Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 10 (955) Data wydania: 05.03.19
Czytaj e-gazetę

Linia kolejowa z Jastrzębia do Wodzisławia? Jak samorządy wyłożą kasę

Informacja o możliwej rewitalizacji linii kolejowej nr 159 wzbudziła spore emocje. Pomysłodawcy zaznaczają jednak, że rewitalizacja będzie możliwa dopiero wtedy jeśli w sprawę zaangażują się samorządy. To o tyle dziwne, że w żaden samorząd powiatu wodzisławskiego o rewitalizację linii nie zabiega.

POWIAT Przypomnijmy, pod koniec stycznia PKP S.A. poinformowało pisemnie gminę Godów o wstrzymaniu przekazania nieruchomości w śladzie linii nr 159 w Godowie (chodzi o działkę przy dawnym dworcu PKP), ze względu na możliwą odbudowę tej linii kolejowej. Pismo zaskoczyło włodarzy Godowa. Ci przypomnieli, że spora część nieruchomości, którymi biegła linia nie należy już do Skarbu Państwa, a jest własnością gminy Godów, która na przekazanych dawniej przez PKP nieruchomościach, znajdujących się w śladzie linii 159 wybudowała fragment ścieżki rowerowej, a podobną planuje w tym roku budować w Łaziskach, również po dawnym śladzie tej linii. Jak się okazało, już w październiku 2018 r. rewitalizacja linii kolejowej nr 159 została zapowiedziana w rządowym programie Kolej Plus, opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Termin realizacji programu założono na lata 2019 – 2023.

Długie czekanie na odpowiedź

Po informacji jaka dotarła do Godowa, padły pytania o sensowność ekonomiczną odbudowy linii, która połączyłaby Wodzisław z Jastrzębiem, a również o to, jak linia miałaby krzyżować się z autostradą A1. W dodatku pojawiły się wątpliwości, czy Ministerstwo Infrastruktury aby na pewno jest dobrze zorientowane w aktualnym stanie tej linii, którą faktycznie trzeba na nowo wybudować, wraz ze wszystkimi wiaduktami, biorąc pod uwagę również kwestie własnościowe, czyli konieczność odzyskania przekazanych wcześniej nieruchomości.

Z tymi pytaniami 31 stycznia zwróciliśmy się zarówno do PKP S.A, które wysłało do UG w Godowie wspomniane pismo, jak i do Ministerstwa Infrastruktury, które ogłosiło program Kolej Plus. Obie instytucje długo nie odnosiły się do naszych pytań. PKP S.A. najpierw stwierdziły, że sprawą zajmuje się PKP Polskiej Linie Kolejowe. Ostatecznie jednak to PKP S.A sformułowało odpowiedź, która została nam przesłana 19 lutego.

Odbudowa tej linii nie jest priorytetem

Lakoniczna odpowiedź zaskakuje i brzmi: Odbudowa linii kolejowej nr 159 od Jastrzębia Zdroju do Wodzisławia Śląskiego nie jest ujęta na liście projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji do 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP S.A. Takie stanowisko kłóci się z zapisami programu Kolej Plus, w którym linia została wpisana do realizacji na lata 2019-2023. Głowacka zaznacza, że Bardziej realna jest możliwość odbudowy połączenia z Katowic do Jastrzębia Zdroju. - PKP PLK prowadzą rozmowy z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego odnośnie możliwości sfinansowania studium wykonalności dla tego połączenia – wyjaśnia Głowacka.

Linia będzie jak samorządy się dołożą

Jeszcze dłużej na nasze pytania odpowiadało Ministerstwo Infrastruktury, które na sformułowanie swojego stanowiska potrzebowało prawie 4 tygodni. Odpowiedź, która trafiła do naszej redakcji 26 lutego również niewiele wyjaśnia. - Ze względu na obecny etap prac nad Programem, nie są jeszcze znane szczegółowe zakresy poszczególnych inwestycji – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że zestawienie inwestycji, które znalazły się w programie Kolej Plus, stanowi katalog otwarty. Co znaczy, że mogą do niego zostać dołączone inne połączenia, jak i również mogą z niego wypaść te, które zostały już tam ujęte. Jeden konkret dotycząc programu Kolej Plus, a więc i linii kolejowej nr 159, jest. - Realizacja inwestycji będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu (minimum 15% wartości projektu kwalifikującej się do wsparcia), co stanowi obligatoryjny wymóg – dodaje Huptyś. - Temat ten na razie nie był poruszany w naszym mieście. Nikt w tej sprawie się z nami nie kontaktował – mówi Anna Piguła-Szweda, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Wodzisławiu. Dodajmy, że żaden z samorządów powiatu wodzisławskiego o rewitalizację linii kolejowej nr 159 nie zabiega. - Wątpię, by któryś z samorządów miał i dał pieniądze na odbudowę tej linii – mówi wprost Mariusz Adamczyk, wójt Godowa. (art)