Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 14 (1143) Data wydania: 08.04.14

Projekt o znaczeniu kontynentalnym

List do redakcji

Obserwacja dewastacji fragmentu sieci kolejowej powinna skłonić lokalne władze do podjęcia wartościowej inicjatywy. Lokalny tygodnik mógłby stworzyć płaszczyznę wymiany opinii i informacji. Sprawa dotyczy uświadomienia potencjalnych, żywotnych interesów dotyczących społeczności zachodnich województw Polski. Mieszkańcy tych regionów powinni, tak jak niegdyś, korzystać z sieci komunikacyjnej na osi Północ-Południe (N-S) od Oslo do Konstantynopola. Szlak ten prowadzi przez Bramę Morawską będącą odwiecznym, naturalnym łącznikiem N-S.

To tędy odbywały się wędrówki ludów, tędy biegł szlak bursztynowy, stąd przyszło chrześcijaństwo – państwo – cywilizacja, tędy podążał Sobieski z odsieczą Wiednia. To tędy w XX w. jeździła Kolej Warszawsko-Wiedeńska, tędy pędził Expres Berlin – Istambuł. Dzisiaj ten łącznik nie działa.

Aby scalić i udrożnić trasę N-S należy zmodernizować odcinek torów Kędzierzyn – Bogumin (linia ta spełnia standardy dla pociągów poruszających się z dużą prędkością). Istniejący projekt jest moim zdaniem traktowany jako lokalny, a winien mieć należną mu rangę i priorytet – projektu o znaczeniu kontynentalnym. Pragnę zwrócić uwagę mieszkańców regionów Szczecina, Poznania, Wrocławia, Opola na istnienie realnej szansy przywrócenia i uruchomienia linii komunikacji kolejowej o zasięgu kontynentalnym N-S.

Obawiam się, że jeżeli łącznik Kędzierzyn – Bogumin nie zostanie oddany do użytku w obecnej perspektywie finansowej UE to z szansą tą pożegnamy się na zawsze. Stąd raciborskie SOS! Zaapelujmy do wszystkich, którzy mają wpływ na bieg zdarzeń o podejmowanie działań, od dołu do góry informując o nich Ministerstwo Infrastruktury. Działając wspólnie otworzymy tę bramę!

Włączenie się do arterii: Oslo, Kopenhaga, Szczecin, Berlin, Poznań, Wrocław, Opole, Kędzierzyn-Koźle, Bogumin, Ostrawa, Wiedeń, Budapeszt, Bukareszt, Sofia, Konstantynopol oraz połączenia sieciowe na węzłach, umożliwi dostęp do wszystkich stolic Europy. Czy wykorzystamy tę szansę? Czy może być bardziej czytelny i oczywisty symbol europejskiej integracji? Czy wolno nam mieć nadzieję, że po trasie będą znów pędziły ekspresy Euro City np. Sultan i Viking? A gdy już będzie klucz do tej bramy to może następnym latem pojedziemy z Oslo do Aten lub z Konstantynopola do Opola. Sądzimy, że o tym też marzy Pani Matka wszystkich kolejarzy. Z niecierpliwością będę oczekiwał informacji o działaniach wspierających rewitalizację komunikacyjnego kręgosłupa na osi N-S.

TKM