Składanie korekty zeznania podatkowego
Jednym z podstawowych obowiązków wszystkich podatników, jest składanie cyklicznego, prawidłowego i pełnego zeznania podatkowego. W praktyce jednak zdarzają się sytuacje, że coś przysłowiowo „pójdzie nie tak” i w deklaracji pojawią się błędy. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Czy można jakoś polepszyć swoją sytuację? Jak bronić się przed negatywnymi konsekwencjami błędów?
Błędy na etapie przygotowania pliku – brak negatywnych skutków pomyłek
Podczas pracy i uzupełniania formularza, może zdążyć się wiele błędów i braków. Dopóki nie wysłaliśmy dokumentu do organów, nie powinniśmy jednak zbytnio się przejmować. Zapisanie pliku bez jego wysłania nawet w aplikacji publicznej nie rodzi żadnych negatywnych skutków prawnych. Dopiero złożony nieprawidłowy PIT (w wersji elektronicznej - przez system e-pity lub w wersji tradycyjnej w urzędzie lub na poczcie) wymaga oficjalnej reakcji i poprawienia. W związku z tym, rekomendowanym jest zarezerwowanie sobie odpowiedniej ilości czasu na pracę i zapewnienie możliwości ponownego sprawdzenia dokumentu przed wysłaniem. Taka procedura drugiej weryfikacji może bowiem uchronić podatnika przed koniecznością składania dodatkowych dokumentów do organów podatkowych. Sprawdzając deklarację warto przeczytać ją samemu od początku do końca, analizując nie tylko informacje finansowe, ale również wszelkie inne wprowadzane dane. Dodatkowo, dobrym rozwiązaniem jest poproszenie o pomoc kogoś bliskiego lub specjalistę.
Oficjalna korekta zeznania podatkowego
W przypadku jeżeli faktycznie został złożony PIT z błędami, należy niezwłocznie sprostować nieprawidłowo podane informacje. Jednym z podstawowych obowiązków prawnych podatników jest bowiem podawanie tylko prawdziwych i prawidłowych danych. Złożenie korekty powinno nastąpić jak najszybciej po zauważeniu błędu. Korekta, to nic innego jak ponowne złożenie deklaracji na odpowiednim dla niej formularzu, z tym że w celu złożenia deklaracji należy zaznaczyć, iż jest do dodatkowy czy kolejny dokument (korekta). W ramach poprawianych danych, należy ponownie wypełnić cały dokument – czyli nie tylko zmieniane elementy, ale wszystko. Organy traktować będą bowiem ostatni dokument, jako całość informacji. Jeżeli zaś korekta dotyczy wyliczeń finansowych i wskazuje, że nastąpiła nieodpowiednia opłata zobowiązania podatkowego, należy jak najszybciej uregulować również zaległość wraz z ewentualnymi odsetkami. Nieopłacenie podatku lub zapłacenie go w za niskiej wysokości, jest bowiem kolejnym przewinieniem podatnika, usankcjonowanym prawnie.
Podsumowanie i rekomendacje
Złożenie korekty zeznania podatkowego, może uchronić podatnika od negatywnych konsekwencji popełnianych błędów. Jest jedyną, oficjalnie poprawną, formą poprawienia swoich błędów, które podatnik wykrył już po złożeniu deklaracji podatkowej. Przygotowując korektę, należy dołożyć odpowiedniej staranności, tak aby nie powielić błędów lub nie popełnić nowych. Pomimo potencjalnego zdenerwowania w sytuacji wykrycia nieprawidłowości, warto jednak poświęcić na nią odpowiednią ilość czasu i pracy.
Materiał zewnętrzny