Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 1 (1385) Data wydania: 01.01.19
Czytaj e-gazetę

Polska myśl techniczna

– Konstrukcja została całkowicie wykonana w Raciborzu. To robota naszych spawaczy. Fachowcy, których pozyskaliśmy z branży automotive, powiedzieli, że jeszcze w życiu nie spotkali się z tak precyzyjnym wykonaniem klatki konstrukcji – powiedział nam Jarosław Dusiło, wiceprezes Rafako, tuż po prezentacji autobusu, którą zorganizowano 19 grudnia w hali przy ul. Łąkowej w Raciborzu.

Autobus zaprojektowano w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej, które mają mieścić od 20 do 40 miejsc siedzących. e-bus

Rafako ma być napędzany trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 140 kW. Zasilanie to baterie litowo-tytanowe, pozwalające przejechać od 70 do 140 kilometrów na jednym ładowaniu. Samo ładowanie akumulatorów ma zajmować nieco ponad kwadrans. Baterie zostały zamontowane w podłodze, dzięki czemu ograniczono wysokość autobusu.

– Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – mówi Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt e-busa.

– Silnik pochodzi od KOMELA (Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL z siedzibą w Katowicach – red.). To całkowicie polska konstrukcja, zaprojektowana i wykonana do tego autobusu. Baterie też kupujemy w polskiej firmie, tak jak oświetlenie. Gdyby pokusić się o procentowe wyliczenie, ile jest tutaj polskiej myśli technologicznej i wykonania, to byłoby to ponad 90% – mówi wiceprezes J. Dusiło.

Gdzie produkcja?

Prezes Rafako Jerzy Wiśniewski zapowiada, że projekt e-busa ma zostać doprowadzony do końca, czyli homologacji, a więc sprawdzenia zgodności pojazdu z aktualnymi wymaganiami przepisów prawa dotyczącymi m.in. układu hamulcowego, oświetlenia, układu kierowniczego, bezpieczeństwa. Dopiero wówczas będzie można myśleć o rozpoczęciu produkcji autobusów Rafako. Jednak nadzieje, że będzie się to odbywać w Raciborzu, są raczej płonne, gdyż wiązałoby się to z poniesieniem znacznych nakładów finansowych.

– Muszę szczerze powiedzieć, że rozpoczynaliśmy projekt, żeby go wykonywać, jednak dzisiaj sytuacja jest diametralnie inna. Roboty jest na halach dużo, więc ruszenie z produkcją będzie się wiązało ze zwiększeniem zaangażowania w obszarze hal i pracowników, ale też nie ukrywamy, że rozważamy sprzedaż całego projektu bądź wejście z kimś w partnerstwo. Wybierzemy rozwiązanie najbardziej efektywne i najbardziej dochodowe dla Rafako – zapewnia wiceprezes Rafako Jarosław Dusiło.

(żet)