Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Komunikat Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie planowanego od 1 lipca protestu lekarzy

Rzecznik informuje, że każdy ubezpieczony ma prawo do recepty ze zniżką, a obowiązkiem lekarza jest taką receptę wypisać. Każde inne zachowanie lekarza będzie podstawą do podejmowania przez Rzecznika Praw Pacjenta konkretnych działań w ramach przysługujących kompetencji ustawowych.

Rzecznik Praw Pacjenta informuje wszystkich pacjentów oraz świadczeniodawców o działaniach, które zostaną podjęte przez Rzecznika w sytuacji, gdy z dniem 1 lipca br. rozpocznie się protest planowany przez lekarski samorząd zawodowy oraz lekarskie organizacje związkowe polegający na wystawianiu przez lekarzy pełnopłatnych recept w sytuacji, kiedy pacjentom przysługują recepty na leki refundowane.

Rzecznik przypomina, że każdy ubezpieczony pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych w placówce medycznej posiadającej kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia na udzielanie refundowanych świadczeń zdrowotnych, ma prawo do otrzymania recepty z przysługującą mu w danym przypadku zniżką, a obowiązkiem lekarza jest taką receptę wypisać. Każde inne zachowanie lekarza będzie podstawą do podejmowania przez Rzecznika Praw Pacjenta konkretnych działań w ramach przysługujących kompetencji ustawowych.

Każdy pacjent, który znajdzie się w sytuacji wyżej opisanej powinien:
1)    jak najszybciej zgłosić się do dyrektora danej placówki medycznej o wystawienie recepty z należną refundacją,
2)    jeśli nie okaże się to skuteczne - niezwłocznie skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 (nr dla tel. komórkowych i stacjonarnych) czynnej pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00.

Prosimy, aby pacjenci zarówno w zgłoszeniach telefonicznych, jak i pisemnych przekazywali niezbędne dane tzn.: swoje imię i nazwisko, adres, nr tel. kontaktowy, adres placówki, w której została wystawiona recepta, datę zdarzenia, nazwę leku, adres apteki jeśli recepta została już zrealizowana. Jeśli jednak pacjent będzie chciał zachować anonimowość, zostanie to uszanowane i nie wykluczy podejmowania działań przez Rzecznika. Szczegółowa instrukcja dla pacjenta znajduje się w specjalnym banerze na głównej stronie internetowej Biura.

Jeśli pacjent chce być stroną postępowania prowadzonego przez Rzecznika tj. czynnie w nim uczestniczyć, powinien również przesłać do Biura podpisany wniosek w formie pisemnej (pocztą/faksem/elektronicznie - ePUAP).

Rzecznik Praw Pacjenta, w zależności od uzyskanych informacji, będzie wszczynał postępowania wyjaśniające w sprawach indywidualnych z urzędu bądź na wniosek strony, a gdy sygnały od pacjentów dotyczyłyby jednego świadczeniodawcy, Rzecznik może wydać postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Jeżeli świadczeniodawcy nie przekażą w określonym terminie informacji, o które wnioskuje Rzecznik, na świadczeniodawcę może być nałożona kara pieniężna do 50 tys. zł. Natomiast jeśli świadczeniodawca nie odstąpi od bezprawnych praktyk pomimo wydania przez Rzecznika decyzji o uznaniu działań za naruszające zbiorowe prawa pacjentów, może na niego zostać nałożona kara pieniężna do wysokości 500 tys. zł.

W sytuacji jeśli powzięta wiadomość przez Rzecznika Praw Pacjenta będzie wskazywała jednocześnie na domniemaną możliwość popełnienia przez świadczeniodawcę  przestępstwa, Rzecznik zgłosi ten fakt do prokuratury. Informacje o wystąpieniach do świadczeniodawców, jak i prokuratury na bieżąco będą przekazywane Narodowemu Funduszowi Zdrowia.

Niezależnie od tego, pacjent może również samodzielnie skontaktować się z Wydziałem Spraw Świadczeniobiorców właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ. Lekarz, który nie wypisałby recepty na lek refundowany pacjentowi ubezpieczonemu, nie wywiązałby się tym samym z kontraktu zawartego przez świadczeniodawcę z NFZ, za co również przewidziane są sankcje, m.in. kara finansowa do 2% wartości kontraktu.

Decyzja o kierunku podejmowanych działań należy do każdego pacjenta.

Szczegółowa instrukcja dla pacjentów

Jeśli ubezpieczony pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych w placówce medycznej posiadającej zawarty kontrakt z NFZ na udzielanie świadczeń refundowanych, otrzyma od lekarza receptę z pełną odpłatnością, chociaż przysługiwałby mu lek refundowany, powinien:
1)    jak najszybciej zgłosić się do dyrektora danej placówki medycznej o wystawienie recepty z należną refundacją,
2)    jeśli nie okaże się to skuteczne - niezwłocznie skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 (nr dla tel. komórkowych i stacjonarnych) czynnej pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00,
3)    w zgłoszeniu telefonicznym koniecznie przekazać niezbędne informacje tzn.:
- swoje imię i nazwisko bądź dodatkowo imię i nazwisko pacjenta jeśli osoba zgłaszająca nie jest pacjentem,
- adres, nr tel. kontaktowy,
- adres świadczeniodawcy, u którego została wystawiona recepta,
- datę zdarzenia,
- nazwę leku,
- nazwisko lekarza wystawiającego receptę na lek bez należnej refundacji,
- ewentualne uprawnienia (np. kombatant, inwalida wojenny, zasłużony honorowy dawca krwi),
- czy lek przepisany na recepcie dotyczy choroby przewlekłej,
- adres apteki jeśli recepta została już zrealizowana,
- zwięzły opis stanu faktycznego,
4) jeśli pacjent chce być stroną postępowania prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta tzn. czynnie w nim uczestniczyć i być informowanym o poszczególnych etapach, powinien przesłać do Biura podpisany wniosek (zawierający informacje jak w pkt. 3)  w formie pisemnej  (pocztą/faksem/elektronicznie - ePUAP) wraz z:
- jeśli jest to dla pacjenta możliwe - potwierdzeniem złożenia skargi u dyrektora  placówki medycznej,
- kopią recepty  

Niezależnie od powyższego pacjenci mogą się również kontaktować się z Wydziałami Spraw Świadczeniobiorców właściwych wojewódzkich oddziałów NFZ.

Jeśli lekarze odmawiają ubezpieczonym pacjentom wypisania recepty na przysługujący im lek refundowany, pacjent może dochodzić przed sądem cywilnym naprawienia szkody na podstawie art. 415 kodeksu cywilnego. Szkodą może być konieczność zapłacenia przez pacjenta pełnej ceny leku lub też brak możliwości uzyskania od lekarza wypisania recepty na lek refundowany. Jeśli dodatkowo pogorszy się stan zdrowia pacjenta, można dochodzić roszczeń z art. 444 kc za wywołanie rozstroju zdrowia.


Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
www.bpp.gov.pl

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].