Jak przygotować się do swojego pisarskiego debiutu?
Napisanie – a później wydanie – swojej własnej książki to wyzwanie, na które decyduje się coraz więcej osób. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, z czym właściwie wiąże się debiut na rynku pisarskim. Nie wystarczy bowiem stworzenie swojego dzieła i wysłanie go do pierwszego z rzędu wydawnictwa z nadzieją na kontrakt. Cały proces wymaga o wiele więcej pracy i odpowiednich przygotowań.
Dopracuj swoją książkę
Wydawać by się mogło, że o tym nikomu nie trzeba przypominać, jednak rzeczywistość czasami bywa nieco inna. Wiele młodych debiutantów zaczyna interesować się wydaniem swojej książki jeszcze zanim zdążą ją skończyć. Niektórzy nawet wysyłają próbki swojego dzieła do upatrzonego wydawnictwa. W zdecydowanej większości przypadków jest to strata czasu. Spisane w tomie słowa są przecież Waszą wizytówką, a ich jakość i dopracowanie to jedno z kryteriów, które wpływają na decyzję wydawcy.
Zrób rozeznanie na rynku wydawnictw
Wydawnictwa – podobnie jak inne przedsiębiorstwa – mają w zwyczaju w czymś się specjalizować. Dla jednych będzie to literatura fantasy, natomiast dla innych – książki dla dzieci. Niektóre z otwartymi ramionami witają debiutantów. W innych początkujący autorzy nie mają czego szukać. Oczywiście nie są to jedyne sprawy, na które należy zwrócić uwagę podczas poszukiwań wydawcy.
Oszacuj koszty
Poczytaj nieco o rodzajach finansowania wydania swojej potencjalnej książki i zastanów się, na czym Ci tak naprawdę zależy. Podczas przeglądania Internetu z pewnością natkniesz się na określenie wydawnictwo vanity. Co to oznacza? Takiego wydawcy nie interesuje jakość tekstu, a jego głównym celem jest zarobienie nie na sprzedaży, lecz na samym wydaniu książki. W tym przypadku, jeśli dysponujesz kilkoma lub kilkunastoma tysiącami złotych, bez żadnych problemów możesz zostać debiutantem. Ale czy o to chodzi w wydawaniu swojej książki? Wbrew pozorom, chyba nie.
W przypadku debiutu najlepszym wyjściem wydaje się znalezienie wydawnictwa, które publikuje w systemie subsydiowanym, czyli oferuje dzielenie się kosztami wydania i druku z autorem. Cena takiej przyjemności to kilka tysięcy złotych i w standardowym pakiecie możesz liczyć na 1000 wydrukowanych egzemplarzy. W tym przypadku odpowiedzialność za promocję tomu spoczywa na barkach wydawcy. Zysk z każdego sprzedanego egzemplarza jest dzielony na obu partnerów.
Inną, zyskującą na popularności opcją może być też samopublikowanie, w którym pisarz odpowiedzialny jest za pokrycie wszystkich kosztów oraz promocję książki. Niektórzy nawet zakładają do tego celu własną działalność gospodarczą. Tutaj koszty zależą przede wszystkim od tego, ile osób zamierzasz zaangażować w swój projekt. O większość spraw możesz zadbać sam, ale to do Ciebie należy decyzja, czy jesteś w stanie zrobić to dobrze. Jeśli zdecydujesz się na samopublikowanie, cały dochód ze sprzedaży jest Twoją własnością.
Myśl realistycznie
Niewiele debiutantów może pochwalić się ogromnym sukcesem. Dlatego powinieneś przygotować się na to, że Twoja książka może nie okazać się wielkim hitem. Niekiedy dzieje się tak, nawet jeśli dany tytuł jest naprawdę interesujący i dobrze napisany.
Ile sprzedanych egzemplarzy możesz się spodziewać? Jak mówi redaktor naczelny wydawnictwa Novae Res – Wojciech Gustowski – przeciętny debiutant może liczyć na sprzedaż około 500 książek (źródło: rynek-ksiazki.pl/czasopisma/novae_res_opinie/ ). Czy to dużo? I tak i nie.
Polecamy też poczytać relacje osób, które już przeszły drogę, którą planujesz podążać. W ten sposób rozjaśnisz sobie wiele spraw i uporządkujesz myśli.
Podsumowanie
Do wydania własnej książki – podobnie jak do wszystkiego innego – należy odpowiednio się przygotować. Na szczęście spora część przygotowań
Materiał zewnętrzny