Piątek, 6 grudnia 2019

imieniny: Mikołaja, Jaremy, Leontyny

RSS

Faktoring w biznesie – jaką pełni funkcję i jaki jest schemat działania?

20.11.2019 15:57 | 16 komentarzy | (s)

Chociaż wielu przedsiębiorców korzysta z kapitału własnego, spore grono decyduje się na zewnętrzne formy finansowania. Obok kredytu czy leasingu rosnącą popularnością cieszy się faktoring. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy.

Faktoring w biznesie – jaką pełni funkcję i jaki jest schemat działania?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

16,7 tys. firm korzysta z faktoringu – tak przedstawiają się dane po III kwartale 2019 roku opublikowane przez Polski Związek Faktorów (PZF). Rosnącemu zainteresowaniu nie ma się co dziwić – usługi faktoringowe niosą za sobą wiele korzyści.

Faktoring – co to jest?

Faktoring to zewnętrzna forma finansowania, dzięki której przedsiębiorcy mają szansę na pozyskanie środków wynikających z wystawionych faktur na długo przed terminem opłacenia ich przez kontrahentów.

Jak działa faktoring? Istotą jest wykupienie przez faktora (firmę faktoringową) nieprzeterminowanych należności wynikających z faktur. Pieniądze wracają do faktora w momencie, gdy partner biznesowy faktoranta (przedsiębiorcy) ureguluje płatność. Taki mechanizm skraca cykl rotacji środków, dzięki czemu firma może korzystać z pieniędzy właściwie od razu – często nawet w dniu wystawienia dokumentów sprzedażowych, po umieszczeniu ich w systemie faktoringowym.

Poznaj rolę faktoringu

Wiesz już, jak działa faktoring – czas poznać jego rolę w biznesie. Podstawowe zadanie sprowadza się do zachowania płynności finansowej. Dzięki „uwolnieniu” środków z faktur i wymianie ich na gotówkę można uniknąć zatorów płatniczych. Przedsiębiorca otrzymuje bowiem pieniądze dużo wcześniej, niż wynika to z terminu płatności. Z realizowaniem działań związanych z inwestycjami czy regulowaniem bieżących należności nie musi czekać 30, 60 czy nawet 90 dni.

Możliwość utrzymania płynności nie jest jedyną korzyścią wynikającą z faktoringu. Decydując się na taką usługę, można zyskać znacznie więcej. Wśród zalet wymienia się m.in.:

  • zdobycie przewagi konkurencyjnej – przedsiębiorca może wystawiać faktury z odroczonym terminem płatności bez obaw o powstanie zatorów płatniczych,
  • możliwość zbudowania wizerunku wiarygodnej firmy – dzięki regulowaniu własnych zobowiązań przed czasem,
  • możliwość negocjowania rabatów z dostawcami – to również zasługa przedterminowej spłaty należności.

Faktoring to forma finansowania, którą warto rozważyć. Co prawda wiąże się to z dodatkowym kosztem, jednak stanowi on nieznaczną część kwoty widniejącej na fakturze. Dzięki temu usługa nie nadwyręża firmowego budżetu, a pozwala osiągnąć bardzo wiele korzyści.

Materiał zewnętrzny