Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Co z powiatami?

Rząd proponuje łączenie powiatów i gmin w większe jednostki.

Przygotowana przez MSWiA strategia  określa kierunki działań, jakie należy podjąć, aby podnieść sprawność i efektywność państwa do 2020 roku. Wśród sześciu celów, jakie stawia sobie rząd znalazły się m.in. odpowiednia organizacja państwa zakładająca racjonalne wykorzystanie środków publicznych, poprawa jakości stanowionych regulacji i ochrona praw obywateli.

W ramach poprawy organizacji państwa zakładana jest m.in. racjonalizacja podziału terytorialnego kraju oraz udoskonalenie ustroju samorządowego. Przede wszystkim rząd chce poddać szczegółowej analizie efektywność funkcjonowania powiatów i realizowanych przez nie zadań. Warianty możliwych rozwiązań wraz z rozwiązaniami prawnymi mają zostać wypracowane do 2014 roku. „W ich efekcie możliwe byłoby rozstrzygnięcie o kształcie i koncepcji drugiego stopnia podziału terytorialnego państwa.” – czytamy w dokumencie.

W projektowanej strategii wskazano też na potrzebę pogłębionych badań dotyczących podziału terytorialnego państwa na poziomie gminnym, gdyż, jak napisano „model przyjęty w tym zakresie ponad 20 lat temu, nie uwzględnia znaczącej poprawy infrastruktury komunikacyjnej oraz zwiększenia się zakresu spraw, które mogą być załatwiane przez mieszkańców i innych interesantów przy pomocy środków komunikacji elektronicznej”. Rząd proponuje także wzmocnienie zachęt do łączenia gmin i powiatów w większe jednostki. Zdaniem autorów dokumentu im mniejsza gmina, tym relatywnie więcej wydatkuje środków na utrzymanie swojej administracji, a to z kolei może skutkować ograniczeniem wydatków prorozwojowych (majątkowych).

Poprawie zarządzania ma służyć m.in. wypracowanie i wdrożenie jednolitego systemu budżetów zadaniowych jednostek samorządu terytorialnego w powiązaniu z wieloletnią prognozą finansową, zwiększenie efektywności gospodarki nieruchomościami publicznymi oraz poprawienie przepisów dotyczących polityki przestrzennej. Rząd nie wyklucza też zmian w Konstytucji RP dotyczących m.in. funkcjonowania służby cywilnej na wszystkie urzędy administracji publicznej (rządowej i samorządowej). Projekt strategii „Sprawne Państwo 2020” jest obecnie na etapie konsultacji międzyresortowych. W kwietniu i maju odbyły się konsultacje społeczne projektu, podczas których zgłoszono łącznie 471 uwag.

(raj), PAP –Samorząd 

 

70 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Podpisz się... (91.200. * .160) 30.10.2011 12:02
oceniono 7 razy
3
Zgłoś

zlikwidowac sie powinno jakies dziwne twory jak radlin pszów rydułtowy przeca to dzielnice wodzisławia ile zaoszczedzi panstwo na kasie dla biurokracji i radnych

~Fan Palikota (80.238. * .20) 27.10.2011 22:52
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

Zdecydowanie powinno się zlikwidować powiaty! Są niepotrzebne i pożerają ogromne koszty administracyjne.

~wodnik (89.200. * .113) 25.10.2011 00:29

@J.J. - społeczeństwo (a więc także biurokraci) to "bydło" jak rzekł niejaki Bartoszewski. Koniec epoki już nastąpił, a więc to Ty zejdź na ziemię. Jak herr Tusk rozkaże, to "bydło" pójdzie za swoim guru.

~J.J. (80.238. * .11) 24.10.2011 18:01
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Czy biurokraci pozwolą na likwidacje ciepłych posad? Chyba to żarty......Czy pamiętacie-likwidacja Senatu, zmniejszenie Sejmu, likwidacja 20% biurokracji i.t.d Bzdury bzdury.To urzędnicy tworzą dobrobyt, to dzięki im żyje się lepiej. Zejdzmy na ziemię, byłby to koniec epoki, a może i koniec świata.

