środa, 23 października 2019

imieniny: Marleny, Seweryna, Odylii

RSS

Kultura

Niesamowita praca dyplomowa Ewy Pasternak. Saper vedere, czyli umieć patrzeć

04.12.2017 15:32 | 0 komentarzy | (q)

Funkcjonując w czasach nadprodukcji obrazu coraz trudniej ująć w kadrze moment, szczegół - przesłanie, które stanie się inspiracją dla odbiorcy. Producenci sprzętu umożliwiającego rejestrację obrazu proponują coraz doskonalsze i łatwiejsze w obsłudze narzędzia. Problem w tym, że nawet najdoskonalszy technicznie sprzęt sam nie uchwyci faktu, będącego świadectwem upływającego czasu - potrzebuje świadomego operatora.

Niesamowita praca dyplomowa Ewy Pasternak. Saper vedere, czyli umieć patrzeć
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jak słusznie zauważa w komentarzu do pracy dyplomowej absolwentka kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu - Ewa Pasternak FOTON, cytuję: W dobie kultury obrazkowej wystawieni jesteśmy na ogromną ilością danych wizualnych. Gdziekolwiek nie spojrzeć, otaczają nas kolorowe, mające za zadanie przyciągać uwagę reklamy, opakowania, banery. Coraz częściej w konwersacji przesyłamy sobie nawzajem zamiast słów emotikony, które wyrażają nasze uczucia. Zamiast opisywać przedmiot wysyłamy jego zdjęcie. Postęp technologiczny - moim zdaniem - zaczyna niszczyć proces komunikacji, tj. konwersację międzyludzką, która staje się bardziej infantylna i uboga.

Nieustannie rosnące tempo życia zamiast przybliżać, oddala nas od istoty rzeczywistości do odkrycia której człowiek dąży od zarania dziejów. W chaosie trudno dostrzec sens, stąd dobry w swej Naturze człowiek pragnie harmonii. Tę zapewnia jedynie wewnętrzny spokój. Wyciszenie skłania do refleksji, otwiera oczy, uwalnia wenę, staje się początkiem procesu twórczego. Możliwość swobodnego pojmowania rzeczywistości, według własnego nieprzymuszonego odczucia, jak również przedstawianie własnych koncepcji w trafny, gdyż obiektywny względem własnej wrażliwości i emocji sposób, pozwalają przełamać zasady oraz schematy wszelkich sztywnych szablonów. Kierując się wyobraźnią, pasją oraz szczerym uczuciem zachwytu w bezpośrednich kontaktach z motywem obserwacji, dopuszczamy do głosu wewnętrzne sugestie, stanowiące istotę osobowości twórcy. Słowami znanego fotografika Dona Mc Cullin można stwierdzić, że: Fotografia nie jest związana z patrzeniem lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawić, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia cokolwiek odczuwali.

Pogłębiając powyższą myśl, odkrywamy istotę działalności Studenckiego Koła Naukowego Fotografii Artystycznej FOTON, które od dwunastu lat promuje działalność studentów i absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, a w ostatnim czasie również uczniów i absolwentów raciborskiego Liceum Plastycznego ZSO Nr 1. Jako środowisko rozwoju młodych talentów, zajmuje się upowszechnianiem szeroko rozumianej fotografii, realizując różnorodne przedsięwzięcia o charakterze artystycznym, naukowym i edukacyjnym. Tym sposobem dzieli się swoimi doświadczeniami z coraz liczniejszym gronem zainteresowanych fotografią. W ramach działalności edukacyjnej członkowie Koła mają również okazję doskonalić swoje umiejętności pedagogiczne, organizując liczne warsztaty fotograficzne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wymieniona wyżej Ewa Pasternak należy do grona tej wyjątkowej rodziny, którą połączyła pasja odkrywania magii światła przez pryzmat obiektywu fotograficznego. Jako członkini FOTON-u miała okazję spotkać się ostatnio dwukrotnie z uczniami raciborskiego Liceum Plastycznego, aby odkryć tajemnice swojej twórczości i podzielić się doświadczeniami, jakie zdobyła podczas realizacji prac dyplomowych. Ostatnie, warsztatowe spotkanie miało miejsce pierwszego grudnia na strychu, gdzie wyeksponowane zostały wystawy podyplomowe Ewy z zakresu dwóch specjalności: kreacja plastyczna z grafiką użytkową oraz obraz cyfrowy i fotograficzny. To szczególne miejsce charakteryzuje niezwykły klimat. Naturalne światło odgrywa tu rolę pierwszoplanową. Z tego właśnie względu obrona artystycznych prac licencjackich autorstwa Ewy Pasternak odbyła się w tym miejscu. Tutaj przeprowadzono innowacyjne zajęcia edukacyjne z zakresu szeroko pojętej fotografii dla uczniów Liceum Plastycznego, jako lekcje otwarte dla przedstawicieli mediów oraz studentów odbywających praktyki pedagogiczne.

dr Gabriela Habrom-Rokosz


Ewa Pasternak o swojej pracy:

Jestem absolwentką edukacji artystycznej PWSZ w Raciborzu. Dostałam możliwość ukończenia jednocześnie dwóch specjalności: obrazu cyfrowego i fotograficznego oraz kreacji plastycznej z grafiką użytkową. Wynikiem mojej nauki tutaj są dwa dyplomy artystyczne i jeden teoretyczny ("Upowszechnianie kultury japońskiej w Polsce"). Graficzny pt. "Metateza znaczeń" to moje eksperymenty w zakresie abstrakcji wykorzystujące zjawiska chemiczne i fizyczne tuszu i rozpuszczalnika oraz wpływu koloru, kształtu i światła. Całość przedstawia proces myślowy i etapy rozwoju wciąż otwartego projektu. Dyplom fotograficzny pt. "Koncentracja prawdy życia w filozofii zen, jako sposób widzenia fotografii krajobrazu" powstał z wykorzystaniem technik szlachetnych i metod druku cyfrowego na różnych materiałach. To, co przedstawia jest podparte szerokim zapleczem filozoficznym, skupiającym się na współczesnej problematyce "świadomego patrzenia" i "prawdy światła".

Studia te wyróżniają się na tle innych - tylko od studenta zależy ile włoży zaangażowania w swój rozwój, ponieważ kierunek ten ma świetne zaplecze merytoryczne i daje możliwości tworzenia w mniej dostępnych technologiach.

W trakcie studiów uczestniczyłam w aktywności trzech artystycznych kół naukowych związanych z grafiką, filmem i animacją oraz fotografią. Dzięki nim mogłam nie tylko pokazać swoje prace na wystawach zbiorowych, ale również dowiedzieć się jak takie wystawy organizować. Poznałam również ciekawych ludzi z pasją, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi.

Kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych był dla mnie atrakcyjny również ze względów praktycznych - dzięki dodatkowym przedmiotom takim jak psychologia i pedagogika mam teraz możliwość nauczania i prowadzenia zajęć artystycznych.