Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 7 (796) Data wydania: 16.02.16
Czytaj e-gazetę

Nie wożą koleją, bo im się nie opłaca

- Jest wolność. Wójt nie nakaże przedsiębiorcom, by korzystali z kolei. Nie ma też możliwości, by zakazać transportu po drogach publicznych - podkreśla wójt Lubomi, Czesław Burek.

LUBOMIA Po naszej publikacji „Lubomia - wpływy z eksploatacji jak w górniczym Radlinie” (gdzie piszemy o tym, że na terenie gminy jest kilkanaście żwirowni, a wpływy do budżetu z tytułu opłat eksploatacyjnych wynoszą już ponad 1,16 mln zł), rozgorzała dyskusja. Internauci zadają w komentarzach pod artykułem pytanie, dlaczego żwir nie jest wywożony koleją?

Niszczą drogi

- Takie rzeczy tylko w Polsce, żeby tuż pod nosem żwirowni-kopalni była linia kolejowa, którą zamykają, a cała produkcja z tak dużych przedsiębiorstw jak kopalnie żwiru jechała lokalnymi drogami i je niszczyła. Gratulacje! - napisał jeden z czytelników portalu nowiny.pl.

W tej sytuacji zapytaliśmy o to samo wójta Lubomi. Dla Czesława Burka sprawa jest oczywista. - Jest wolność. Wójt nie nakaże przedsiębiorcom lub rządowi, by korzystali z kolei. Nie ma też możliwości, by zakazać transportu po drogach publicznych. Jeśli drogi wojewódzkie czy powiatowe mają określoną nośność, a przedsiębiorca mieści się w tych ramach, może z tych dróg korzystać. To elementarna wiedza - podkreśla wójt Lubomi.

Biznes to biznes

Następna kwestia, to podejście biznesowe. Gdyby firmom opłacał się transport kolejowy, skorzystałyby z takiej możliwości. Wójt jako jeden z przykładów podaję firmę Dragados, głównego wykonawcę zbiornika Racibórz. - Firmy, które stanęły do przetargu, kalkulowały koszty transportu i jego sposób. Firma Dragados, która wygrała przetarg, w ogóle nie przewiduje drogi kolejowej - zaznacza wójt.

Gdzie ten przedsiębiorca?

Włodarz Lubomi podkreśla, że być może gdyby linie kolejowe były sprawne, któraś z firm zdecydowałaby się na transport taką drogą. Ale niestety linie sprawne nie są, a koszt ich naprawy to około 10 mln zł. - Kolej nie wyłoży pieniędzy na remont, gmina też nie. Sam robiłem rozeznanie wśród przedsiębiorców. Dowiadywałem się, czy ktoś byłby zainteresowany transportem kolejowym. Jedna z firm stwierdziła, że „być może, ale nie mają pieniędzy, że być może później”. W ostateczności przedsiębiorca nie był zainteresowany - dodaje wójt. - Są insynuacje, że jakiś przedsiębiorca chciałby wozić. To proszę mi go przyprowadzić. Nie interesują mnie plotki - mówi stanowczo wójt.

Kolejna rzecz, to wielość żwirowni. Na terenie gminy Lubomia działa ich kilkanaście. Nie ma monopolisty, któremu opłacałoby się uruchamiać transport kolejowy. - Nie ma koncentracji. To nie jest jedna wielka firma. Nie ma potrzeby jednolitego, komunikacyjnego szlaku kolejowego. Ten wozi trochę tu, tamten tu. Ale większość jednak trafia z naszego terenu albo z Krzyżanowic na zbiornik - zaznacza wójt.

(mak)