~prawda (87.101. * .60) 23.10.2011 16:54
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

wy sobie tu mozecie gadac co byscie chcieli likwidowac ale prawda jest taka ze decyzje zapadna w warszawie a was nikt nie bedzie pytal o zdanie

~COLL. (83.30. * .237) 23.10.2011 16:17
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

surowa krytyka powiatów nic nie da, nikt nie wie, co będzie za miesiąc, pół roku. Jedno jest pewne, powiaty muszą iść do lamusa, za dużo nas podatników kosztują. Pani Kluzik, no cóż, sami jesteśmy winni, na "spadochroniarzy" się nie głosuje. Co ją będzie obchodził jakiś Rybnik, Warszawa, to jest - to.

~do wodnika (80.238. * .20) 23.10.2011 16:02

I tu się mylisz. Starosta rybnicki to bardzo ważna osoba w strukturach PO. Kluzik nie będzie go zwalczać bo jej zależało tylko wejść do sejmu. Śmieszą mnie osoby które mają nadzieję, że pozostawienie powiatu wodzisławskiego z jakimiś ciapowatymi władzami...

~wodnik (89.200. * .113) 23.10.2011 01:19
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Po co się kłócić, przecież wiadomo z nieoficjalnych przecieków z MSW iż w nowym rozdaniu (uchwale sejmowej), w naszym regionie będzie jedyny powiat z siedzibą w Rybniku, oczywiście po degradacji obecnego starosty, który mocno zalazł za skórę p.Kluzik z PO, a Ta jak wiadomo nikomu nie przepuści. Wyborcy zdecydowali, czekamy na decyzje!.

~Miastowy (80.238. * .20) 23.10.2011 00:33
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

Zlikwidować powiaty i KRUS, opodatkować rolników i księży, zmniejszyć administrację w Warszawie!

~aaa (88.208. * .148) 23.10.2011 00:07
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Zlikwidować Powiaty, Pogonić darmozjadów.Jakie to by były oszczędności dla kraju. Myślę ,że to nierealne,Biurokracja nie da się zlikwidować, a wręcz przeciwnie.

~SR do politologa (80.238. * .20) 23.10.2011 00:02
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Chociaż komunikacja w naszym regionie jest kiepska to i tak najłatwiej wszystkim dojechać do ...Rybnika. Zresztą Wodzisław jest miastem które w najbardziej drastyczny sposób w ciągu ostatnich 2-3 lat ogranicza komunikację miejską na przekór np. Rybnikowi czy Jastrzębiu które niczego nie likwidują. W przypadku likwidacji powiatów ziemskich - masz rację. Grodzkie zgarną wszystko. W naszym regionie najbardziej zyska Jastrzębie ale Rybnik jak zwykle też. A co do stworzenia wspólnej komunikacji - jak się do tego zabrać skoro np. Wodzisław uważa, że na komunikację trzeba wydawać co raz to mniej, zamiast zo raz to więcej?! W każdym razie ja jestem za drogi politologu.

~politolog (77.253. * .18) 22.10.2011 23:49
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

SR Co ma powiat rybnicki do powiatu grodzkiego Rybnik? Mylisz powiat rybnicki (Czerwionka-Leszczyny,Świerklany, Jejkowice) z powiatem grodzkim Rybnik a to dwa inne światy.
Spójrz na wydatki budżetów powiatów i miast na prawach powiatu na 1 mieszkańca w 2009 R.:
powiat rybnicki:431
powiat wodzisławski:679
Chcesz czy nie to i tak powiat rybnicki jest jednym z najsłabszych powiatów, wodzisławski jest w środku. Jak najbardziej zgadzam się, że `liczbę etatów w starostwach należy zdecydowanie zmniejszyć a niektóre połączyć. Rybnicki powinien być połączony z powiatem grodzkim. Jednak żeby kilka powiatów likwidować to trzeba mieć opowiednio rozwiniętą komunikację w regionie a tej nie mamy. Myślisz, że wszyscy mają samochody? Powiat wodzisławski to nie tylko Wodzisław, Radlin, Rydułtowy, Pszów czy Marklowice to też gminy Godów, Gorzyce, Lubomia czy Mszana a z tych do Rybnika już jest daleko. Powiat wodzisławski tak samo można połączyć z powiatem grodzkim Jastrzębie albo p. raciborskim.
Wiem, że niektórzy by chcieli wszystko przenieść do Rybnika i dążą tylko do tego żeby im było tylko dobrze ale dopóki nie ma komunikacji na odpowiednim poziomie nie ma na to szans. Dlaczego w regionie działa ztz i mzk osobno a do tego jest jeszcze komunikacja raciborska. Czy nie można by było stworzyć wspólnej komunikacji dla całego regionu? Zacznijmy od tego.

