Poniedziałek, 22 kwietnia 2019

imieniny: Leona, Kai, Heliodora

RSS

Nauka języków obcych nie może być nudna

20.01.2015 00:00 red

Dr Anita Szczepan – rybniczanka, założycielka Szkoły Językowej Makani dr Anity Szczepan w Rybniku. Tworzy strategię szkoły językowej Makani oraz aktywnie wspiera jej działalność. Absolwentka studiów doktoranckich Uniwersytetu Opolskiego (2011), dwukrotna stypendystka DAAD na Uniwersytecie Duisburg-Essen (2005). Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa i glottodydaktyki. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Opolskim, lektor języka niemieckiego dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a także firm i instytucji państwowych. Pasjonatka tańca latynoamerykańskiego, gry na instrumencie oraz motoryzacji. Szczęśliwa i spełniona mama pięcioletniego Maksymiliana.

Marek Pietras: Czy istnieje coś takiego, jak talent do nauki języków obcych?

Anita Szczepan: Z moich dotychczasowych obserwacji naukowych jako wykładowcy, metodyka nauczania języka niemieckiego czy też lektora wynika, że istnieje takie coś jak talent, czyli lepsze predyspozycje do wykonywania jakiejś czynności, ale nie przykładałabym do tego szczególnej uwagi. Jeśli chcemy bardzo dobrze przyswoić języki obce, to talent jak najbardziej nam pomoże, jednak pamiętajmy, że to tylko 5 proc, a 95 proc. to ciężka praca. Talent jest więc w mojej ocenie ułatwieniem, ale jak najbardziej zbędnym. Oprócz talentu ważną rolę odgrywają: pasja, chęć, zaangażowanie i determinacja.

Co jest najważniejsze w nauce języków? Systematyczność?

Czasem zdarza się, że bardzo chcemy nauczyć się języka obcego i podejmujemy ku temu stosowne kroki, efekty jednak są wciąż niezadowalające. Wiele osób w takich przypadkach poddaje się, stwierdzając kategorycznie – nie mam talentu do języków. To błędna diagnoza. Podczas nauki popełniamy po prostu kilka podstawowych błędów. Jeśli uda nam się je wychwycić, a następnie wyeliminować, lekcje przyniosą nam o wiele więcej korzyści. Pierwszym z podstawowych i najczęściej popełnianych błędów jest brak podejmowania samodzielnych ćwiczeń – lekcje angielskiego w szkołach i na kursach językowych nie wystarczą. Niestety, bez zgłębiania języka obcego na własną rękę, nie będziemy w stanie posługiwać się nim biegle.

Uważam, że powinniśmy się starać  samodzielnie powtarzać materiał przyswojony na kursach, możemy to robić na wiele różnych sposobów, np. za pomocą rozwieszonych w mieszkaniu fiszek. Dobrze jest także stwarzać sobie sytuacje, w których będziemy mieli bezpośrednią możliwość obcowania z językiem. Warto oglądać filmy w języku obcym, serfować po obcojęzycznych stronach w internecie i czytać zagraniczną prasę. Kolejnym bardzo dobrym sposobem na przyswojenie języka są oczywiście podróże. Błędem jest również przyswajanie wiedzy w sposób nudny i suchy. Gdy nauka jest dla nas nieatrakcyjna, nasz umysł jest znudzony, a w takim stanie o wiele trudniej jest nam koncertować się i zapamiętywać. Możemy zdobywać wiedzę poprzez różnego rodzaju gry i zabawy, przyswajać zwroty i słownictwo za pomocą ulubionych piosenek, bajek, a nawet seriali oglądanych w oryginale. Pamiętajmy, że nie istnieją cudowne sposoby na przyswojenie języka szybko i bez wysiłku.

Czym różni się państwa szkoła od innych? Coś ją wyróżnia?

Makani Szkoła Językowa dr Anity Szczepan jest wyjątkowa – pracujemy z pasją, uśmiechem na twarzy i pełnym zaangażowaniem. Świadczy o tym liczba słuchaczy, która z dnia na dzień wzrasta. Posiadamy bogate doświadczenie dydaktyczne prowadząc kursy językowe na wszystkich poziomach i dla wszystkich grup wiekowych. Rzetelność i profesjonalizm to kluczowe wymagania, jakie stawiamy lektorom. U nas możecie się państwo zapisać  na kurs na dowolnym poziomie zaawansowania, wiek nie jest żadną przeszkodą. Zapewniamy swobodny dostęp do nowoczesnych technologii – podręczniki zaopatrzone są w płyty CD z materiałami multimedialnymi, sale posiadają nowoczesne wyposażenie. Wszystko to sprawia, że lekcje są jeszcze atrakcyjniejsze dla słuchaczy, a rezultaty nauki języków obcych są szybciej widoczne. Będąc słuchaczem naszej szkoły można na co dzień korzystać z wielu dodatkowych elementów, wspomagających naukę języka: konwersacji językowych, biblioteczki językowej, czy też spotkań z metodykiem przez skype.

Państwa szkoła oferuje naukę nie tylko języka angielskiego, jaki inny język jest najbardziej popularny?

W naszej ofercie można znaleźć kursy popularnych języków europejskich: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego czy włoskiego, jak i orientalnych: japońskiego, arabskiego, chińskiego oraz wiele innych.

