Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Chcemy jeździć na "gapę"!

Należy mieć nadzieję, że niebawem pozostałe miasta  w zatłoczonym samochodami Śląsku wejdą w ślady  Rybnika i wszyscy  będziemy jeździli  na „gapę”.

 

W egzystencji człowieka niezmiernie ważną rolę odgrywa  komunikacja miejska, która jest  znaczącym dobrem publicznym.  Utrzymuje ona masową łączność ludzi między  odległymi od siebie miejscami za pomocą takich  środków lokomocji, jak m.in.:  autobus,  tramwaj, trolejbus, metro i  mikrobus. Przewozy te  - z zasady powinny być  sprawne,   bezpieczne, ekologiczne i tanie.  Warto zatem zadbać o to, by najbardziej  rozpowszechniona komunikacja miejska rozwijała się  dynamicznie,  zabiegając  o pozyskanie  chętnych  klientów  do rywalizacji o palmę pierwszeństwa w przewozach osób. Masowy rozwój tej  komunikacji jest bowiem  w stanie  definitywnie ograniczyć ruch trujących   osobówek, których kierowcy    w godzinach szczytu, stojąc w korkach   tracą ogrom  cennego czasu i pieniędzy.

Radykalne ograniczenie  ilości krzątających się po ulicach pojazdów wpłynie także  na lepszą  płynność ruchu, poczucie bezpieczeństwa  i ochronę  cennego zdrowia. Sposobem na osiągnięcie tego celu jest  nieodwracalne  obniżenie cen biletów  na wszystkie środki lokomocji w transporcie publicznym.  Przypominam sobie  doznane wrażenia z zorganizowanej -  przez  Śląską Dyrekcję Okręgową  Kolei Państwowych  przy udziale  Biura Turystyki  Zagranicznej „Funduszu Wczasów Pracowniczych”  dla wyróżnionych kolejarzy  -  pociągiem od 22.04 do 6 maja 1988 r. dwutygodniowej, pilotowanej, komfortowej  wycieczki turystycznej  do ZSRR na trasie : Brześć – Mińsk  - Leningrad – Moskwa. Podziwiałem wówczas wystrojowo urocze, pełne wdzięku i piękna - światowej sławy „MOSKIEWSKIE METRO”,  po którym umożliwiono nam całodobową, bezpłatną  przejażdżkę.  Przy tym okazało się,  że  cena biletów na przejazdy w komunikacji zbiorowej a zwłaszcza publicznym metrem była  dosłownie  symboliczna i to mi dawało uczucie zadowolenia. Ta rzeczywistość  - po wielu latach niewątpliwie  stała się  motywacją do  opowiedzenia się  niedawno  w referendum mieszkańców  Tallinna (stolicy Estonii – byłej republiki ZSRR)  za całkowicie  bezpłatnym transportem publicznym.  W ten sposób od 1 stycznia 2013 r.  zostaną zniesione opłaty  za  komunikację miejską, tj. tramwajową i autobusową.

Ciekawostką może być to, że prawie  400-tysięczny Tallin  stanie się pierwszym  dużym miastem w Europie  z darmowym transportem publicznym. Okazuje się, że   podobne rozwiązania  funkcjonują także  w mniejszych miejscowościach, np. w stolicy fińskich autonomicznych  Wysp Alandzkich  Mariehamn, czy w szwedzkiej  gminie Awesta. Dzięki bezpłatnej  komunikacji miejskiej zostanie wysoce  ograniczony ruch  samochodów osobowych, co przyczyni się do ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców, którzy przesiadając się z prywatnych samochodów do  pojazdów komunikacji zbiorowej  będą zmuszeni przespacerować się  do najbliższego przystanku osobowego.  Prócz  tego bezpłatne przejazdy przez  miasto  przyniosą wsparcie biednym rodzinom, a ograniczenie ruchu  zmniejszy utrudnienia, wynikające z tarasowania ulic  oraz zaowocuje mniejszym  hałasem,  czystszym powietrzem  i zwiększonym  bezpieczeństwem osobistym.

W związku z tym, że  ruch kołowy – zwłaszcza na Śląsku  z dnia na dzień wzrasta i jak tak dalej  pójdzie, to za kilka lat staniemy w gigantycznym korku, stąd   Rada Miasta w Rybniku  wzorem Tallina powinna – jako  pierwsza w Polsce pilnie wprowadzić  bezpłatne przejazdy  Komunikacją Miejską.  Ponieważ konstytucyjnie  władze publiczne  są obowiązane  do zapobiegania negatywnym dla zdrowia  skutkom degradacji środowiska  należy mieć nadzieję, że  niebawem pozostałe miasta  w zatłoczonym samochodami Śląsku  wejdą w ślady  Rybnika i  wszyscy  będziemy jeździli  na „gapę”.  Natomiast rekompensatę  ponoszonych  przez Samorządy  kosztów transportu zbiorowego  można byłoby  - przynajmniej częściowo uzyskać poprzez wprowadzenie  m.in. relatywnie wysokich opłat  drogowych i parkingowych.

Przedsięwzięcie  to niewątpliwie zapewni bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.

Henryk Szulc

 


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

3 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~męzatka (91.146. * .10) 29.06.2012 20:31
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

BYŁOBY SUPER.

~schnurz (92.226. * .197) 13.04.2012 17:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

PS. Niech przedsiebiorstwa komunikacyjne lepiej zaiwestuja w nowoczesne pojazdy, mila obsluge, czeste kursy i niech zadbaja o odpowiednie ceny biletow - to klienci znajda sie sami. Jak dla mnie jest to tylko proba przerzucenia kosztow funkcjonowania komunikacji publicznej calkowicie na obywatela.

~schnurz (92.226. * .197) 13.04.2012 17:03
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Aby zachecic ludzi do korzystania z publicznego transportu nie wystarczy tylko odpowiednia cena. Do tego musi dojsc odpowiednia jakosc i przede wszystkim czeste kursy. Wielu ludzi pewnie czesciej jezdziloby autobusami gdyby te tylko kursowaly czesciej. Wyzej wymienione miasta zapewne maja swietna komunikacje z czestymi kursami, z metrem itd i raczej porownywanie z Rybnikiem jest tutaj smieszne. Calkiem inne realia, a w Polsce jest jak jest. Teraz jest czesto tak, ze jak juz jest jakies polaczenie to raz na dlugi czas - do tego dochodza czesto jezdzace - zatloczone - zlomy. Logicznie, ze ludzie wtedy wola jechac wlasnym samochodem. Do tego propozycja "darmowych" przejazdow smierdzi socjalizmem w czystej postaci. Nie ma czegos takiego jak "darmowe". Cos gdzies trzeba bedzie komus zabrac, aby ktos inny mial ten "darmowy" przejazd. Watpie aby kierowcy na to sie zgodzili, aby byli tymi placacymi. Zreszta predzej czy pozniej wielu z nas bedzie zmuszona przesiasc sie na publiczna komunikacje. Samochod staje sie powoli luksusem - coraz drozsza benzyna, coraz wieksze koszty. Pomysl darmoych przejazdow - w bananowej republice Polska nie do zrealizowania. Zreszta i dobrze, bo ja osobiscie nie zgadzam na podnoszenie roznorodnych oplat i podatkow na rzekomo "darmowe" przejazdy. Kto chce korzystac, ten niech sobie kupi bilet miesieczny - ten kto niechce - po co ma za to placic?! Panie Szulc - komunizm podobno zostal juz obalony.