~SR do politologa (80.238. * .20) 22.10.2011 22:42
oceniono 7 razy
1
Zgłoś

Nam nie zaszkodzisz pisząc że powiat rybnicki jest najsłabszy. Za to miasto Rybnik jest gospodarczo i administracyjnie najsilniejsze i tam są placówki które mogą obsłużyć znacznie większą liczbę osób niż teraz. A sensem reformy ma być nie ograniczenie powiatów dla samego ograniczenia ale ograniczenie zbędnej administracji. Po co np. Sąd Rejonowy w Wodzisławiu skoro jego zadania może przejąć Sąd Rejonowy w większym Rybniku? Kapujesz? Tu nie chodzi tylko o likwidację starostw i tych podlewaczy kwiatków którzy tam pracują. Tu chodzi o poważniejsze zmiany. A Wodzisław nie ma żadnych atutów. 150 tys.ludzi? A czy ktoś w Pszowie będzie chciał umierać za Wodzisław w dobie rozwiniętej motoryzacji, internetu i elektronicznych dróg przekazywania dokumentów? Gwarantuje ci że nikt. Tym bardziej, że Wodzisławi nie budzi żadnych pozytywnych opinii nigdzie - nawet w samym Wodzisławiu.

~k. (87.101. * .60) 22.10.2011 22:25
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ja tez jestem za tym zeby zlikwidowac wszystkie powiaty co do jednego. zadengo pozytku z tego nie ma, a czasem jak czlowiek chce cos zalatwic to odsylaja czlowieka z jednego urzedu do drugiego. zlikwidowac niepotrzebne powiaty!!!

~do politologa (80.238. * .20) 22.10.2011 22:05
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

powiat wodzisławski ma 150 tys. tylko z tego powodu, że przyłączono do niego Radlin czy Rydułtowy, a i sam Wodzisław należy do tego powiatu. Nic się nie przejmuj, ani rybnicki, ani wodzisławski nie przetrwa bo raczej wszystkie powiaty pójdą do likwidacji. Tylko Rybnik jako powiat grodzki na tym zyska więcej ale to na razie tajemnica :)

~petent. (83.30. * .35) 22.10.2011 21:00
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

a szkoda, to dziadostwo powinno być z likwidowane w pierwszej kolejności. Te "paniusie" które tam pracują, są tak nieprzyjemnie nastawione do petenta,że można powiedzieć wyżej srają niż d--py mają. Poprzeczka w głowach im się poprzewracała, psia-krew.

~politolog (77.253. * .18) 22.10.2011 19:25
oceniono 15 razy
-1
Zgłoś

Obecnie najsłabszym powiatem jest powiat rybnicki. Powiat wodzisławski jest drugim pod względem ludności powiatem w Polsce, więc raczej likwidowany nie będzie. Rydułtowy jeśli wam tak źle w powiecie wodzisławskim to odłączajcie się od powiatu. Pamiętajcie jednak, że macie teraz najlepszy czas na rozwój bo jak kopalnie zlikwidują to wtedy już nie będziecie wam tak do śmiechu.

~do jaaa (80.238. * .20) 22.10.2011 18:59
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Zamiarem PO jest zlikwidowanie sporej części powiatów a razem z nimi urzędów skarbowych, sądów rejonowych itd. Tylko taka reforma ta gigantyczne oszczędności dla budżetu państwa.

