Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czechom zależy na kładce nad Olzą

Wraca pomysł budowy kładki nad rzeką Olzą. Ma ona połączyć czeski Kopytów z sołectwem Olza w gminie Gorzyce.

Czechom zależy na kładce nad Olzą

Koncepcja budowy kładki ma już kilka lat i jest wynikiem transgranicznej współpracy gminy Gorzyce i miasta Bogumin, które kiedyś wspólnie podjęły temat. Budowę kładki planowano w 2010 r. Wtedy jednak na przeszkodzie stanęły problemy własnościowe po czeskiej stronie, choć w 2009 r. wydano prawie 100 tys. zł na promocję tej idei (większość ze środków unijnych).

Temat powrócił w 2015 r. Czesi wyprostowali sprawy własnościowe i zwrócili się do Gorzyc z propozycją wznowienia działań zmierzających do budowy kładki. Wtedy z kolei Gorzyce nie miały ochoty na realizacje projektu – głównie ze względu na koszty. Kosztorys inwestorski tej inwestycji opiewał na 1 mln euro, a więc około 4,2 mln zł. Nawet przy założeniu, że 85 procent kosztów (czyli 3,6 mln zł według ówczesnego kursu) pokryć miała Unia Europejska, to i tak najpierw trzeba było środki wyłożyć (a najpierw w budżecie je znaleźć), a później czekać na ich zwrot w postaci dotacji. Poza tym z własnego budżetu Bogumin i Gorzyce musiały wyłożyć po około 300 tys. zł. Nowy wójt Gorzyc Daniel Jakubczyk ciął wtedy wydatki dość mocno zadłużonej gminy i ostatecznie na realizację inwestycji się nie zdecydował.

Wydawało się, że temat umarł śmiercią naturalną, tymczasem niedawno wójt Jakubczyk poinformował radnych, że Czesi z Bogumina po raz kolejny wrócili do tematu budowy kładki. Znaleźli nawet możliwość jej sfinansowania. Potrzebują jedynie zgody polskiego partnera z Gorzyc. Wójt przyznał, że na początku był do tematu sceptycznie nastawiony, bo w budżecie należałoby znaleźć środki. - Zaproponowałem jednak Czechom, że rozważymy propozycję, jeśli sfinansują 85 procent wkładu własnego. I oni się zgodzili. To oznacza, że budowa kładki kosztowałyby naszą gminę tak naprawdę około 100 tys. zł – wyjaśnił wójt. Podobno Czechom bardzo zależy na realizacji inwestycji, bo nie mają na co wydawać unijnych środków. – Bezrobocia nie ma, stref inwestycyjnych nie planują. Wszystko inne jest. Więc chcą budować kładkę – mówi Jakubczyk.

Decyzję gmina podejmie na dniach. Wójta i radnych wstrzymuje m.in. obawa czy odcinek Olzy, nad którym ma zostać wybudowana kładka, nie będzie kiedyś przewidziany do użeglownienia. 

W 2015 r. rozmawialiśmy z mieszkańcami Olzy, którzy pamiętali przedwojenny mostek łączący miejscowość z Kopytowem. Wówczas kładka wcale nie znajdowała się w Olzie, a na pewno nie w miejscu, gdzie zamierza się jej budowę, a więc przy skrzyżowaniu ulicy Wiejskiej z Wałową, obok dawnej budki strażników WOP. Znajdowała się dużo dalej, przy Uchylsku. Mieszkańcy Olzy co do pomysłu budowy kładki byli w 2015 r. podzieleni. Niektórych wystraszyły doniesienia o dużej aktywności złodziei z terenu Czech oraz tamtejszych dilerów narkotyków.

(art)

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
maziizam 16.07.2018 01:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ma być kanał Odra-Dunaj-Łaba już nawet zbiornik suchy Racibórz Dolny będzie zmieniony po 5 latach od skończenia budowy na mokry aby nie stracić dotacji itd. https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=477301&page=15
Powodem jest własnie żeglowność aż do Raciborza, a później będzie realizowany projekt kanału Odra-Dunaj-Łaba. Czesi i Słowacy o to bardzo uderzają w UE jako T-TEN mają całe projekty itd. Dodatkowo Polacy chcą jeszcze kanał śląski zrobić i kolej szeroką do Gliwic i Koźla, a może nawet Ostrawy. https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=186437&page=13

Główny problem to podwyższenie poziomu wody na żeglowny na Odrze lub kanał obok Odry jeszcze jest kilka koncepcji. Jeśli się podwyższy stan wody na Odrze tym samym na Olzie i może być potrzebne podniesienie walów itd i tu może jest problem.

Dodatkowo jeśli robić kładkę to może lepiej most do powiedzmy 3,5 tony szeroki na 3--4 metrów. Tak żeby osobówką szło przejechać osobówką, motorem itd. Cena podobna, a bardziej użyteczny będzie most.

~Kad (188.146. * .50) 18.04.2018 09:39
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jeśli radni i wójt zastanawiają się na żeglownej Olzie, to wybrano ich omyłkowo!!!! Żeglowna może być co najwyżej Odra, ale nie szybko niestety.

~Człek (37.248. * .103) 17.04.2018 13:29

A POlskim urzędnikom zależy na laoowkach, nic więcej ich inie interesuje!

zxc 17.04.2018 07:43
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

niech tego wójta już nic nie wstrzymuje, 85% wkładu własnego Czesi chcą dać,a ten się zastanawia. Paranoja...

ps. Odra poniżej Bukowa a tym bardziej Olza nigdy nie będzie żeglowna, chyba, że wybudują kanał Odra-Dunaj ale to zupełnie co innego. Na pewno to nie dotyczy Olzy.