Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 19 (912) Data wydania: 08.05.18
Czytaj e-gazetę

80-latek i 77-latka z długami za telefon na ponad 100 tys. zł

Prawie 26 tys. osób po 65 roku życia nie płaci rachunków za telefon. Ich łączna zaległość wpisana do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynosi już prawie 57,6 mln zł. Wśród seniorów niepłacących za rozmowy jest więcej kobiet, mimo że według badania* zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor – co trzecia kobieta nie posiada komórki. Najstarszym dłużnikiem telekomunikacyjnym jest 80–letni mieszkaniec Elbląga, którego dług przekracza 40 tys. zł.

Wśród seniorów jest 13997 kobiet i 11835 mężczyzn, którzy za niepłacenie za telefon trafili do Rejestru Dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Na panie przypada 54 proc. z 57,6 mln zł zaległości seniorów względem operatorów. Średni dług telefoniczny osoby po 65 roku życia wynosi 1613 zł. Składają się na niego zarówno rachunki za telefon komórkowy jak i stacjonarny.

Z badania zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że co czwarty senior nie posiada telefonu komórkowego, częściej są to kobiety – bo co trzecia (34 proc.), podczas gdy wśród panów nie ma komórki jedynie co siódmy (14 proc.). Choć należy zauważyć, że w najmłodszej grupie seniorów 65–74 lata rozpowszechnienie telefonów komórkowych wynosi 80 proc. z czego 30 proc. to smartfony. Komórki są zdecydowanie częściej w posiadaniu mieszkańców największych miast (85 proc.) niż wsi (63 proc.).

Jeśli już 65–latek czy też starszy klient decyduje się na telefon, to aparatem pierwszego wyboru jest telefon z przyciskami. Dwie trzecie dysponuje aparatem z przyciskami, a tylko co trzeci z ekranem dotykowym. Z duchem czasu chętniej idą panowie i smartfonem może się pochwalić – 31 proc. mężczyzn i tylko mniej niż co piąta seniorka (18 proc.). Badani odpowiedzieli też na pytanie: Czy zdarza im się na co dzień korzystać z internetu? 32 proc. przyznało, że tak. I w tym przypadku również widać różnice w zachowaniu w zależności od płci, bo częściej do wirtualnego świata zaglądają mężczyźni (41 proc.) niż kobiety (26 proc.). Internet chętniej wykorzystywany jest także przez osoby z większych miast (ok. 45 proc.) niż ze wsi (22 proc.).

– Pocieszający jest fakt, że seniorzy stanowią tylko 8 proc. wszystkich dłużników telekomunikacyjnych. Najwięcej niepłacących rachunków za telefon przypada na 25 a 34 latków. W tym wieku jest co czwarty wpisany do BIG InfoMonitor dłużnik telekomunikacyjny. Prawie co ósma osoba z kłopotami w spłacie tego rodzaju rachunków nie ma skończonych 24 lat – zaznacza Sławomir Grzelczak prezes BIG InfoMonitor. Dwa razy wyższy jest również przeciętny dług telekomunikacyjny ogółu dłużników wpisanych do BIG InfoMonitor, niż osób po 65 roku życia. Gdy seniorzy mają średnio 1613 zł zaległości z powodu niezapłaconych rachunków telefonicznych, to przeciętna dla wszystkich dłużników telekomów wynosi aż 3249 zł.

80-latek i 77-latka z tysiącami długu za telefon

Najstarszym dłużnikiem telekomunikacyjnym wśród kobiet jest 77–letnia mieszkanka Bydgoszczy, jej dług sięga 73 tys. zł, zaś wśród mężczyzn jest to 80–latek z Elbląga, którego zadłużenie wynosi 40 346 zł.

UE chce tańszych rozmów międzynarodowych ze względu na seniorów

Właśnie m.in. ze względu na seniorów dzwoniących ze stacjonarnych telefonów do pracujących za granicą dzieci i wnuków Unia chce zrobić drugi krok w obniżkach cen rozmów telefonicznych. Po tym jak w zeszłym roku wprowadziła zrównanie opłat roamingowych za rozmowy i SMS–y na terenie Unii z cenami za rozmowy i SMS–y w kraju w którym zakupiony został telefon (Roam Like At Home), teraz zamierza zrównać ceny połączeń międzynarodowych z krajowymi. Ceny rozmów międzynarodowych w ramach UE są średnio trzykrotnie droższe niż opłaty za połączenia w danym kraju. Są też kraje, gdzie stawka ta jest nawet sześciokrotnie wyższa. Działania Unii miałyby pomóc w szczególności ograniczyć opłaty starszym konsumentów. Na razie zmianom przeciwne są telekomy. (red.)

*Badanie zostało wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor, w listopadzie 2017, metodą wywiadów telefonicznych (CATI), na próbie 502 osób przebywających na emeryturze w wieku 65+ lat (kobiety) oraz 65+ lat (mężczyźni). Próba była reprezentatywna dla populacji kobiet i mężczyzn w przyjętych przedziałach wiekowych. Ponad połowę 502 osobowej próby stanowiły kobiety i mężczyźni między 65 a 74 rokiem życia.