Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Nieszczęsne „METRO” rydułtowskie

Henryk Szulc, emerytowany pracownik kolei w Rybniku, tym razem opisuje historię pechowego tunelu w Rydułtowach.

Nieszczęsne „METRO” rydułtowskie

W Okręgu Rybnickim od dawna rozwijał się przemysł hutniczy, zaliczany wówczas do rzemiosła, o którym  pierwsza wzmianka pochodzi z 1393 r. Inicjujące  wiadomości  o odkryciu  w rejonie podmiejskim  Rybnika bogatych pokładów węgla kamiennego  pochodzą z początków  XVIII wieku. Pierwszym zakładem wydobywczym jaki tu powstał  była kopalnia  „IGNACY”  (Charlotte) – obecnie  „Rydułtowy-Anna Ruch 1, która rozpoczęła wydobycie  w 1792 r. Rozwijający się dynamicznie  - na tym terenie przemysł i konieczność przemieszczania cennych dóbr, zwłaszcza węgla  wymusił  potrzebę zaistnienia drogi żelaznej.   Szczególnie zależało panującym właścicielom zakładów górniczych na połączeniu ich z linią kolejową, która umożliwiłaby eksport węgla za granicę, zwłaszcza  do Austrii i Niemiec. W związku z czym  -  na zlecenie mocodawcy  kopalni „Charlotte” – prof. K. Kuhla  w 1853 r. zapoczątkowano budowę  nowej drogi żelaznej  z kierunku istniejącej już stacji Nędza. Jednak realizacja osobliwego  przedsięwzięcia okazała się wyjątkowo uciążliwa i kosztowna,  bowiem urzeczywistnienie nowatorskiej drogi obfitowało w szereg niespodzianek i trudności technicznych.  Jedną z głównych przeszkód  był piaszczysty osad  ziemi, przesyconej wodą gruntową w Czernicy.  Zapadła wiec decyzja  budowy w tym miejscu  - pod Rydułtowami  -  komunikacyjnego  t u n e l u,  który   1 stycznia  1855 r.  został oddany do użytku  łącznie z nowym szlakiem do Rybnika. Było to najstarsze  „Metro”  kolejowe w Polsce  i najdłuższe  (727 metrów)  na Śląsku.  Kopalny tunel ciągnie się  od osiedla „Orłowiec”, pod ul. Raciborską  aż do  Czernickich  łąk. W ten sposób  połączono m.in. zabytkową  kopalnię  z  trasą kolejową:  Wrocław – Kędzierzyn Koźle – Racibórz – Chałupki – Wiedeń.  

Na skutek kurzawki i bocznego naporu  dużych mas ziemnych – po przeszło dwuletnim okresie eksploatacji  5 września 1857 r.  tunel ten zawalił się  na długości około 100 metrów.  W celu utrzymania nieustannej ciągłości ruchu kolejowego  na całej trasie  wkrótce zbudowano  odcinek kolei objazdowej, o długości 3,68  km przez  teren istniejącej  wówczas bocznicy  „Tartak”  w Rydułtowach.   Kiedyś obecna stacja PKP  nazywała się Czernitz i dworzec kolejowy  miał stanąć w Czernicy na północ od tunelu, jednak wykonano go  po stronie południowej na terenie  Rydułtów.

Dzięki wymuszonej pomocy właścicieli miejscowych kopalń niezwłocznie przystąpiono do odbudowy zniszczonej części tunelu, który ponownie został oddany  do ruchu 20 grudnia 1898 roku,  łącznie z uruchomieniem ostatniego odcinka  raciborsko-rybnickiej  linii :  Mikołów – Katowice Ligota. Od tamtego czasu, aż do klęski wrześniowej  rydułtowskie „metro”  dobrze służyło społeczeństwu ziemi nadodrzańskiej, kopalniom, gospodarce  i  rybnickiej kolei.  W dniu 1 września 1939 r. o godz. 5.09 grupa polskich żołnierzy  wraz z ochotnikami  Oddziału Powstańczego walcząc z najeźdźcą zburzyła - za pomocą materiałów wybuchowych  - środek tunelu  na długości około 130 metrów.  Okupanci długo trudzili się  z  nieszczęsną przeszkodą, o czym  świadczy fakt, że tunel został odbudowany  dopiero w pierwszej połowie 1942 r.  Niefortunny zbieg okoliczności znowuż sprawił, że podczas działań  wojennych w marcu 1945 r. tunel kolejowy w Rydułtowach  ponownie  został mocno  uszkodzony  i  z czasem naprawiony.  

