Marketing internetowy - jak zacząć się nim zajmować?
Bez skutecznego marketingu trudno sobie dzisiaj wyobrazić działalność jakiejkolwiek firmy odnoszącej sukcesy. By wyróżnić się na tle konkurencji, trzeba podejmować właściwe decyzje przy planowaniu działań promocyjnych, rynków zbytu i docieraniu do klientów. Cyfryzacja niemal wszystkich dziedzin życia sprawiła, że na pierwszy plan wybija się marketing internetowy. Ta branża wydaje się na tyle atrakcyjna, że chce w niej pracować coraz więcej osób. Każda z nich zadaje sobie to samo pytanie: od czego zacząć? Podpowiadamy więc, co robić, by odnaleźć się na rynku marketingowców.
Na czym polega praca w marketingu?
Zadania zlecane marketingowcom różnią się w zależności od tego, w jakiej firmie pracuje. Nieco innymi rzeczami będą się zajmować pracownicy wyspecjalizowanej agencji, na czym innym skupiają się marketingowcy pracujący bezpośrednio w firmie.
Najważniejszym celem ich działań jest jednak docieranie przez firmę do klientów i oddziaływanie na nich w taki sposób, by zdecydowali się na produkty czy usługi. Marketingowcy opracowują więc strategie dotarcia do klientów oraz kampanie reklamowe. Muszą poznać potrzeby klientów i odnaleźć kanały, które pomogą do nich dotrzeć.
Do zadań marketingowców należy również analiza rynku i sprzedaży, jak również dbanie o dobry wizerunek przedsiębiorstwa. W skład marketingu wchodzą działania związane z SEO oraz copywritingiem.
Marketing internetowy - jakie wykształcenie będzie konieczne do tej pracy?
Na wielu uczelniach znajdziemy obecnie studia marketingowe. Można je znaleźć zwłaszcza na wydziałach zarządzania czy też komunikacji społecznej. Wielu marketingowców wywodzi się jednak z pokrewnych kierunków, na przykład związanych z PR-em, dziennikarstwem, reklamą czy też informatyką.
Rozpoczęcie pracy w marketingu z wykształceniem kierunkowym jest nieco ważniejsze, ale nie jest wymagane. Ta branża nie jest regulowana, dostęp do niej ma każdy. Najczęściej na takich stanowiskach zatrudnia się jednak osoby z wyższym wykształceniem.
Marketing internetowy - od czego zacząć?
Ważniejsza od wykształcenia jest wiedza. Przygodę z marketingiem można rozpocząć bez względu na wykształcenie, jeśli tylko będziemy do tego odpowiednio przygotowani.
Jak zdobyć wiedzę? Pierwszym krokiem mogą być książki o marketingu. To sprawdzona wiedza, bo ich autorami są zwykle specjaliści, którzy od lat działają w branży. Nie brakuje zarówno książek dla początkujących marketingowców, jak i tych skupiających się na konkretnych wycinkach branży. Najlepsze tytuły znajdziesz na https://www.osmpower.pl/ksiazki-o-marketingu.
Fachową wiedzę można znaleźć również w internecie. Ma tę przewagę nad książkami, że szybko reaguje na zmiany. Do wiedzy z internetu mimo wszystko trzeba jednak podchodzić z większą dozą ostrożności i starannie selekcjonować źródła. Najlepiej korzystać z fachowych blogów o określonej renomie, za którymi stoją konkretne osoby lub firmy.
W internecie popularne są również kursy marketingowe. To dobry pomysł, by rozwinąć wiedzę, a także sprawdzić swoje umiejętności w praktyce. To ona jest bowiem najważniejsza - w marketingu liczy się umiejętne wykorzystywanie konkretnych narzędzi.
Bez praktyki ani rusz
Na kursach często dostajemy punktowe zadania do wykonania, ale może brakować bardziej ogólnego pojęcia o wykorzystaniu konkretnych narzędzi. By poznać je w praktyce, trzeba zacząć działać. Pomocne może być stworzenie “firmowych” profili na Instagramie, Facebooku czy YouTube. Tylko wtedy od środka poznamy mechanizmy funkcjonowania reklam na tych platformach, które są niezwykle ważne w pracy marketingowca.
Kolejnym etapem jest praktyka w firmie. Nawet jeśli agencja czy przedsiębiorstwo od razu nie zaproponuje nam pracy, staż z pewnością okaże się przydatny. W poszukiwaniu pracy w marketingu doświadczenie odgrywa ważną rolę. Może się okazać, że bez stażu czy praktyki nie dostaniemy pracy.
Materiał zewnętrzny