Lifestyle
Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Czas nas Śląskie
Czas nas Śląskie Konkurs promujący lokalne i regionalne produkty i usługi wraz z przyznaniem znaku jakości „Czas na Śląskie”
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Rodzice są zdruzgotani. W Rybniku nieletni z łatwością kupią alkohol

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rodziców "RoPSAN" na zlecenie Rybnika postanowiło zorganizować kampanię społeczną na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Przeprowadzono badania z udziałem młodych osób, które pod przykrywką kupowały alkohol w rybnickich sklepach i supermarketach. Wyniki są przerażające.

Rodzice są zdruzgotani. W Rybniku nieletni z łatwością kupią alkohol
Rodzice, dziadkowie i nauczyciele są przerażeni. Zdjęcie poglądowe, Pixabay

Nastolatek w Rybniku kupi alkohol niemalże wszędzie

Kampania społeczna Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Rodziców "RoPSAN" powstała przy współpracy z rybnicką Radą Seniorów oraz Młodzieżową Radą Miasta.

W ramach tej kampanii w listopadzie 2021 roku zorganizowano badanie, mające na celu pokazać, ile z odwiedzonych przez młodego klienta sklepów, sprzeda mu alkohol bez sprawdzania dowodu. Polegało to na tym, że "tajemniczy klient" wchodził do wybranego sklepu w celu zakupu alkoholu. Przy kasie czekano na reakcję pracownika, a dokładnie o to, czy zapyta o dowód i sprzeda napój wyskokowy klientowi. 

Z przeprowadzonego badania wynika, że zakup alkoholu przez osobę młodą, bez "ryzyka" zapytania o dowód to bułka z masłem, o czym świadczą statystki przesłane przez "RoPSAN"

Wyniki badań

Jak informują statystki udostępnione naszemu portalowi przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rodziców "RoPSAN":

Prawie ¾ sprzedawców (73%) pracujących w rybnickich sklepach, marketach  i na stacjach paliw, w których przeprowadzono badanie było gotowych sprzedać  alkohol „młodym audytorom” bez sprawdzenia dowodu osobistego lub innego  dokumentu potwierdzającego pełnoletność.  

Jedynie 8 spośród 30 przeprowadzonych prób zakupu piwa zakończyło się  prośbą sprzedawcy o okazanie dowodu osobistego (tak młodo pan/pani wygląda,  czy mogę zobaczyć dowód osobisty?), a wobec jego braku – odmową sprzedaży  alkoholu (27%).  

Tylko w co trzecim sklepie osiedlowym (30%) i w trzecim super i hipermarkecie  (33%) kasjerzy zapytali „młodych audytorów” o dowód osobisty, a wobec jego  braku odmówili im sprzedaży piwa. W pozostałych tego typu placówkach bez  wahania byli gotowi sprzedać alkohol młodo wyglądającym klientom. 

Najgorzej prezentują się wyniki badań zrealizowanych w rybnickich stacjach  paliw. Każda przeprowadzona próba zakupu (100%) zakończyła się tam  sprzedażą alkoholu „młodym audytorom”

Badnia pokazały również, że zarówno dziewczęta, jak i chłopcy nie mieli żadnego problemu z zakupem alkoholu w wyżej wymienionych miejscach. 

Jednocześnie, organizatorzy podkreślają, że wyrazy uznania należą się tym sklepom:

  • AUCHAN przy ul. Kołtucza 100

  • Carrefour przy ul. Gliwickiej 45,

  • ALDI przy ul. 1 Maja 106,

  • Biedronka przy ul. Sybiraków 7,

  • LIDL przy  ul.  Orzepowicka 29A,

  •  Żabka – przy ul. Raciborskiej 13, ul. Kard. Kominka 49 oraz ul. Dworek 9. 

To właśnie tam pracownicy wykazali się odpowiedzialnością i zapytali audytorów o dowód, jednocześnie odmawiając sprzedaży alkoholu.

Uważacie, że powinno się szerzyć świadomość w kwestii odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu?

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
Jan@Niezbedny 09.02.2022 21:16

Co się dziwić że młodzież pije ???