Konieczność uruchomienia  nowoczesnych  pociągów  elektrycznych  na  linii : Rybnik – Rydułtowy – Sumina – Racibórz, a przy tym  pogarszający się  stan techniczny tunelu   -  zwłaszcza  jego sklepienia kolebkowego  zmusił realizatorów   elektryfikacji  kolei do gruntownej naprawy długiego korytarza podziemnego.  Istotne zagrożenie  dla ruchu pociągów i pasażerów  sprawiała bowiem  nie  tylko osłabiona obudowa, lecz również odpadające kawałki  100-letniego obmurza tunelu. Po długoletnich zabiegach ze strony  Michała Prikopa  -  z-cy naczelnika ówczesnego  Oddziału  Drogowego  w Rybniku  udało się zlecić spontaniczną naprawę  wysłużonego tunelu Zakładowi Robót  Górniczych  „ROW”   Rybnik.  Ponieważ  żadna z posiadanych przez PKP dokumentacji technicznych  naprawy tunelu nie uwzględniała  aktualnych możliwości wykonawstwa  zespół pracowników:   m.in. Zakładu  Badawczo-Rozwojowego  Budownictwa Górniczego  „BUDOKOP”  w Mysłowicach, Oddziału Drogowego PKP,  przy współudziale Śl. DOKP  opracował  oryginalny -  nie stosowany dotychczas w kraju  projekt remontu tuneli kolejowych.

Szczegółową technologię  i organizację prac  związanych z remontem przejścia wykonywanego  pod ziemią  opracował kolektyw pracowników  pod kierunkiem  gł. inżyniera ds. przygotowania produkcji  Zakładu Robót Górniczych  Rybnik  - Romana  Brawańskiego,  który również koordynował współpracę  między inwestorem a wykonawcą. Zgodnie z projektem technicznym  brygady robocze  pod kierownictwem sztygara oddziałowego  - Jana Szymańskiego wykonały w tunelu  górniczą obudowę  powłokową,  złożoną z pierścieni  stalowych i siatki  zgrzewnej, pokrytej betonem natryskowym, a także założyły  rynny drenażowe  celem odprowadzenia wody  opadowej  do ścieku centralnego.  Maszyny,  niezbędne urządzenia  i trzypoziomowy pomost  roboczy  rozmieszczone zostały  na platformach kolejowych. O wielkości przedsięwzięcia  i skali trudu, związanego nade wszystko  z zapewnieniem ciągłości  dostaw niezbędnych materiałów i sprzętu górniczego świadczy fakt, że  roboty te pochłonęły  1 200 ton cementu oraz 5 500 ton kruszywa, co stanowi ponad 6 pociągów  materiałów budowlanych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że  dzięki zgodności  w działaniu  projektantów, wykonawców  i inwestora  wypracowano nowatorską metodę  naprawy tuneli, która może być rozpowszechniona  w kraju i za granicą.

Ponieważ  droga żelazna  jest jednym z podstawowych  filarów  systemu transportowego  w kraju, stąd  rydułtowski  tunel kolejowy  będzie również odgrywał  ważną  rolę  w trosce o prawidłowe funkcjonowanie  komunikacji kolejowej  i  przyszłość naszego regionu.

Henryk Szulc


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~albina von roth (89.200. * .191) 10.06.2011 19:41

Co za głupoty! Nie Karol Kuhl, tylko Johann Kuh, koniec i kropka!

~Ślonzok (109.197. * .189) 23.05.2011 18:00
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Cytat: "Szczególnie zależało panującym właścicielom zakładów górniczych na połączeniu ich z linią kolejową, która umożliwiłaby eksport węgla za granicę, zwłaszcza do Austrii i Niemiec" - jakąż to wtedy zagranicą dla Niemiec był Śląsk? I kolejne pytanie - z jakim to najeźdźcą walczyli polscy bojówkarze wraz z powstańcami? Myślałem, że tylko moje pokolenie ma wyprane mózgi przez polonizację, ale widzę, że nie tylko... Proszę napisać prawdę historyczną pozdrawiam

~do poprzednika (217.98. * .195) 23.05.2011 17:03
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

I to taki że aż w du.....e szczypie.

~Rydułtowik (91.207. * .243) 23.05.2011 15:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Faktycznie w artykule występują błędy proszę autora o poprawkę

~ciotka z kalckolonije (213.77. * .229) 21.05.2011 11:53

I nie Charlotte a Hoym

~ynst (213.77. * .229) 21.05.2011 11:47

Mały błąd:Ignacy był (bo już go nie ma) Ruchem 2 "KWK Rydułtowy", pierwszy był na Leonie 2 i 3. Wtedy jak istniał Ruch 2, nie było jeszcze "KWK Rydułtowy Anna"

~ART (95.40. * .62) 20.05.2011 15:00

Tak mi się wydaje, że pan Henryk jest na bakier z historią bo i wcześnie i w 1898 roku to nie było Polski więc nie zagranicę węgiel wożono a po kraju (Niemcy). A Polacy jak już to dostali go w spadku i w 1939 go wysadzili.

~Max (83.30. * .52) 19.05.2011 15:48

Ehh, no po tytule spodziewałem się czegoś więcej. Tak, że chyba wikipedia podaje więcej ciekawostek co ten artykuł... http://pl.wikipedia.org/wiki/Tunel_kolejowy_w_Rydu%C5%82towach