Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 39 (983) Data wydania: 24.09.19
Czytaj e-gazetę

Rzecznik Praw Pacjenta wytknął szpitalowi poważne błędy

Pacjent wymagał leczenia kardiologicznego, a nie leczenia internistycznego i obserwacji, a za niedopuszczalne należy uznać kwestie związane organizacją udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym komunikacją i współpracą pomiędzy poszczególnymi jednostkami szpitala - to tylko niektóre zastrzeżenia rzecznika.

WODZISŁAW ŚL., RYDUŁTOWY Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowania wyjaśniające, które dotyczyły nieprawidłowości na szpitalnych oddziałach ratunkowych i izbach przyjęć szpitali z województwa śląskiego, w tym w Powiatowym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Rydułtowach i Wodzisławiu Śl. Rzecznik wytknął szpitalowi sporo zaniedbań.

Śmierć 35-latka

Przypomnijmy, że w marcu na izbę przyjęć szpitala w Wodzisławiu Śl. zgłosił się 35-letni pacjent z Zawady. Mężczyzna uskarżał się na ból w klatce piersiowej. Ponad 10 godzin czekał na izbie na przyjęcie do szpitala. W tym czasie pacjentowi wykonano m.in. badanie EKG oraz badanie krwi. Mężczyzna został też przewieziony do szpitala w Rydułtowach, ale z uwagi na brak miejsc odesłano go z powrotem do Wodzisławia (później okazało się, że miejsca były). Ostatecznie pacjent trafił do szpitala w Raciborzu, w którym nocą po reanimacji zmarł.

Mnóstwo uchybień

Rzecznik Praw Pacjenta dokładnie analizował bulwersującą sytuację, po czym stwierdził szereg nieprawidłowości. Przed wszystkim pacjent wymagał leczenia kardiologicznego, a nie leczenia internistycznego i obserwacji.

Rzecznik przypomniał, że personel medyczny szpitala w Wodzisławiu Śl. przyjął pacjenta z rozpoznaniem w wywiadzie: ból w klatce piersiowej, tachykardia. Również pacjent potwierdził ból w klatce piersiowej, a w badaniach wykazano tachykardię. Dolegliwości utrzymywały się od ponad 5 godzin do czasu przybycia do szpitala. Jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta, w tej sytuacji lekarz z wodzisławskiej izby przyjęć powinien w pierwszej kolejności jak najszybciej potwierdzić lub wykluczyć postępujące niedokrwienie mięśnia serca – zawał. Co ważne - pacjent powinien zostać przekazany do ośrodka kardiologicznego.

– Pomimo bólu w klatce piersiowej pacjent nie otrzymał leczenia empirycznego na podstawie objawów. Pacjentowi podano tylko relanium, metocard i glukozę z magnezem i potasem - wylicza kolejne uchybienia Rzecznik Praw Pacjenta. Nie wdrożono też szybkiej diagnostyki kardiologicznej (wynik EKG nie jest jedynym i najważniejszym czynnikiem świadczącym o wystąpieniu lub niewystąpieniu zawału serca).

Rzecznik uznał też, że za niedopuszczalne należy uznać kwestie związane organizacją udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym komunikacją i współpracą pomiędzy poszczególnymi jednostkami szpitala, tj. szpitalem w Wodzisławiu a szpitalem w Rydułtowach. Pacjent został odesłany z powodu braku miejsc w szpitalu w Rydułtowach. Nie była to jednak prawda, bo w tym czasie szpital dysponował wolnymi łóżkami. - Z danych zawartych w dokumentacji jednoznacznie wynika, że w dniu 19 marca 2019 r. w oddziale chorób wewnętrznych z pododdziałem geriatrycznym w Rydułtowach leczono łącznie 52 pacjentów, co wskazuje na fakt, iż pozostało 15 wolnych łóżek - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta.

Zalecenia

W tej sytuacji Rzecznik Praw Pacjenta 28 sierpnia skierował do szpitala w Wodzisławiu Śl. i Rydułtowach pismo, które zawiera m.in. zalecenia. Nowy dyrektor szpitala Krzysztof Kowalik zapewnia, że traktuje tę sprawę pierwszoplanowo i zalecenia zawarte w piśmie Rzecznika Prawa Pacjenta są obecnie poddawane szczegółowej analizie. - Sprawa doprecyzowania procedur mających na celu poprawę bezpieczeństwa pacjentów oraz zapewnienia właściwej komunikacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi szpitala, jest dla mnie priorytetowa - podkreśla dyrektor szpitala Krzysztof Kowalik, który 1 września zastąpił na tym stanowisku Dorotę Kowalską.

Rzecznik Praw Pacjenta dał szpitalowi maksymalnie 30 dni na to, by ten zajął stanowisko. - W związku z tym pełne stanowisko dyrekcji PPZOZ otrzymają państwo niezwłocznie po udzieleniu odpowiedzi do Rzecznika Praw Pacjenta - zapewnia naszą redakcję nowy dyrektor.(mak), (art)