Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Kolejarze w Powstaniach Śląskich [HISTORIA]

Historia kolejarskiego wsparcia Powstań Śląskich to nie tylko kierowanie pociągami pancernymi sił powstańczych czy obsługa linii kolejowych przejętych przez Polską Organizację Wojskową. To także działania mające na celu przejęcie infrastruktury kolejowej w regionie po ogłoszeniu podziału Górnego Śląska pomiędzy II Rzeczpospolitą i Republiką Weimarską.

Kolejarze w Powstaniach Śląskich [HISTORIA]
Kolejarze brali czynny udział w powstaniach śląskich. fot. Koleje Śląskie

Narodowa Rada Ludowa

Narodowa Rada Ludowa została utworzona w sierpniu 1921 roku. Stanowiła zalążek polskiej administracji terenów przyszłego, autonomicznego województwa śląskiego. Siedziba Narodowej Rady Ludowej początkowo znajdowała się w hotelu „Lomnitz” w Bytomiu. Po ogłoszeniu decyzji w sprawie podziału Górnego Śląska, w październiku 1921 roku przeniesiono ją do Katowic, do gmachu hotelu „Deutsches Haus”.

Specjalny Wydział Kolejowy

W ramach Narodowej Rady Ludowej utworzono specjalny Wydział Kolejowy o numerze jedenastym. Następnie podzielono go na szereg komórek zajmujących się przejmowaniem oraz przystosowywaniem niemieckiego zaplecza technicznego i infrastrukturalnego. Co jeszcze należało do zadań wydziału? Przygotowanie administracji kolejowej na obszarze Górnego Śląska, a przede wszystkim połączenie jej z siecią i administracją kolejową z resztą kraju.

Kolejarze udali się na kurs

Ponad 300 kolejarzy wzięło udział w kursie zorganizowanym przy Dyrekcji Poznańskiej Polskich Kolei Państwowych. Kolejarze pracowali w kolejach Górnego Śląska, przejętych przez II Rzeczpospolitą, zaraz po ukończeniu kursu. Utworzone komórki (tzw. decernaty), zajmowały się między innymi tematami:

  • pracowniczymi,
  • drogowymi,
  • sygnalizacyjnymi,
  • finansowymi,
  • taryf,
  • zasobów,
  • trakcji,
  • przewozów wąskotorowych,
  • ruchu osobowego i ogólnego. 

W trakcie prac utrzymywały stały kontakt ze Związkiem Zawodowym Kolejarzy Zjednoczenia Zawodowego Polskiego, zorganizowanym podczas plebiscytu.

Trzeba mieć na uwadze, że organizatorzy kolejnictwa na polskiej części Górnego Śląska borykali się z wieloma trudnościami. Poza problemami, wynikającymi z braku odpowiednio wyszkolonej kadry, pojawiły się także inne kłopoty. 

 Poprzecinania w kilkunastu miejscach linii kolejowych, konieczności utworzenia w przeciętych miejscach stacji granicznych dla cła i paszportów, braku warsztatów, głównych oaz magazynów dla materiałów reparacyjnych”. W okresie tym powstały również nowe przejścia graniczne oraz elementy infrastruktury jak „peron polski” na ówcześnie niemieckim dworcu w Bytomiu, skąd podróżowały transgraniczne pociągi w stronę należącego do II Rzeczpospolitej autonomicznego województwa śląskiego  pisał Bogusław Dobrzycki.

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].