Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 3 (1498) Data wydania: 19.01.21
Czytaj e-gazetę

PKS szuka pomocy gdzie tylko się da

4 mln zł strat wskutek pandemicznego roku i problemy z uzyskaniem pomocy z rządowych tarcz coraz bardziej doskwierają powiatowemu przewoźnikowi. Załoga nie chce słyszeć o ograniczaniu wypłat. Starostwo ma coraz twardszy orzech do zgryzienia w sprawie swojej spółki.

Jak podano w protokole z ostatniego w grudniu 2020 r. posiedzenia zarządu powiatu, straty finansowe w PKS dotyczą wszystkich rodzajów działalności przewozowej (spadek przychodów z biletów jednorazowych, z biletów miesięcznych pracowniczych oraz z biletów szkolnych). Ogółem przychody od osób korzystających z komunikacji publicznej zmniejszyły się o ok. 4 mln zł. Ze względu na nauczanie zdalne w szkołach nie sprzedano biletów miesięcznych za listopad i grudzień 2020 r., nie otrzymano związanej z tym dotacji, a w konsekwencji tego spółka nie uzyskała w tych miesiącach przychodów ze strony klientów. Brak jest również przewozów komercyjnych poza 9. krótkimi kursami dla jednej ze spółek w powiecie.

Mimo trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się spółka, w ostatnim okresie czasu wypracowano oszczędności, w tym w szczególności na wynagrodzeniach pracowników – przekazał prezes Damian Knura zarządowi powiatu.

Średnie wynagrodzenie kierowcy autobusowego wynosi ok. 2,9 tys. zł. Kierowcy nie mają nadgodzin, pracują po 8 godzin dziennie czyli ok. 168 godzin w miesiącu. Gdy PKS pracuje na „pełnych obrotach” kierowcy jeżdżą na ok. półtora etatu (po 220 – 230 godzin miesięcznie), a ich wynagrodzenie wynosi średnio ok. 4,3 tys. zł. Ograniczono ilość zakupionego paliwa do niezbędnego minimum. Nie ma też kosztów remontów autobusów. Funkcjonowania spółki stało się wskutek różnych zabiegów tańsze w przeciągu 10 miesięcy o 3,1 mln zł. Spółka zachowuje płynność finansową. W pierwszej połowie tego roku z PKS odejdzie na emeryturę pięciu pracowników.

Załoga nie zgodzi się ponownie na zmniejszenie wymiaru zatrudnienia do 3⁄4 etatu, tak jak to miało miejsce w okresie od maja do sierpnia. Rozmowy prowadzone ze związkami zawodowymi w tym zakresie zakończyły się fiaskiem – przyznał D. Knura.

Ze względu na kolejne ograniczenia w funkcjonowaniu spółki rekompensata od samorządów musiała być znacznie wyższa. – Mając na uwadze przyszłość transportu w gminach i powiecie włodarze raciborskich samorządów podjęli decyzję o wspólnym kontynuowaniu dofinansowania komunikacji gminno-powiatowej – wyjaśnił na forum zarządu powiatu starosta raciborski Grzegorz Swoboda.

W świetle obowiązującego prawa PKS nie może ubiegać się o żaden rodzaj pomocy z „tarczy” zapewnianej ustawą z dnia 9 grudnia 2020 r. Uzyskanie rekompensaty w postaci takiego dofinansowania w wysokości równej utraconym wpływom ze stosowania ulg ustawowych będzie możliwe dopiero po nowelizacji przepisów. Wcześniej dzięki wsparciu Powiatowego Urzędu Pracy w Raciborzu przewoźnik uzyskał dopłaty do wynagrodzeń w kwocie 615 300 zł. W styczniu 2021 r. spółka powiatu musi opłacić zaległe, odroczone składki ZUS – prawie pół miliona złotych.

Zarząd powiatu uznał, że prezes Knura wystąpi do parlamentarzystów z terenu województwa śląskiego w sprawie pilnej zmiany przepisów prawnych tak, aby z pomocy w ramach „tarczy” mogły skorzystać spółki typu raciborski PKS.

Starosta poruszał na Konwencie Powiatów Województwa Śląskiego temat utrzymania komunikacji przez samorządy. Proponował, aby wspólnie wystąpić do rządu o wsparcie finansowe na ten cel.

W styczniu Powiat ponownie przeanalizuje sytuację finansową Spółki. Zarząd Powiatu Raciborskiego polecił naczelnikowi wydziału komunikacji i transportu Andrzejowi Chwalczykowi zintensyfikować działania dotyczące powiatowej komunikacji publicznej. Chodzi o rozeznanie możliwości pozyskania środków finansowych z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.

(opr. m)