Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 44 (833) Data wydania: 01.11.16
Czytaj e-gazetę

MZK uderza w pasażerów z Wodzisławia

Wodzisławianie jako jedyni w Unii Europejskiej nie mogą korzystać z e-biletów MZK

WODZISŁAW Od stycznia 2017 roku wodzisławianie chcący korzystać z autobusów MZK będą skazani na kupowanie biletów u kierowców. Nie będą już mogli podróżować na podstawie e-biletów, gwarantujących tańsze przejazdy. To odwet zarządu MZK za decyzję władz Wodzisławia, odmawiającą płacenia za autobusy Związku przejeżdżające przez teren miasta.

Inni dokładają

– Interweniowaliśmy pisemnie, przekonywaliśmy władze miasta na sesjach Rady Miejskiej w Wodzisławiu, jednak nasze argumenty do prezydenta i miejscowych radnych nie docierały – mówi Daniel Wawrzyczek, przewodniczący MZK.

Zarząd związku przypomina, że do końca 2012 r., kiedy Wodzisław był członkiem MZK, dofinansowywał komunikację dla swoich mieszkańców. Po wystąpieniu ze związku już tego nie robi, choć wodzisławianie dalej jeżdżą autobusami MZK. W efekcie część generowanych przez nich kosztów pokrywa dziesięć innych gmin w Związku. Według wyliczeń kursy autobusów na terenie Wodzisławia kosztują MZK rocznie około 2,5 mln zł, a wpływy z biletów sięgają 300 tys. zł. – Biorąc pod uwagę fakt, że naszymi liniami na terenie Wodzisławiu podróżują nie tylko wodzisławianie, uważamy, że roczna dotacja powinna wynosić co najmniej 800 tys. zł – argumentuje Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK.

Przystanki jednak zostają

Władze Wodzisławia przekonywały, że nie mają podstaw do dokładania się do budżetu MZK. Zabezpieczyły interes swoich mieszkańców, organizując komunikację miejską. A MZK, chcąc pieniędzy za autobusy jeżdżące po terenie kilku gmin, powinien się zwrócić do samorządu wyższego szczebla, np. powiatu.

Władze MZK zapowiadały, że w razie odmowy Wodzisławia zlikwidują część przystanków na terenie tego miasta. Zrezygnowały z tego, ponieważ doszły do wniosku, że utrudniłyby życie mieszkańcom gmin należących do Związku, chociażby z Pszowa, Mszany czy Rydułtów.

Wszyscy poza wodzisławianami

– W tej sytuacji, po przeprowadzeniu analizy prawnej, Zarząd MZK podjął decyzję o dezaktywacji biletów okresowych (miesięcznych, dwuty-godniowych i tygodniowych), którymi posługują się mieszkańcy Wodzisławia. Od stycznia przyszłego roku będą musieli oni kupić bilet u kierowcy, który jest znacznie droższy – wyjaśnia Daniel Wawrzyczek.

Decyzja MZK uderzy w sporą rzeszę wodzisławian. W pierwszej połowie 2016 r. zarejestrowali ponad 1600 e-biletów okresowych.

Władze Wodzisławia dowiedziały się o decyzji MZK z internetu. – Informację odczytuję w ten sposób, że wszyscy mieszkańcy Polski, ba, wszyscy mieszkańcy Unii Europejskiej mogą zakupić e-bilet poza mieszkańcami Wodzisławia. W artykule nie znalazłem bowiem zapisu, że e-bilet dotyczy tylko gmin zrzeszonych w MZK – komentuje Mieczysław Kieca.

Pokażcie papiery

Prezydent Wodzisławia ma poważne wątpliwości, czy decyzja MZK wykluczająca część klientów z dostępu do usługi jest zgodna z prawem. Dlatego jego zastępca Dariusz Szymczak zwrócił się do MZK w trybie dostępu do informacji publicznej o pokazanie dokumentów, na podstawie którym podejmowano decyzję. – Bo zaraz dojdziemy do sytuacji, że jeżeli ktoś nie jest mieszkańcem Śląska, to nie będzie mógł kupić sieciówki Kolei Śląskich – mówi prezydent.

(tora)


Biorąc pod uwagę tłumaczenia MZK zastanawia nas, za co w takim wypadku płaci około 1,5 mln zł rocznie Rybnikowi, który nie jest członkiem Związku. Rafał Jabłoński z MZK tłumaczy, że miasto Rybnik wykonuje częściową komunikację na terenie Radlina, Rydułtów i Pszowa, a więc miast należących do MZK. – Dlatego też MZK rekompensuje częściowo koszty na podstawie porozumienia z miastem Rybnik – niejako zleca te usługi miastu i za nie płaci. Podobnie sprawa mogłaby wyglądać w przypadku Wodzisławia. Miasto mogłoby (w ramach porozumienia) rekompensować koszty MZK, który zapewnia częściową komunikację na terenie Wodzisławia – mówi Rafał Jabłoński.