Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 43 (987) Data wydania: 22.10.19
Czytaj e-gazetę

Felieton: Uwaga na dzieci i pijanych kierowców

Władysław Szymura, wieloletni wykładowca przepisów o ruchu drogowym instruktor w ośrodkach szkolenia kierowców

Wakacje, urlopy mamy już za sobą. Czytając prasowe i telewizyjne doniesienia nie mamy się z czego cieszyć. Przybyło nam niestety krzyży przy naszych drogach, świadczących o tym, że stało się w tym miejscu coś niedobrego. Wciąż te same wykroczenia w ruchu drogowym. Najgorsze jest to, że giną coraz częściej ludzie na przejściach dla pieszych, na pasach jako oazie bezpieczeństwa. Cóż z tego, że odbyła się ostatnio ogólnopolska akcja policji przy przejściach dla pieszych, która moim zdaniem nic nie dała. Kierowcy widząc z daleka stojącego funkcjonariusza w okolicach przejścia zachowywali się tak, jakby zdawali egzamin i odbywali jazdę egzaminacyjną, to znaczy „wzorowo”, zgodnie z przepisami. Taka kontrola powinna odbyć się z udziałem nieoznakowanego pojazdu, wtedy mielibyśmy rzeczywisty obraz zachowania się kierowców w tych tak ważnych miejscach na jezdni.

Rozpoczął się nowy rok szkolny a z nim związane kolejne zagrożenia na drogach. Wszystkie znaki ostrzegawcze nakładają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, która musi być dostosowana do okoliczności. Możliwość pojawienia się dzieci na jezdni, o czym ostrzega znak ostrzegawczy „dzieci”, wymaga bardzo starannej obserwacji drogi i jej otoczenia. Dlatego wskazaniom tego znaku należy podporządkować się ze szczególną rozwagą. Dzieci należą do tych uczestników ruchu, wobec których przede wszystkim należy stosować tak zwaną zasadę ograniczonego zaufania, a więc liczyć się z możliwością nieprawidłowego zachowania się z ich strony. W nowych przepisach usankcjonowano stosowaną od wielu lat tabliczkę, tak zwaną „Agatkę”, umieszczoną pod znakami „przejście dla pieszych” znajdującymi się w pobliżu szkół i innych miejsc szczególnie uczęszczanych przez dzieci. Ponadto na przejściach tak oznakowanych, ruch – zwłaszcza w godzinach rannych – może być kierowany przez osoby do tego uprawnione, używające do zatrzymywania pojazdów tarczy z napisem „stop”.

Kolejne zagrożenie dla kierującego – autobus szkolny. Artykuł 57a kodeksu drogowego nakłada obowiązek, cytuję: „kierujący autobusem szkolnym podczas wsiadania lub wysiadania dzieci jest obowiązany zachować ostrożność oraz włączyć światła awaryjne”,”kierujący pojazdem, przejeżdżając obok autobusu szkolnego, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Natomiast w czasie omijania autobusu przewożącego zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat (autobus odpowiednio oznakowany tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej) kierujący pojazdem omijając taki pojazd jest obowiązany w czasie wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się”. Przepis ten rozszerza obowiązek zachowania szczególnej ostrożności wprowadzając obowiązek zatrzymania się. Należy zwrócić uwagę na to, że kierujący pojazdem omijającym może nie widzieć, czy dzieci wsiadają lub wysiadają, zwłaszcza gdy zbliża się z tyłu, a dla dzieci otwarte są drzwi przednie. Wtedy informacją o wysiadaniu dzieci są działające światła awaryjne. Jeżeli nie są one włączone np. przez roztargnienie kierowcy, należałoby również zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę, czy dzieci nie zamierzają wejść jezdnię. W razie zaistnienia wypadku drogowego nic nie zwalnia nas od odpowiedzialności karnej za zaistniały wypadek, chyba że udowodnimy, że wypadek nastąpił mimo zachowania należytej ostrożności.

Kolejne zagrożenia na naszych drogach. Plaga pijanych kierowców. Śledząc doniesienia prasy, telewizji, w każdym niemal wypadku podłożem jest alkohol. Armia pijanych kierowców rośnie, tu należy dodać, że te liczby to ci „ujawnieni”, a druga armia to ci nieujawnieni. Razem tworzą znaczące niebezpieczeństwo na naszych drogach, z którymi nie potrafimy sobie poradzić. Przywykliśmy to tego tak samo jak do tych wszystkich krzyży pojawiających się na naszych drogach. One nie robią już na nas żadnego wrażenia. Najczęściej kierowca nie pije sam lub nie pił sam. Apeluję więc do tych wszystkich, którzy częstują a może i piją z kierowcą zasiadającym za kierownicą, że to wy ponosicie moralną odpowiedzialność za skutki spowodowane przez tego nietrzeźwego kierowcy. Pamiętajcie, że jest jeszcze coś takiego jak „sumienie”, które będzie was dręczyło do końca życia. Brawo dla tych osób, które samodzielnie reagują na poruszających się na naszych drogach „nosicieli śmierci i kalectwa”. Zabójców – nie bójmy się tak ich nazywać. Przeprowadzone badania dowodzą, że prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez nietrzeźwego kierowcę zwiększa się:

– przy stężeniu alkoholu:

  • 0,5 promila 2 razy
  • 0,8 promila 4 razy
  • 1,0 promila 7 razy
  • 1,2 promila 7–10 razy
  • 1,3 promila 11–15 razy
  • 1,4 promila 13–20 razy
  • 1,5 promila 36 razy

Przyjmuje się, ze spożycie podanych ilości alkoholu powoduje następującą zawartość alkoholu we krwi: 0,5 litra piwa o zawartości 5,5% alkoholu – 0,3 promila; 0,4 litra wina o zawartości 5,5% alkoholu – 0,5 promila, 50 ml wódki o zawartości 40% alkoholu – 0,4 promila. Zawartość alkoholu we krwi przekraczająca 0,5 promila stanowi dowód stanu nietrzeźwości.

Apeluję więc do wszystkich użytkowników dróg (po raz kolejny), żadnej tolerancji i litości dla kierowców „wiozących śmierć”, bo to oni najczęściej zapełniają pobocza dróg i cmentarze krzyżami naszych najbliższych. Pamiętajmy, każdy z nas może stać się ofiarą pijanego kierowcy. Nie bądźmy obojętni.

Jeszcze jedna informacja na koniec, otóż najnowsze doniesienia bezpieczeństwa na drogach Europy. W Polsce giną 74 osoby na milion mieszkańców. Gorzej jest jedynie na Łotwie, w Chorwacji, Serbii, Bułgarii i Rumunii. Dla przykładu Niemcy 39, Dania 30, Holandia 39, Wielka Brytania 28, Irlandia 30, Szwajcaria 27, Słowacja 42, Austria 46.