Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 27 (1574) Data wydania: 05.07.22
Czytaj e-gazetę

Samorządowcy nadal walczą. Chcą utrzymać naukę języka niemieckiego na tym samym godzinowym poziomie

Nie milkną echa rządowej decyzji o obniżeniu subwencji na nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości. Gminy już odczuwają mniejsze subwencje, które wpływają do budżetów z Ministerstwa Finansów.

Przypomnijmy, 17 grudnia 2021 r. Sejm przyjął poprawkę do projektu ustawy budżetowej na rok 2022, zakładającą zmniejszenie wydatków o 39,8 mln zł w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Pozyskane środki przeznaczono na rzecz zwiększenia rezerwy celowej, w nowo utworzonej pozycji „Środki na nauczanie języka polskiego w Niemczech”. W efekcie minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wydał rozporządzenie zmniejszające tygodniowo liczbę godzin nauki języka. W ślad za decyzją do samorządów popłynie mniej pieniędzy.

Włodarze m.in. powiatu raciborskiego walczą, aby subwencja została utrzymana na dotychczasowym poziomie. – Jesteśmy optymistami – komentował przebieg rozmów z ministrem Czarnkiem burmistrz Krzanowic Andrzej Strzedulla, gdzie samorządowcy szukali pomocy w kwestii rozwiązania tej sytuacji.

Gminy walczą o pieniądze

Wójt Pietrowic Wielkich Andrzej Wawrzynek na ostatniej sesji rady gminy nawiązał do tego problemu, informując, że spotkał się z dyrektorami podległych mu szkół w sprawie arkuszy organizacyjnych na kolejny rok szkolny. – Mamy wiele problemów, jednym z nich jest ukrócenie języka niemieckiego jako ojczystego. Walczymy jeszcze o te pieniądze, obecnie trudno mi powiedzieć jak to się zakończy, staramy się w różnych formach, żeby to wróciło – informował wójt.

Włodarz ma ciągle nadzieję, że środki trafią do gminy na takim samym poziomie co zawsze, a więc nauka języka niemieckiego będzie mogła być realizowana w takim samym zakresie co dotychczas. – Nauka języków wzbogaca naszych młodych ludzi i przygotowuje do odpowiedniego życia – stwierdził Andrzej Wawrzynek w trakcie sesji.

Będzie nauczanie dwujęzyczne?

Burmistrz Krzanowic Andrzej Strzedulla wyliczał z kolei, że samorząd otrzymał już o ponad 200 tys. zł mniej subwencji oświatowej w związku z decyzją sejmu. Mówił, że Mniejszość Niemiecka szuka pomocy w organach wykonawczych Unii Europejskiej, aby decyzję polskich parlamentarzystów uznać jako dyskryminującą.

Włodarz informował, że Mniejszość Niemiecka zwróciła się do krzanowickiego urzędu z apelem, aby utrzymać nauczanie języka niemieckiego na dotychczasowym poziomie, ale samorządu nie stać, aby finansować zadanie z własnych środków, choć burmistrz uznał pomysł za bardzo dobry dla uczniów.

Burmistrz Strzedulla powiedział też radnym, że szkoły mogą funkcjonować w formule dwujęzykowej – poza nauczaniem języka mniejszościowa dodatkowa część przedmiotów również byłaby prowadzona dwujęzycznie. Włodarz rozmówił się już z dyrektorami szkół. – Dyrektorzy mają rozeznać możliwości kadrowe w każdej szkole, czy takowe nauczanie dałoby się wprowadzić. Oczywiście podstawowym warunkiem nauczania w formie dwujęzycznej jest złożenie wniosku przez rodziców. Zobaczymy jak sytuacja będzie się rozwijała – powiedział. Burmistrz przypomniał, że jedna szkoła w powiecie tak funkcjonuje, to placówka w raciborskiej Studziennej – ZSP 4. – Sytuacja jest tam trochę inna, bo oni nie mają stałego obwodu szkolnego. Warunkiem przyjęcia jest złożenie deklaracji przez rodziców. My mamy szkoły obwodowe i tutaj jest pewien problem, bo aby taka nauka mogła być skuteczna, to w każdym z oddziałów musiałaby być 100-procentowa zgodność rodziców, czy dany oddział jest dwujęzykowy, czy jednojęzykowy. Myślę, że do wakacji uda nam się te problemy formalne wyjaśnić i zobaczymy, czy ten pomysł uda się wdrożyć, i to nauczanie dwujęzyczne będzie u nas możliwe.

(mad)