Czym jest internetowa platforma sprzedażowa i jaki biznes można na niej prowadzić?
W dobie Internetu coraz prężniej rozwijają się możliwości reklamowania swojej marki, a także co za tym idzie sprzedaży produktów, czy usług. Handel elektroniczny pierwszy raz w Polsce zawitał w 1997 roku, kiedy to otwarto pierwszy sklep internetowy, a współcześnie jest już on codziennością i nikogo nie dziwi. Sprzedaż internetowa jest oczywistością, poszerza bowiem zasięgi i daje możliwości pozyskania klientów z każdego zakątka Polski, a czasem także i poza jej granicami. Wszystkie zalety e-commerce powodują, iż bardzo duży odsetek firm decyduje się na sprzedawanie swoich produktów w Internecie za pomocą dedykowanej internetowej platformy sprzedażowej. Czym jest taka platforma i kto może skorzystać z jej możliwości, decydując się na jej kupno?
Platforma e-commerce - co to jest i dla kogo?
Sprzedaż internetowa odbywa się za pomocą specjalistycznego oprogramowania SaaS, które jest kompletnym rozwiązaniem w oparciu o przechowywanie danych i aplikacji w chmurze. Zazwyczaj jest ono tak zaprogramowane, by nawet laik poradził sobie z jego obsługą i modyfikacjami strony. Sklep internetowy może otworzyć każdy, kto chce sprzedawać swoje produkty i usługi w Internecie, bez znaczenia, czy wcześniej robił to tylko stacjonarnie, czy jest świeżo upieczonym przedsiębiorcą. Zazwyczaj z możliwości sklepu online korzystają firmy, świadczące sprzedaż w modelu B2C, który nakierowany jest na klientów indywidualnych, lecz na sprzedaż internetową mogą zdecydować się również przedsiębiorstwa działające w modelu B2C i hurtownie. Biorąc zaś pod uwagę branże i profil firmy sprzedaż internetowa sprawdzi się w niemalże każdym przypadku. Za pomocą platformy e-commerce sprzedawać można zabawki, odzież, obuwie, części do samochodu, artykuły papiernicze, książki, a nawet jedzenie i wiele innych.
Zakup platformy sprzedażowej
Skoro już zapadła decyzja o przeniesieniu sprzedaży do Internetu (częściowo lub całościowo), czas wybrać dedykowaną i przede wszystkim odpowiednią platformę, która będzie spełniać wszystkie założenia przedsiębiorstwa. Oprócz oczywistych i przydatnych funkcjonalności, jakie powinien mieć każdy sklep internetowy, równie ważne jest, by wybrana platforma sprzedażowa była możliwie łatwa w obsłudze. Warto zainwestować w takie rozwiązania, które będą posiadały też oprócz podstawowej możliwości sprzedaży, obsługi klienta również inne dodatkowe funkcje, przydające się niekiedy w przedsiębiorstwa np. integracje z systemami magazynowymi ERP, integracje z przewoźnikami, czy integracje z porównywarkami cen i innymi oprogramowaniami. Dobrym przykładem jest tutaj oprogramowanie o nazwie CStore, które jest dedykowaną platformą dla sprzedaży w modelu B2C oraz B2B i posiada naprawdę wiele możliwości indywidualnej optymalizacji sklepu pod wymagania firmy. Po zapoznaniu się z ofertą danego twórcy oprogramowania warto również skontaktować się z konsultantem, który odpowie na wszystkie ewentualne pytanie i pomoże podjąć odpowiednie kroki w celu założenia pierwszego sklepu internetowego. Zdarza się również, że twórcy umożliwiają przetestowanie platformy za pomocą bezpłatnego okresu, czy wersji demo.
Dlaczego warto sprzedawać w Internecie?
Statystyki i możliwości działają na korzyść oprogramowań e-commerce. Według badań przeprowadzanych przez znaną firmę badawczą Gemius z roku na rok na kupowanie produktów w Internecie decyduje się coraz większy odsetek z wszystkich osób mających dostęp i korzystających z Internetu. W 2017 było to ok 54% internautów, a dwa lata później już 62%. Wzrosty są, jak widać bardzo imponujące, a kupowanie przez Internet stało się codziennością dla ponad połowy internautów. Wedle zbieranych danych, najważniejszymi zaletami sklepów internetowych jest m.in. dostępność przez całą dobę 7 dni w tygodniu, możliwość dokonania zakupu bez wychodzenia z domu, a także nieograniczony czas w dokonywaniu wyborów i zapoznawaniu się z ofertą. Jak, więc widać sklep internetowy to dla większości użytkowników ogromne udogodnienie, które pozwala im spokojnie wybrać produkt jaki chcą kupić, o każdej porze dnia i nocy, a także bez wychodzenia z domu, co z pewnością zaoszczędza czas.
Dla drugiej strony, czyli przedsiębiorców rozwiązanie to również jest zbawienne. Nie muszą oni skupiać się na nieustannym kontakcie bezpośrednim z klientem, a także nie muszą posiadać stacjonarnego punktu sprzedaży, jeśli chcą całkowicie skupić się na sprzedaży elektronicznej. Mogą również w prosty sposób zareklamować swój sklep w Internecie za pomocą wybranego kanału marketingu internetowego i tym samym dotrzeć do dużego grona potencjalnych klientów.
Materiał zewnętrzny