Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 19 (964) Data wydania: 07.05.19
Czytaj e-gazetę

Radni chcą kolei do Jastrzębia

Wodzisławscy radni chcą przywrócenia połączenia kolejowego między Wodzisławiem i Jastrzębiem. Większością głosów przyjęli apel w tej sprawie. Sceptyczny był prezydent Mieczysław Kieca. Powód? Spora część dawnej linii kolejowej pomiędzy tymi dwoma miastami jest obecnie trasą rowerową wybudowaną za unijne pieniądze. A za trwałość tego projektu odpowiadają samorządy, m.in. Godów.

WODZISŁAW ŚL. W październiku ubiegłego roku został przedstawiony rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+”. Jednym z jego z punktów jest stworzenie połączenia kolejowego na trasie Wodzisław Śl. – Jastrzębie Zdrój.

W przeszłości takie połączenie istniało. Była to linia nr 159 biegnąca z Orzesza do Wodzisławia, m.in. przez Jastrzębie i Godów. W czerwcu 1997 r. została ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego na odcinku Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój, a dwa lata później ustał na niej ruch towarowy. Kilka lat później zaczęto rozbierać tory i część wiaduktów kolejowych.

Subregion nie rekomendował

Program „Kolej+” wzbudził ogromne emocje. Samorządowcy wskazywali, że nie można mówić o rewitalizacji linii, a po prostu o jej odbudowie, co na dziś dzień wydaje się nierealne. W połowie marca Zarząd Subregionu Zachodniego poparł wniosek władz Jastrzębia–Zdroju dotyczący utworzenia linii kolejowej Jastrzębie–Katowice, ale nie przez Wodzisław, po dawnej trasie biegnącej również przez gminę Godów i Gorzyce. Dlaczego? Po pierwsze samo Jastrzębie stoi na stanowisku, że wariant Jastrzębie–Katwowice, przez Wodzisław nie ma sensu, bo podróż do stolicy województwa z Jastrzębia potrwa wtedy za długo. Dlatego Jastrzębie woli trasę przez Pawłowice i Żory. List intencyjny w sprawie krótszego przebiegu linii do Katowic samorządowcy z zainteresowanych gmin podpisali w Jastrzębiu jeszcze w połowie ubiegłego roku.

Po drugie, kilka lat temu o przejęcie terenów po dawnej linii nr 159 ubiegała się m.in. gmina Godów. Tereny zostały jej przez kolej przekazane, po czym gmina rozpoczęła realizację unijnego projektu „Żelazny Szlak Rowerowy” wspólnie z Jastrzębiem Zdrojem, Zebrzydowicami, czeską Karviną i Petrovicami u Karvine. Docelowo w ramach projektu w Godowie powstanie łącznie ponad 4 km w ścieżek o wartości prawie 5 mln. Część ścieżek jest już gotowa i oddana do użytku. Łącznie – dla wszystkich partnerów – wartość projektu to ponad 30 mln zł. Samorządy obawiają się, że jeśli linia kolejowa miałaby zostać odtworzona, to ścieżki będą musiały zniknąć. A co za tym idzie – samorządy musiałyby oddać unijne pieniądze wraz z odsetkami. Bo trwałość projektu musi wynosić 5 lat.

Radni: są różne warianty

Innego zdania jest większość wodzisławskich radnych. Na ostatniej sesji rajcy przyjęli stanowisko, w którym popierają przywrócenie połączenia kolejowego Wodzisław Śląski–Jastrzębie Zdrój. – Przywrócenie tego połączenia oprócz możliwości atrakcyjnego połączenia miasta Jastrzębie–Zdrój z Katowicami, umożliwi także budowę spójnej i atrakcyjnej siatki kolejowych połączeń pasażerskich łączącej ze sobą poszczególne miasta Subregionu Zachodniego. Przedsięwzięcie to stanowi również doskonałą okazję do budowy postulowanej od wielu lat stacji kolejowej Wodzisław Śląski–Centrum, o którą miasto dotychczas zabiegało odrębnie – brzmi fragment przyjętego przez wodzisławską radę miasta apelu. – Odcinki Jastrzębie Zdrój–Wodzisław Śląski i Jastrzębie–Zdrój–Pawłowice Śląskie nie powinny być traktowane jako odcinki wzajemnie ze sobą konkurujące, ale jako uzupełniające się elementy ciągu kolejowego Wodzisław Śląski–Pawłowice Śląskie – brzmi kolejny fragment stanowiska rady.

