Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 43 (987) Data wydania: 22.10.19
Czytaj e-gazetę

Ceny biletów PKS w górę

20 października nastąpiła duża korekta rozkładów jazdy w komunikacji autobusowej organizowanej przez powiat wodzisławski. Zmiany dotknęły wszystkich 10 linii PKS. Modyfikacji uległ też cennik za przejazdy. Jest drożej.

POWIAT Najpoważniejszą zmianą jest skrócenie linii 31, która dotychczas kursowała pomiędzy Lubomią a Wodzisławiem Śl. Zgodnie z nowym rozkładem jazdy autobusy na tej trasie kursują tylko do Bluszczowa.

Z Lubomi w kierunku Wodzisławia Śl. wciąż kursują linie 40 przez Gorzyce oraz 41 przez Zawadę. Linia 31 jest linią uzupełniającą dojazdy do szkół ponadpodstawowych, kursy zostały ograniczone do dni szkolnych w szczycie porannym i w godzinach popołudniowych.

Na linii 32 Wodzisław Śl. – Uchylsko część kursów popołudniowych została ograniczonych tylko do dni nauki szkolnej. Ostatni kurs na tej linii do Uchylska odjeżdża z dworca autobusowego o 17.25, a nie jak dotychczas o 18.15.

Stosunkowo mało zmian jest na linii 33 Chałupki – Odra – Wodzisław Śl., na której został zlikwidowany kurs z Chałupek o 15.55. Skrócono także poranny kurs, który obecnie zaczyna w dni nauki szkolnej z Odry o godzinie 6.05.

Linia 34 nowym kursem o 6.25 została skomunikowana w kierunku Pszowa z linią 42 (z przesiadką w Bluszczowie). Podobnie jest z kursem powrotnym o 16.10. Takie rozwiązanie umożliwia uczniom z gminy Gorzyce sprawniejsze dotarcie do Zespołu Szkół w Pszowie.

Na linii 35 popołudniowy kurs z Wodzisławia do Gorzyczek został opóźniony i odjeżdża o 15.20. Umożliwia to rozładowanie tłoku w autobusie o 15.30 w kierunku Czyżowic i Godowa na linii 36. Na tej linii ostatni autobus z Wodzisławia w kierunku Gołkowic odjeżdża o 21.45 a nie jak dotychczas o 21.20.

Spore zmiany dotknęły także linię 38 do Gołkowic przez Skrzyszów. Zlikwidowane zostały dwa kursy wczesnym rankiem oraz ostatni powrotny z Gołkowic.

Dla uczniów z Lubomi Trawników dojeżdżających do Wodzisławia skomunikowano linię 41 Racibórz – Wodzisław Śl. z przesiadką na przystanku na ulicy Mickiewicza. Na tej linii zmieniły się też godziny odjazdów niektórych kursów wieczornych w obu kierunkach.

Dosyć spore zmiany dotknęły linię 42 Wodzisław – Buków przez Pszów, Nieboczowy. Poranny kurs z Bukowa o 6.53 i powrotny z Wodzisławia Śląskiego o 15.15 kursuje przez Bluszczów umożliwiając dojazd i powrót młodzieży do Pszowa.

Więcej za bilety

Od 20 października uległy także modyfikacji opłaty za przejazdy. Bilety jednorazowe, w niektórych strefach za przejazdy na terenie powiatu wodzisławskiego, podrożały o 50 gr. W podróżach poza powiat ceny wzrosły o 50 gr lub o 1 zł. Odpowiednio podrożały również bilety miesięczne. Wprowadzona została także niewielka opłata za przejazdy w weekendy. Na terenie powiatu wynosi nie więcej niż 1 zł, poza powiatem do 3 zł. Z kolei zachowane zostały bezpłatne przejazdy dla dzieci do lat 7 oraz dla seniorów powyżej 70 roku życia. Korzystny dla stałych pasażerów jest w dalszym ciągu zakup biletów 45–dniowych, ich cena jest zazwyczaj tylko kilkanaście złotych większa niż miesięcznego.

– Wymaga podkreślenia, że opłaty podnoszone są po raz pierwszy od 2012 r. Ich modyfikacja podyktowana jest koniecznością zrównoważenia rosnących kosztów, a także trudną sytuacją finansową gmin współfinansujących komunikację – tłumaczy Wojciech Raczkowski ze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl.

Przypomnijmy, że powiat wodzisławski wspólnie z gminami Godów, Gorzyce, Lubomia oraz powiatem raciborskim wyda w tym roku na powiatowe przewozy pasażerskie 3,4 mln zł. Samorządowcy liczyli na pieniądze z rządowego funduszu rozwoju przewozów autobusowych, jednak niekorzystne dla powiatu zapisy, jakie znalazły się w ustawie, uniemożliwiły ich pozyskanie, ponieważ rząd nie przewiduje wsparcia dla linii już istniejących. (red.)