Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 7 (1239) Data wydania: 16.02.16
Czytaj e-gazetę

Tunel nie do przejścia

Mieszkańcy Suminy i Górek Śląskich myśleli, że kolej remontuje dla nich przejście pod torami. – To nie jest tunel dla ludzi. Za przejście grozi surowy mandat – ostrzega Jacek Karniewski z PKP PLK.

Tunel pod torami, leżący dokładnie na granicy Górek Śląskich i Suminy, pozwala mieszkańcom i rowerzystom na skrócenie drogi o prawie trzy kilometry. Torowisko jest w tym miejscu bardzo szerokie, jednak tunel pozwala skrócić drogę, bez konieczności spaceru do najbliższego przejazdu. Tunel wybudowano przed wojną. Przed 1939 rokiem był granicą między Polską a Niemcami, dziś – między powiatem raciborskim i rybnickim. Mieszkańcy korzystają z niego od kilkudziesięciu lat skracając sobie w ten sposób drogę.

Stan tunelu był fatalny. Dwa lata temu mieszkańcy zaczęli go sami wzmacniać stemplami i odgruzowywać. Prace wykonywali mieszkańcy, między innymi emerytowani górnicy. Tunel zabezpieczono prowizorycznie na wzór szalunków w kopalni. W ubiegłym roku tunelem zainteresowało się samo PKP, do którego należy obiekt. Ku uciesze mieszkańców Suminy i Górek Śląskich, ruszył długo wyczekiwany remont.

– Prace zakończyliśmy w styczniu. Wyremontowaliśmy prawie 20 metrów przepustu – mówi naszemu tygodnikowi Jacek Karniewski, rzecznik prasowy katowickiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Słowo przepust, którego używa pracownik PKP jest kluczowe. – To nie przejście a przepust. Służy wyłącznie  do przeprowadzenia nadmiaru wód opadowych z jednej strony stacji na drugą. Nie jest on przeznaczony do  pieszego ruchu  lokalnego, dlatego wewnątrz nie ma oświetlenia. Chodnik roboczy znajdujący się w przepuście służy wyłącznie  dla pracowników nadzorujących jego stan oraz wykonujących zabiegi konserwacyjno-naprawcze – mówi Karniewski.

Jak dodaje, aby przepust stał się przejściem należałoby wykonać szereg przystosowań. Kolej na razie ich nie planuje. – Nie chcielibyśmy, aby komuś w tunelu stała się krzywda. To teren kolejowy i jeśli kogoś w przepuście złapie Straż Ochrony Kolei, to otrzyma mandat tak jak za chodzenie po torowisku – mówi. Z podejściem PKP nie chce się zgodzić Jan Francus, radny z Górek Śląskich. – Ludzie tędy będą chodzić, tak jak chodzili przez ostatnie sto lat. Własnymi rękami odgruzowywaliśmy ten tunel, gdy kolej o nim zapomniała. Kolej jest dla ludzi a nie na odwrót – grzmi mieszkaniec.

(acz)