~do poniżej (80.238. * .20) 22.10.2011 18:58
oceniono 14 razy
10
Zgłoś

bdb pomysł rządu,małe powiaty zlikwidować ,mniej powiatów większych,skoro mamy Rybnicki Okreg Węglowy to niech bedzie jeden duży powiat rybnicki,powiat wodzisławski do likwidacji,

~jaaa (77.255. * .69) 22.10.2011 18:53
oceniono 10 razy
8
Zgłoś

Powiat powinien liczyc co najmniej 5 gmin posiadac szpital urzad skarbowy, prokurature oraz inne instytucje - tak wiec co najwyzej możecie przyłączyć sie do Rybnika

~Mikrus do poprzedników (80.238. * .20) 22.10.2011 18:32
oceniono 9 razy
-1
Zgłoś

Jest jeszcze inna opcja - Rydułtowy, Pszów i Radlin mogłyby się dogadac i stworzyć swój powiat.

~he,he (83.30. * .38) 22.10.2011 18:26
oceniono 8 razy
2
Zgłoś

lobby rybnickie atakuje

~do amen (80.238. * .20) 22.10.2011 18:06
oceniono 13 razy
5
Zgłoś

W tej chwili za Wodzisławie są jedynie Gorzyce, ewentualnie Pszów. W Radlinie, Rydułtowach, Marklowicach z Wodzisławia sie śmieją lub mu co najwyżej współczują. W razie zmniejszenia liczby powiatów - wodzisławski nie ma nawet najmniejszych szans na pozostanie. Zresztą to co wyprawiają władze powiatu odnośnie szpitali to najlepszy przykład nieporadności, podobno wkrótce chcą się wziąść za likwidację szkół średnich poza Wodzisławiem... W tej chwili powiat jest utrzymywany nie przez Wodzisław czy Gorzyce ale przez Rydułtowy i Radlin i to od ich zdania zależy czy powiat w Wodzisławiu pozostanie. Ja stawiam 80:20 że do trzech lat powiatu SWD nie będzie.

~amen (93.105. * .203) 22.10.2011 03:53
oceniono 14 razy
-6
Zgłoś

Powiat rybnicki ziemski DO LIKWIDACJI!!!!!

~wodnik (89.200. * .113) 22.10.2011 00:39
oceniono 12 razy
6
Zgłoś

@likwidator - zapewne "códowne" dziecko z Ciebie było chodząc do wodzisławskich szkół. Widocznie w "bulu" i "cód" te same polityczne barwy mają, ale dla mnie zarówno LO w Rydułtowach jak również rybnickie szkoły większą wartość mają, dlatego obstaję przy Rybniku jako stolicy regionu.

~Podpisz się... (91.200. * .160) 21.10.2011 09:52
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

rydek chocby orliki i drogi !!!!!

~likwidator (195.72. * .223) 21.10.2011 06:34
oceniono 10 razy
0
Zgłoś

@wodnik - stolice to my mamy tylko jedną (Warszawa ) nieuku - miałeś mocno pod górkę do szkoły, to cód że znasz alfabet

~do wodnika (87.101. * .60) 21.10.2011 06:33
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

najslabszy to ty jestes, ale w mysleniu

~wodnik (89.200. * .113) 21.10.2011 01:04
oceniono 14 razy
0
Zgłoś

@likwidator - a więc czego chcesz. Wiadomo że powiat rybnicki z Gaszowicami, Lyskami i miasteczkiem Czerwionka na czele z Damiankiem z PO , to najsłabszy powiat w Polsce. Zamiast inwestować w powiatowe gminy, inwestują w miejskie zabytki. Dlatego warto powołać jeden powiat od Orzesza aż pod Racibórz z z małym Wodzisławiem włącznie, z mądrym starostą i urzędnikami w stolicy regionu - Rybniku.

~Dr Fran do Dawida (80.238. * .20) 20.10.2011 23:59
oceniono 11 razy
5
Zgłoś

Masz rację tylko, że nie bierzesz pod uwagę, że w wielu miejscach w Polsce nie ma alternatywy do przejęcia jakiegoś powiatu bo w promieniu 100 km są tylko małe miasta, a w przypadku Śląska to kawałek od Raciborza jest Rybnik i Racibórz.... Z Radlina do Rybnika taka sama droga jak do Wodzisławia, a z Rydułtów do Rybnika chyba nawet bliżej... Jeśli pojawi się pomysł zmniejszenia ilości powiatów to wodzisławski poleci na pewno bo stolica powiatu to słabe miasto i w dodatku bez żadnego lobbingu. Mało tego - władze miasta niezbyt lubią się z władzami powiatu i mogą to wykorzystać dla jakichś swoich celów.

