Wtorek, 19 marca 2019

imieniny: Józefa, Bogdana, Laili

RSS

Co robimy w sprawie drogi Pszczyna - Racibórz? Nic.

04.06.2011 20:51 | 9 komentarzy | acz

Racibórz póki co niewiele zrobił w kierunku starań o drogę Pszczyna – Racibórz, nasi samorządowcy zapewniają jednak, że nie prześpią szansy.

Co robimy w sprawie drogi Pszczyna - Racibórz? Nic.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Kiedy po roku 2014 Unia Europejska udostępni kolejne środki finansowe, przed drzwiami urzędników decydujących o ich podziale ustawi się kolejka samorządowców. Wśród nich będą również włodarze miast, przez których tereny ma w przyszłości przebiegać droga Pszczyna – Racibórz. Kto wróci z pieniędzmi?

Ile będzie pieniędzy

Wspomniana droga, o której mówi się już blisko trzydzieści lat, to przedsięwzięcie, które przerasta możliwości wszystkich samorządów, przez teren których ma przebiegać, czyli Żor, Rybnika, Rydułtów i Raciborza. Choć finansowana ma być z budżetu państwa, niektóre miasta postanowiły dopomóc szczęściu i już teraz wyłożyć własne pieniądze. Inni czekają. Wśród nich Racibórz. – Moim zdaniem miasto powinno zacząć już działać  – mówi Adam Hajduk starosta raciborski i przewodniczący Subregionu Zachodniego. – Nie wiadomo czy pieniędzy starczy na całość drogi – dodaje.

Będziemy przygotowani

Władze Rybnika przekonały radnych, że warto wyłożyć własne pieniądze. – Zaproponowałem radzie miasta przeznaczenie 3 milionów zł na projekt techniczny drogi. Zdaję sobie sprawę, że decyzje o takich inwestycjach zapadają na szczeblu rządowym. Zawsze jednak pada wtedy pytanie: jak jesteście przygotowani, czym dysponujecie? Czy macie koncepcję, projekt, dokonane podziały geodezyjne, wykupy gruntów, a najlepiej pozwolenie na budowę? Zatem tylko ten samorząd, który logistycznie będzie przygotowany do konkretnego zadania, ma szansę na uzyskanie dofinansowania – mówi Adam Fudali, prezydent Rybnika. – To nie tylko koncepcja lecz konkretne działania – dodaje.

Najpierw się dogadajmy

Mirosław Lenk, prezydent Raciborza wyjaśnia, że nie wyklucza również wyłożenia w przyszłości środków samorządu aby zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania. – Czas pokaże, czy będziemy podejmować prace nad projektem. W przyszłości będziemy rozmawiać nad strategią i to właśnie od tych rozmów będzie wiele zależało. Porównywanie nas do Rybnika nie jest najrozsądniejsze, bo u nich funkcjonuje powiat grodzki i łatwiej opracować plan dla całości. Przypominam, że powiat raciborski również ma swój kawałek drogi w tym ciągu więc działać musimy wspólnie – mówi Lenk.

Pomóżmy marszałkowi

– Idea jest taka, że jeśli chcemy aby ta droga była robiona u nas kiedyś, to musimy marszałkowi pomóc – mówi Hajduk równocześnie tłumacząc, dlaczego nie wierzy w powstanie drogi w najbliższych latach. – Gdy mówimy o pieniądzach na lata 2014 – 2020, to zanim wszystko zostanie podzielone i ruszą konkursy, będziemy mieli lata 2015 – 2016, rozstrzygnięcie przetargów to kolejne lata, szacuję, że 2018 – 2020 albo i później – mówi Adam Hajduk.  Nie jest tajemnicą, że jednym z głównych zadań powołania Związku Miast Subregionu Zachodniego było sprawne doprowadzenie do skomunikowania regionu, między innymi przez drogę Pszczyna – Racibórz. Od marca na jego czele stoi Adam Hajduk. Czy jednak jego ostrożność w podchodzeniu do kwestii wspomnianej drogi nie spowolni dotychczasowych dążeń subregionu do wybudowania drogi?

Wszyscy są za

– Obserwuję podejście Raciborszczyzny do tematu i moim zdaniem jest to podejście bardzo krótkowzroczne – mówi poseł PO Marek Krząkała. –  Wydaje się że Racibórz stawia obecnie na kierunek Rudy – Gliwice. To jednak nie wystarczy. W przyszłości każda droga będzie  na wagę złota bo jeszcze bardziej będzie liczył się czas i szybkość przemieszczania się z miasta do miasta. Skomunikowanie tego rejonu tylko z kierunku Rudy – Gliwice to nieporozumienie bo w przyszłości przestanie być wydolna.  Droga Pszczyna  – Racibórz jest potrzebna dosłownie na wczoraj. Nie wyobrażam sobie aby przy dzisiejszym natężeniu ruchu nie miała dwóch pasów  w każdą stronę – dodaje Krząkała. – Absolutnie nie jestem przeciwnikiem tylko tego kierunku skomunikowania naszego powiatu. Walczyliśmy o poszczególne fragmenty dojazdu do autostrady i to było wówczas realne. Droga w tamtym kierunku ma jednak przepustowość i dwa pasy w każdym kierunku bardzo by się nam przydały – mówi Hajduk.

(acz)

 

 

 

Ludzie:

Adam Fudali

Adam Fudali

Przewodniczący Rady Miasta Rybnika

Adam Hajduk

Adam Hajduk

pracownik RZGW Gliwice, były Starosta Raciborski

Marek Krząkała

Marek Krząkała

Poseł na Sejm

Mirosław Lenk

Mirosław Lenk

Radny Miasta Racibórz, były prezydent.