Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 4 (1551) Data wydania: 25.01.22
Czytaj e-gazetę

PK odbiera śmieci na tablecie. 800 ton w 2 tygodnie

W ciągu dwóch pierwszych tygodni wywożenia śmieci z Raciborza przez Przedsiębiorstwo Komunalne dokonał się pełny cykl obsługi wszystkich adresów, gdzie wystawiane są kubły. – Czy stanęliśmy na wysokości zadania? – spytał na konferencji prasowej Dariusz Polowy, kierując pytanie do siedzącego obok prezesa spółki Bogdana Gawliczka.

– Bardzo dobrze nam się udaje odbiór, nawet gdy rzeczywistość wskazuje czasem co innego. Nie zawsze potrafimy się zmieścić w dojeździe do śmietników, żeby je od razu odebrać. Pojawiają się także inne pojemniki, niż się spodziewaliśmy. Ogólnie nie ma kłopotów z realizacją umowy z Miastem – oznajmił B. Gawliczek.

Prezes dodał, że PK robi korekty na bieżąco. W 2 tygodnie spółka z Płoni odebrała od raciborzan 800 ton odpadów (dane tylko z miasta, bez PSZOK–a). – Mieścimy się w wyliczeniach, wszystko jest na dobrej drodze – zapewnił Galiwczek pytany przez Polowego o kalkulację kosztów.

– To cieszy. Daje to szansę na prawidłową realizację umowy. Chcemy, żeby cena usługi była jak najniższa dla podatników i chcemy utrzymać stawkę opłaty śmieciowej – zaznaczył prezydent Raciborza.

Bogdan Gawliczek mówił mediom, że z każdym dniem następuje doskonalenie realizacji harmonogramu. – Jeśli nie można odebrać śmieci danego dnia, to robimy to następnego – powiedział.

Prezydent Polowy pokazał w prezentacji, jak odbywa się nadzór nad odbiorem śmieci. Następuje podwójne i potrójne sprawdzanie każdej zrealizowanej czynności. Każdy pojazd ma kamery – z przodu, z tyłu i z boku. Tak odbywa się kontrola czy usługa jest wykonana. Załoga śmieciarki jest wyposażona w tablet do obsługi systemu. W bazie sprawdzają, gdzie aktualnie jest śmieciarka. Dostępny jest podgląd on–line co się dzieje wokół pojazdu. – Można reagować bezpośrednio, a jak są sytuacje sporne to mamy nagranie. Są przechowywane przez 3 miesiące. Dla PK to dodatkowo materiał poglądowy. – Widzimy, gdzie są problemy i nie trzeba wykonywać wizji lokalnych.

– Ocena działania spółki jest bardzo dobra i może być tylko lepiej. Dzieje się to, co zapowiadaliśmy – podkreślił D. Polowy.

W trakcie konferencji poinformowano także o „Akcji Choinka” – w PSZOK–u odbierane są żywe choinki po świętach.

(ma.w)


Pytania o śmieci

– Oto pytania, jakie skierowaliśmy 18 stycznia do organizujących konferencję przedstawicieli raciborskiego samorządu. Odpowiadał prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Bogdan Gawliczek.

– Prezydent Polowy powtarza często, że liczy na utrzymanie stawki opłaty śmieciowej na obecnym poziomie 21 zł od mieszkańca. Czy to oznacza, że pracownicy PK nie mają co liczyć na podwyżki płac? Wpływów do kasy przedsiębiorstwa nie będzie jeśli cena usług ma być ta sama.

– Nie ma o czymś takim mowy. Złożyliśmy Miastu ofertę, wygraliśmy przetarg i na razie nam się to wszystko spina. Inwestycje w kadrę i sprzęt nastąpiły na początku, w późniejszym okresie chcemy korzystać z tego co zainwestowaliśmy. Rozciąga się to w czasie, ale pewne rzeczy też przyjmowaliśmy, zakładając, że sytuacja będzie się zmieniać. Na razie zapewniam, że mieścimy się w widełkach. Mamy płacone od tony i każda tona to nasz zarobek. My chcemy posprzątać miasto, bo liczymy na to, że im lepiej wysprzątamy, tym wyższy będzie nasz zarobek.

– Jakiego rodzaju korekty w funkcjonowaniu odbioru odpadów są wprowadzane przez PK na bieżąco?

– Posiadaliśmy dotąd dane tzw. wsadowe, ale rzeczywistość w odbieraniu kubłów okazała się inna. O ile na zabudowie jednorodzinnej praktycznie nie ma różnic w naszych danych, to już na zabudowie wielorodzinnej czasami jesteśmy zaskakiwani np. typem pojemnika, bo takie mieliśmy dane. Podjeżdżamy pod adres, a tam stoi coś zupełnie innego niż się spodziewaliśmy. Inne bywają ilości i umiejscowienie kubłów. Dlatego potrzebujemy naszych danych nabytych z pracy, z systemu monitorowania także.

– Pojawiają się uwagi mieszkańców, że śmieci zalegają, że nie są odbierane na czas.

– To nie jest tak, że my czegoś nie potrafimy. Gdyby tak było, to byśmy stali i nic nie robili. Prowadzimy działania i na bieżąco się uczymy, przed odbiorem nie byliśmy w stanie dopasować konkretnie czy np. dany skręt danego pojazdu na pewno odpowiada miejscu na danym podwórku, dopiero to sprawdzamy, pojazdy możemy pozamieniać na trasach, z każdym tygodniem będzie tylko lepiej

– Czy PK ma już wszystko jeśli chodzi o sprzęt potrzebne do odbioru odpadów?

– Każdy z naszych nowopozyskanych pojazdów jest przyporządkowany do danego harmonogramu, ale przyznam, że dodatkowe pojazdy jeszcze się pojawią, uzupełnimy naszą flotę. Zmienimy też pojemniki na odpady - gniazda służące do segregacji.

– Czy któraś z dzielnic Raciborza jest trudniejsza w obsłudze umowy z Miastem? Np. Brzezie z uwagi na swoje „górki”?

– Nie mieliśmy dotąd reklamacji z Brzezia, ale przyznam, że nie wszystkim się zajmuję w przedsiębiorstwie. Tam są pracownicy, którzy merytorycznie się zajmują tą częścią działalności spółki. Niektórzy są nowi, inni są doświadczeni. Wymieszaliśmy te załogi śmieciarek, np. ładowacz jest nowy, ale jeździ z kierowcą, który zna dzielnicę. Podkreślę jeszcze raz, że dopiero teraz mamy nie tylko dane książkowe czy działania wyuczone, ale mamy też nowe, bezpośrednio z terenu. W drugim cyklu się nimi posłużymy i może być tylko lepiej. Proszę też mieszkańców, byśmy wspólnie zadbali o czystość Raciborza.

– Jak powinien postąpić mieszkaniec jeśli uważa, że usługa odbioru śmieci nie jest wykonywana w sposób prawidłowy?

– Bezpośrednio warto zgłaszać, a my szybko zareagujemy. Np. mamy zgłoszenie, że nie odebrano odpadów, a śmieciarka po prostu jeszcze jest w trasie. Albo, że ktoś zapomniał wystawić i czy jeszcze można? Myinformujemy, że tak, ale z zaznaczeniem, że nie pojawi się tam w dwie minuty. Dotychczasowe kwestie sporne już zostały wyjaśnione, a pewne procedury na przyszłość - przyjęte. Jak ktoś uzna, że usługa jest wykonywana nie tak jakby tego oczekiwał to proszę o kontakt z PK - tel. centrali 32 415 35 77 wew. 131 lub 135.