~Dawid (77.255. * .69) 20.10.2011 23:45
oceniono 9 razy
-1
Zgłoś

O co Ci chodzi - powiat wodzisławski 156 000 mieszkanców powiat sejneński 21 ooo mieszkanców - dane wg wikipedi sprawdz jak nie wierzysz albo na stronie wspomnianych starostw powiatowych

~do ślepych (niektórych) (188.137. * .192) 20.10.2011 23:08
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Przyglądam się tej dyskusji.Ile tu nienawiści Pszów ,Rydułowy,Rybnik.Przecież tu chodzi tylko o to żeby utworzyć nowe biura,urzędy .Te stare pozostaną dalej nieruszone (może zmienią nazwę).przejrzyjcie na oczy !!!

~do dawida (195.238. * .207) 20.10.2011 23:01
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

z matematyki to ty słaby jesteś

~Dawid (77.255. * .69) 20.10.2011 23:00
oceniono 8 razy
0
Zgłoś

Powiat Wodzislawski ma 150 tys mieszkanców a są w Polsce powiaty mające 20-30 tys mieszkanców i to te mają czego sie obawiać.

~Menda Rybnicka do op (80.238. * .20) 20.10.2011 22:17
oceniono 12 razy
0
Zgłoś

A kto tak postanowił??? Moim zdaniem korzystniej byłoby stworzyć aglomerację rybnicką składającą się tylko z miast (i tych miejscowości które ściśle graniczą z miastami np. Mszana czy Jankowice), a aby nie robić rozróby z SWD możnaby zrobić dwa powiaty ziemskie np. w Raciborzu i Wodzisławiu do których wchodziłyby wszystkie małe miejscowości wiejskie także ze zlikwidowanego powiatu rybnickiego. Jako aglomeracja miejska licząca powiedzmy 450-500 tys. mieszkańców moglibyśmy być drugą siłą po GOP w naszym województwie i jedną z 10 największych w Polsce. Tylko trzebaby przekonać do tego frustratów wodzisławskich ale myślę, że będzie to łatwiejsze niż 4 lata temu bo oni mają świadomość, że Wodzisław się sypie, a na tym skorzystaliby wszyscy - nie tylko Rybnik czy Jastrzębie.

~op (91.214. * .89) 20.10.2011 21:44
oceniono 12 razy
2
Zgłoś

nie będzie już tylu powiatów ziemskich i grodzkich Nasz region będzie jak dawniej jednym powiatem ziemskim ze stolicą w Rybniku W jego skład wejdzie i Wodzisław i Jastrzebie i inne miasta i wsie w okolicy Taka prawda i nie ma się co napinać

~racjonalizator (87.101. * .60) 20.10.2011 21:29
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

Ilosc powiatow powinnac byc zmniejszona o 75%. Powinny pozostac tylko przy najwazniejszych osrodkach w poszczegolnych wojewodztwach, maksymalnie kilka na jedno wojewodztwo. A to wszystko dlatego zeby nie wydawac niepotrzebnie kasy na bande nierobow z starostw. Kompetencje powiatow i tak sa prawie zerowe, wiec ich istnienie nie ma sensu poza tym, ze grupa darmozjadow dostaje ladne pensyjki za niecnierobienie. Zlikwidowac to a pieniadze przekazac do miast. Bedzie taniej i efektywniej.

~Rozsądny (80.238. * .20) 20.10.2011 21:20
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Dyskusja pokazała, że sporo czytelników Nowin nie popiera powiatów.

~:D (46.134. * .89) 20.10.2011 21:18
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Może jestem, może nie jestem. Jestem, który jestem ;P

~do co za barany. (83.30. * .40) 20.10.2011 21:13
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

a może ty jesteś jednym z nich.