Radny Adrian Jędryka argumentował, że chodzi o utworzenie połączenia kolejowego Wodzisław–Jastrzębie „w jednym z kilku możliwych wariantów trasy”. – Są różne warianty tego połączenia kolejowego. To wcale nie musi być wariant związany z odtworzeniem dawnego odcinka. To inwestor będzie decydował który wariant jest najbardziej optymalny i najbardziej realny. Czy ma wiązać się z odtworzeniem starego odcinka i wypłatą odszkodowań, czy z innym wariantem. My jako rada patrzymy pod kątem interesu miasta. Jest uzasadnione, by połączenie kolejowe pomiędzy Wodzisławien i Jastrzębiem istniało – mówił radny.

Tego samego zdania był radny Józef Szymaniec. – My nie podejmujemy decyzji o sposobach realizacji, a o intencji. Rozumiem obawy, ale trzeba postawić sobie pytanie, czy dla wodzisławian istnienie takiej linii będzie korzystne? Moim zdaniem tak – podkreślił. – Intencja jest taka, by Wodzisław nie został pominięty przez kolej – dopowiedział przewodniczący rady miasta Dezyderiusz Szwagrzak.

Innego zdania był m.in. radny Eugeniusz Ogrodnik. W jego opinii podejmowanie apelu, którego realizacja docelowo może narazić inne gminy na straty finansowe, jest niewłaściwe.

Podobnego zdania był prezydent Mieczysław Kieca. Podkreślał, że program „Kolej+” nie został w żaden sposób skorelowany z zaciągniętymi wcześniej przez samorządy zobowiązaniami finansowymi. A także, że żaden z przedstawicieli kolei nie mówi, by dla samorządów była przewidziana jakakolwiek rekompensata, gdyby „Żelazny szlak” został zlikwidowany. – Odpowiadamy za Wodzisław, ale przecież żyjemy w otoczeniu, z partnerami z innych samorządów – mówił prezydent.

Koleje są sceptyczne

Mieczysław Kieca poruszył jeszcze jeden wątek. Chodzi o treść pisma wystosowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe do Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. W piśmie tym PKP odnosi się do transportowych projektów inwestycyjnych. W tym do planów otworzenia linii kolejowej Jastrzębie–Żory–Katowice. W piśmie tym czytamy: „Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przesłanym w styczniu opcja połączenia Jastrzębia z Katowicami przez Wodzisław Śląski może być rozpatrywana jako jeden z wariantów. Jednakże Województwo Śląskie wskazuje, że w przypadku połączenia Jastrzębie–Katowice czas przejazdu nie może przekroczyć jednej godziny”. – Takie było wskazanie Województwa Śląskiego ze stycznia. Jeśli popatrzymy na prędkość transportową, to nie ma technicznej możliwości uzyskania przejazdu poniżej 60 minut na odcinku Katowice–Jastrzębie przez Wodzisław – powiedział prezydent. Dodać do tego należy, że również samo PKP PLK nie ujęło rewitalizacji linii kolejowej z Jastrzębia do Wodzisławia na liście priorytetów inwestycyjnych do roku 2023, choć taki okres realizacji zakłada program „Kolej +”. W marcu mówiła o tym naszej gazecie Katarzyna Głowacka, z biura prasowego PKP PLK S.A. Zaś Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury przypomniał w wywiadzie dla naszej gazety, że realizacja inwestycji będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu (minimum 15% wartości projektu kwalifikującej się do wsparcia), co stanowi obligatoryjny wymóg.

W świetle tego wszystkiego, chyba retoryczne jest pytanie o jakąkolwiek szansę na odbudowę linii z Jastrzębia do Wodzisławia? Magdalena Kulok, Artur Marcisz