środa, 26 kwietnia 2017

imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

RSS

Polbruk lubią tylko urzędnicy

20.04.2010 12:43 | 16 komentarzy | e
Członkowie i sympatycy Raciborskiej Inicjatywy Rowerowej „Soft City” wystosowali do prezydenta Raciborza Mirosława Lenka list, w którym protestują przeciwko używaniu kostki brukowej do budowania kolejnych fragmentów dróg rowerowych w Raciborzu. Publikujemy jego treść.
 Polbruk lubią tylko urzędnicy
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas
Szanowny Panie Prezydencie,
    
w lutym zeszłego roku w dwóch pismach w sposób bardzo dosadny i poparty rzeczowymi argumentami jako Inicjatywa Rowerowa SOFT CITY protestowaliśmy przeciwko używaniu kostki brukowej do budowania kolejnych fragmentów dróg rowerowych  w Raciborzu. Niestety nasz głos został zignorowany, a droga po wałach na Ostrogu niszczeje i jest obiektem kpin. Także przy ulicy Opawskiej znowu użyto kostki brukowej, a to samo ma dotyczyć remontowanej ulicy Brzeskiej. Tymczasem media donoszą o kolejnych badaniach, które tylko wzmacniają naszą dotychczasową argumentację. W załączeniu do listu przekazujemy wymowny artykuł, który ostatnio opublikował „Głos Pomorza”, a przedrukował i nagłośnił sprawę na gruncie raciborskim jeden z portali internetowych.
    
Dlatego zdecydowaliśmy się w imieniu wielkiej liczby raciborskich rowerzystów ponownie zaapelować o czerpanie wzorów od najlepszych. Tym bardziej, że jak donoszą raciborskie media, zamierza się na ciągu pieszo-rowerowym nad Odrą ponownie używać tego zdyskredytowanego materiału, jakim jest kostka brukowa. Materiału, który rowerzystom tylko uprzykrza jazdę, zaś tym, którzy używają rolek prawie zupełnie ją uniemożliwia!
    
Zważywszy na specyfikę tego miejsca, zastosowanie tu kostki jest zupełnym zaprzeczeniem jedynych racjonalnych argumentów, którymi Urząd Miasta bronił się wcześniej. Sugerowano nam, że kostka brukowa jest materiałem łatwiej „rozbieralnym” na wypadek jakichś awarii w sieci wodociągowej czy gazowej, które mogłyby się pod wybudowaną drogą rowerową zdarzyć. Tymczasem nad Odrą nie ma mowy o żadnych takich ewentualnościach! Zdumiewa nas więc upór raciborskich decydentów i dlatego znowu wyrażamy nasz sprzeciw i domagamy się od Pana Prezydenta zdecydowanej reakcji, wierząc że jeszcze nie jest za późno,
W oczekiwaniu także na publiczną odpowiedź, pozostajemy z poważaniem:

członkowie i sympatycy Raciborskiej Inicjatywy Rowerowej „Soft City”

Mirosław Jarmuła – grupa rowerowa MTB
Radosław Luleczka – właściciel serwisu rowerowego
Stanisław Matyjasik – sklep rowerowy SOMIR
Piotr Dominiak – stowarzyszenie ASK
Leszek Szczasny – RSS Nasze Miasto


Tekst artykułu ze strony Głosu Pomorza:
http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100324/KRAJ/882151963

Piotr Kawałek: Kostka brukowa jest szkodliwa dla zdrowia rowerzystów

Drogi rowerowe budowane z polbruku szkodzą zdrowiu. Udowodnili to naukowcy i pracownicy warszawskiego biura drogownictwa. Zbadali oni drgania, na jakie narażeni są rowerzyści.
 
Polska Akademia Nauk wraz firmą Bruel & Kjaer przeprowadziła pierwsze w kraju badania na stołecznych ścieżkach rowerowych na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego. Chciano sprawdzić, czy rodzaj nawierzchni ma wpływ na rowerzystę i komfort jazdy. Zwykły polski rower Jubilat wyposażono w specjalny czujnik do mierzenia drgań. Coś w rodzaju małego sejsmografu, który na co dzień wykorzystują służby BHP przy określaniu niebezpiecznych stanowisk pracy.

Pomiary odbywały się pod nadzorem specjalistów z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, którzy dbali o zgodność ustawień przyrządów i przeprowadzania pomiarów z normami. O tym, czy dopuścić człowieka do pracy, gdzie występują drgania, decyduje dyrektywa europejska EU 2002/44/EC określająca maksymalne parametry: natężenie drgań i czas pracy. W przypadku badań drgań, jakie odczuwa rowerzysta, jadąc po drodze, najważniejszym parametrem jest parametr VTV wyrażany
w metrach na sekundę do kwadratu.

Kostka szkodzi – to pewne!