Nasza szkoła wyróżnia się nietypową ofertą kursów językowych dla słuchaczy: jak na przykład język czeski dla dzieci i młodzieży w towarzystwie gitary, język niemiecki dla dzieci i młodzieży w towarzystwie fletu prostego, język hiszpański dla dzieci w towarzystwie teatrzyku, czy też kursy językowe przy dobrej kawie i herbacie dla osób wyjeżdżających za granicę.

Najchętniej uczymy się języka angielskiego. Rzeczywiście – to najpopularniejszy język obcy. Nie dość, że jest wymagany na rynku pracy, to jeszcze ludzie posługują się nim niemal w każdym zakątku świata. Okazuje się jednak, że do łask wraca język rosyjski. Uczy się go coraz więcej osób. Nie gardzimy również, jak się okazuje, językiem włoskim czy hiszpańskim. Oczywiście, nadal bardzo popularna jest nauka języka niemieckiego, chociaż wiele osób deklaruje, że nie lubi tego języka.

Pani zdaniem, dlaczego ludzie zapisują się do szkół językowych? Wymóg czasów, samorealizacja?

Patrząc na słuchaczy szkoły językowej Makani uważam, że ludzie zapisują się na kursy językowe nie tylko z powodu samej w sobie konieczności. Faktycznie, bardzo konkurencyjny rynek pracy wymaga znajomości minimum języka angielskiego. Chociaż znajomość tego języka jest właściwie obecnie normą. Trzeba znać także inne języki obce, przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Wiele osób uczy się ich po prostu, aby nie odbiegać od innych. Często przecież wyjeżdżamy za granicę, albo w Polsce gości mnóstwo obcokrajowców. Znajomość języków obcych, to o wiele większe możliwości nie tylko na konkurencyjnym rynku pracy. To także większa łatwość w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich, możliwość podjęcia pracy chociażby w firmie zagranicznej mającej przedstawicielstwo w Polsce. Oprócz tego pragnę dodać, że naszym kursantom zależy także na poznawaniu różnych aspektów kultury danego kraju, dzięki czemu lepiej rozumieją ich mieszkańców oraz sam język.

Stereotypowo mówi się, że dzieci, bardzo młodzi ludzie – łatwiej i szybciej uczą się języków. Czy więc w wieku dorosłym jest sens podejmowania nauki?

Badania naukowe przeprowadzone przez mnie dowodzą, że wiek nie tylko nie przeszkadza w nauce języków obcych, ale nie przeszkadza też w nabywaniu żadnych innych kompetencji intelektualnych, nawet jeśli uczymy się ich od początku. Jeśli chodzi o naukę języka to liczy się głównie sposób w jaki się uczymy, albowiem inne metody edukacyjne powinny być stosowane wobec dzieci, młodzieży, dorosłych i starszych.

Po stronie zalet uczenia się nieznanego języka przez osoby dojrzałe znajdują się takie czynniki jak: dążenie i motywacja do nauki języka, które grają kluczową rolę w jakości języka, jakim będziemy się posługiwać.

Można powiedzieć, że po stronie młodych ludzi istnieją pewne „naturalne” kompetencje, takie jak spontaniczność, brak obaw, czy ocen ze strony rozmówców, łatwość zapamiętywania. Rzadko jednak młodzi dokładają szczególnych wysiłków na drodze do nauki np. słówek. Tymczasem ludzie dorośli i osoby dojrzałe być może mają pewne obawy przed mówieniem i sprawdzaniem nabytych kompetencji w praktyce, za to dużo bardziej się angażują i systematycznie pracują, przez co udaje im się osiągać ten sam efekt. Ważny jest także fakt, iż osoby, które w wieku dojrzałym decydują się na naukę nowych umiejętności (w tym posługiwania się obym językiem) doskonalą także funkcjonowanie całego układu poznawczego. Osoby, które nabywają nowych kompetencji w tym wieku rzadziej chorują na choroby otępienne czy demencję oraz dłużej zachowują sprawność pamięci i zdolność koncentracji.

Wielu twierdzi również, że żeby nauczyć się języka, trzeba wyjechać za granicę. Zgadza się pani z tym?

Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby osoby miały na co dzień kontakt z żywym językiem – przez kilka godzi w różnych sytuacjach dnia codziennego. Uważam jednak, że języka można się nauczyć mieszkając w Polsce i uczęszczając chociażby do naszej szkoły.

Prowadząc kursy dla osób wyjeżdżających opieramy się na tzw. metodzie komunikacyjnej. Jej głównym celem jest rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się w języku obcym.

Używany w Szkole Językowej Makani system nauczania promuje czynne posługiwanie się językiem obcym na zajęciach, wspólne rozwiązywanie zadań, wymianę informacji między słuchaczami oraz nauczycielem. Wraz z postępami w nauce wzrasta także zaufanie słuchaczy do swoich umiejętności, co jest podstawą kompetencji językowej.

Stosowanie metody komunikatywnej nie przesłania jednak innych potrzeb językowych słuchaczy. Program kursów koncentruje się na kształceniu ogólnych umiejętności językowych, niezbędnych do sprawnego posługiwania się językiem obcym we wszystkich sytuacjach zawodowych i życiowych i obejmuje rozwijanie czterech sprawności językowych: mówienia, rozumienia ze słuchu, czytania i pisania oraz poznawanie różnych aspektów języka: słownictwa, gramatyki i wymowy.

  • Numer: 3 (428)
  • Data wydania: 20.01.15
Czytaj e-gazetę