Sobota, 17 kwietnia 2021

imieniny: Roberta, Rudolfa, Stefana

RSS

Dołączamy do protestu - MEDIA BEZ WYBORU

10.02.2021 12:05 | 106 komentarzy | (q)

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Dołączamy do protestu - MEDIA BEZ WYBORU
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1.osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

2.ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

3.pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

4.faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • ASTA-NET S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • CANAL+
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Euractiv.pl
  • Fundacja Reporterów
  • Gazeta Radomszczańska
  • Gazeta Żoliborza
  • Green Content Sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Medialna WTK
  • Grupa PTWP
  • Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa ZPR
  • Helios S.A.
  • IBERION sp. z o.o.
  • Infor Biznes
  • Inpress sp. z.o.o.
  • Kino Polska TV S.A.
  • Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp. z o.o.
  • naTemat.pl
  • NOWa Gazeta Trzebnicka
  • OKO.press
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Prasa Beskidzka
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA Sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls Sp. z o.o.
  • Telewizja Regionalna TVT
  • TIME S.A.
  • TV ASTA
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa
  • Wirtualna Polska
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Medycyna Praktyczna
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Wydawnictwo Westa Druk
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

Komentarz Arkadiusza Gruchota – prezesa zarządu Wydawnictwa Nowiny

Naszego Wydawnictwa ten nowy, planowany przez władze podatek bezpośrednio nie dotyczy, ale dołączamy się do protestu, gdyż uważamy, że jest on szkodliwy, a w obecnej sytuacji w naszym kraju to jest wręcz jakieś szaleństwo.

Chcę podkreślić, że media w Polsce płacą podatki, jak każdy działający w naszym kraju podmiot gospodarczy. Planowany podatek od reklamy to jest zupełnie nowy, dodatkowy podatek, który ma być wprowadzony dość sprytnie, bo pod pretekstem składki na walkę z covidem. Nikt, w najczarniejszych snach, się go nie spodziewał, a jego skutki, jeśli zostanie wprowadzony, mogą przekroczyć wyobraźnię autorów tego pomysłu, oczywiście wyłącznie negatywnie.

W trudnych czasach pandemii, kiedy media zostały mocno poturbowane przez ograniczenia covidowe, rządy wielu krajów Europy (np. ostatnio Niemcy i Wielka Brytania) wspierają media, często w sposób bardzo konkretny, zauważając problemy, jakie ta branża obecnie przeżywa, ale równolegle uznając ich ważną rolę w walce z pandemią, z informowaniem, edukowaniem, wspieraniem gospodarki poprzez reklamowanie firm, itp. Nasze władze odwrotnie - chcą widać media dobić poprzez nadzwyczajny podatek. Tym samym zamierzają, przy okazji, pogorszyć także sytuację przedsiębiorców, którzy przez media promują swe produkty i usługi, a finalnie również sięgnąć do kieszeni konsumentów. Bo przecież ktoś, za ten nagły wzrost kosztów wielu firm w Polsce, musi finalnie zapłacić.

Już na koniec, nie chcąc powielać argumentów wymienionych w liście protestacyjnym, chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. W Polsce wpływy z reklamy internetowej w ok. 60-70 proc. trafiają do kilku, znanych wszystkim, gigantów internetowych z USA. Dodatkowo te firmy, nie płacąc za to ani grosza, wykorzystują w swej działalności biznesowej treści stworzone przez polskich dziennikarzy i wydawców. Te pozostałe 30 procent pieniędzy z reklamy musi wystarczyć do podziału tysiącom polskich portali i gazet. Szkopuł w tym, że te wielkie amerykańskie firmy praktycznie nie płacą u nas podatków. Jako wydawcy stale zwracamy na to uwagę wszystkim kolejnym rządom, domagając się sprawiedliwości i równych szans. Bezskutecznie. Z nimi władze widać boją się zadzierać, lepiej gnębić swoich.