Badania polegały na przejechaniu rowerem przez ścieżki rowerowe zbudowane z różnego rodzaju nawierzchni: nowego asfaltobetonu (takiego, jaki stosuje się na nowych ulicach), z kostki betonowej (polbruku), z polbruku na drodze obfitej w krawężniki i z polbruku niefazowanego (bez obciętych krawędzi).

Oto wyniki pomiaru współczynnika VTV na różnych rodzajach nawierzchni drogowej: asfaltobeton: 3,4, polbruk: 6,7, polbruk niefazowany: 4,6, polbruk niefazowany z krawężnikami: 6,8.

– Norma Unii Europejskiej wskazuje, że już przy wartości VTV powyżej 2,5 metra na sekundę do kwadratu należy próbować ograniczać drgania – mówi Marek Utkin z Sekcji Transportu Rowerowego Biura Drogownictwa i Komunikacji warszawskiego urzędu miejskiego. – Przy wartości VTV powyżej 5 są to już wibracje zagrażające zdrowiu. Co więcej, drgania mogą szkodzić nie tylko rowerzystom, ale również dzieciom, które znajdują się w wózkach. Bardziej wrażliwe maluchy mogą po prostu zwymiotować, gdy rodzice będą przez dłuższy czas na spacerze szli po bruku.

Drgania oddziałujące na nasze ciało podczas jazdy rowerem przenoszone są przez podłogi, siedziska, oparcia itp. Codzienne narażanie się na zbyt intensywne drgania rąk trzymających trzęsącą się kierownicę roweru po pewnym czasie mogą u rowerzysty wywołać trwałe uszkodzenia stawów i mięśni nadgarstków
i łokci.

Doświadczeni rowerzyści bez żadnych badań, z własnej praktyki wiedzą, jak niewygodnie jeździ się rowerem po kostce brukowej i omijają ją jak tylko się da. Niestety często łamią przy tym prawo, gdyż według przepisów, jeśli jest ścieżka rowerowa, nawet z najgorszej nawierzchni, rowerzysta musi nią jechać. Jazda płaską asfaltową ulicą jest nielegalna. Dlaczego więc miasta w Polsce nagminnie stosują kostkę brukową, która jest mniej trwała niż asfalt?

– Argumenty są różne, na przykład to, że jest to nawierzchnia łatworozbieralna, która umożliwia szybki dostęp do instalacji podziemnych – mówi Marek Utkin. – Tymczasem instalacje powinny znajdować się w tak zwanych przepustach połączonych studzienkami, gdzie wymiana instalacji nie wymaga niszczenia nawierzchni.

Pozorna łatworozbieralność kostki kończy się, gdy została zbudowana na solidnej, betonowej podsypce, bo wtedy i tak trzeba używać młotów pneumatycznych i koparek. Poza tym – zauważa ekspert – miasto i tak na tym nie oszczędza, ponieważ za rozebranie i ułożenie kostki, pod którą są instalacje komunalne i tak musi płacić. Jeśli są instalacje prywatne, płaci inwestor, nie ma więc żadnego uzasadnienia.

– Prawda jest taka, że chodzi przede wszystkim o pieniądze – uważa M. Utkin. – W całym kraju działają lokalne firmy produkujące polbruk, niewykluczone, że mogą mieć jakieś niejasne powiązania z urzędnikami w miastach i gminach.

Drogi rowerowe tylko asfaltowe

Wyniki badań utwierdziły tylko w przekonaniu warszawskich urzędników, że budowanie dróg rowerowych z asfaltu jest najlepszym rozwiązaniem. W stolicy od ponad dwóch lat obowiązuje zarządzenie prezydenta miasta, zalecające budowanie dróg rowerowych z asfaltu.

Nie oznacza to jednak, że takie drogi mają powstać wszędzie. Na przykład historyczny bruk granitowy powinien pozostać, ale jedynie na starówkach miejskich. Dodatkowym argumentem za asfaltem jest cena. Asfaltowa nawierzchnia jest tańsza niż nawet najlepiej ułożona kostka betonowa. Dla przykładu średnia cena kostki brukowej wynosi 80 złotych za metr kwadratowy, tymczasem cena asfaltu rozpoczyna się już od 30 złotych za tę samą powierzchnię.

Współczynnik VTV

VTV to uśredniona wartość przyspieszenia drgań oddziałujących na człowieka, który jest na nie narażony. W przypadku badań drgań wpływających na rowerzystę, chodzi o wpływ na ramiona i ręce. Wartość VTV mierzona i sumowana w trzech osiach: x, y i z. Wyraża się w m/s2. Wartości powyżej 5 m/s2 zagrażają zdrowiu.

Badania drgań
Prezentacja z przebiegiem i wynikami badań nad wpływem kostki brukowej na rowerzystę znajdują się na stronie internetowej:
www.zm.org.pl/download/prezentacje/0911-standardy-wibracje.pdf