odpowiedziałeś czy korzystasz a autostrady, szpitali itd. Myślisz szalonymi stereotypami bo Ślązacy na wsiach mieszkali na równie nędznym poziomie co reszta Polski. Wyższy poziom był tylko w miastach. A poza tym ci co przyjeżdżali na Śląsk to nie tylko była biedota bo zwyczajnie na Śląsku brakowało inżynierów, architektów, lekarzy, prawników, nauczycieli. Popatrz na śląskie chałupy - do początku lat 90. często budowano je z hasioków. CPK paradoksalnie może w wielu przypadkach sprawić, że ktoś zamieni starą hasiokową chałupę ogrzewaną piecem na dom pasywny z pompą ciepła lub ogrzewaną gazem. CPK może zrewolucjonizować nie tylko transport ale poprawię estetykę Śląska.

~Ja11 (185.228. * .163) 18.02.2022 16:27

Drogi szpitale i szkoły też ze sobą zabrać?

~yggiH (31.0. * .175) 18.02.2022 16:11
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

To zależy z której strony spojrzeć na sprawę. Dla mnie Wodzisław bez Nowego Miasta był by marzeniem ale na pewno nie większym niż Górny Śląsk bez Jastrzębia.

Przed wybudowaniem blokowisk i wywłaszczeniem Ślązaków z ziemi były na Górnym Śląsku i drogi, i szpitale, i szkoły. Oszczędź sobie więc bajer że to wszystko z myślą o ludziach bo na pewno nie o naszych ludziach.

Po prostu, nasprowadzano na Śląsk biedotę z Małopolski i wschodniej Wielkopolski i to w ilościach hurtowych, więc automatycznie pobudowano dla nich również infrastrukturę.

Dla mnie mogą sobie to wszystko zabrać i wyjechać tam skąd przyjechali !

~tłoczek (188.137. * .64) 18.02.2022 15:38
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@yggiH a z autostrady A1 korzystasz? Kilkaset rodzin zostało wywłaszczonych tylko na śląskim odcinku jej budowy. A gdyby nie bloki w Jastrzębiu postawione na prywatnym terenie - nie byłoby miasta. Czym byłby Wodzisław bez Nowego Miasta, Trzydziestolecia czy Piastów? To wszystko wybudowano za pomocą wywłaszczeń. A ze szpitali korzystasz? Też podobna historia. Tak samo w przypadku CPK musi liczyć się interes większości, a mniejszość ma prawo do protestów ale musi się dostosować i zaakceptować rozwój kraju.

~yggiH (91.195. * .101) 18.02.2022 13:43
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Na osiedlach blokowych całe szczęście nie mieszkam i nie wyobrażam sobie sytuacji że państwo wyburza domy na Giszowcu a w ich miejsce stawia bloki. Niestety ten scenariusz powtórzył się nie tylko w Katowicach więc takiemu obrotowi sprawy mówię zdecydowanie NIE ! Tym bardziej na Górnym Śląsku !

~tłoczek (188.137. * .64) 18.02.2022 12:51

@yggiH a z autostrad korzystasz? A na osiedlach blokowych mieszkasz? A zakupy robisz w marketach? A do szkół wybudowanych w czasach PRL chodziłeś? Dobro państwa, dobro większości, dobro transportowe regionu jest zdecydowanie ważniejsze niż głos dochodzący z wiosek. Jeśli nowa trasa kolejowa jest potrzebna dla naszych portów, dla nowych lotnisk, dla rozwoju kraju - to bez gadania musi powstać.

~yggiH (91.195. * .101) 18.02.2022 12:30
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Ira (5.184.*.82) - "(...) każdy burak może być wyrwany z gruntu (...)" Naprawdę tak myślisz ? To uważaj żeby ciebie nie wyrwało pajacu !

Podstawą każdego kraju jest naród a naród to ludzie ! Jeśli budujemy więc państwo oparte na wartościach demokratycznych i narodowych to nikogo nie można z niczego wydziedziczać a ustawa wywłaszczeniowa jest zwykłym sku...stwem, gwałtem i przemocą państwa na bezbronnych i bezradnych obywatelach, zwykłych ludziach !

~Ja11 (185.228. * .163) 18.02.2022 12:24

No a Illyria to ziemie cesarstwa rzymskiego. Haha, wiect nie pyskuj.

~do_ja11 (89.239. * .97) 18.02.2022 11:13
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jsstrzębie to jest ziemia wodzisławska, na której to wy jesteście gośćmi, więc nie pyskuj.

~Ja11 (185.228. * .163) 18.02.2022 10:26
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Gdyby zrobić konsultacje społeczne kto może pracować w zakładach na terenie Jastrzębia to wynik też byłby oczywisty, zero mieszkańców innych miejscowości.

~POcoNic (51.15. * .40) 18.02.2022 08:08

Zdjęcia "samorządowców" mówią wszystko.
Szkoda słów na dyskusje z takimi "ludźmi"

~Itak (195.88. * .101) 18.02.2022 07:11

Niech prowadzą przez Krzyzanowice, my bierzemy wszystko. Będziemy mieli kanał to i nowa nitka kolejowa tez może być. Jak dla nas tory mogą biec i po drodze. Ma być bo nasz wójt jest najlepszy

~Łoś (188.137. * .136) 17.02.2022 23:25
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

No przecież ta kolej to jest jeden wielki przekręt dla kasy

~Ira (5.184. * .82) 17.02.2022 23:20
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jak budowali autostradę to był również przeciw, ale do czasu ustalenia odszkodowań. Myślę iż tu również dobra kasa zmieni nastawienie tych co teraz są na nie. Jest ustawa wywłaszczeniowa i każdy burak może być wyrwany z gruntu. Musimy się rozwijać, a nie stać w miejscu!!!.

~tłoczek (188.137. * .64) 17.02.2022 22:56
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Mieszkańcy Wodzisławia, Rybnika, Jastrzębia, Warszawy, Katowic i wielu innych miast mówią STANOWCZE TAK budowie szybkiej kolei!